Marketing & Sales

Wil jij franchisenemer worden in de bruisende branche van Marketing & Sales? Bekijk dan dit overzicht voor een passende franchiseformule.

Marketing is een must voor een bedrijf. Overigens heb je eigenlijk niks aan marketing als je het niet combineert met sales. Ze hebben beide hetzelfde doel: inkomsten genereren. Maar marketing en sales zijn niet hetzelfde. 

Wat is het verschil tussen Marketing & Sales?

Bij marketing hou je je bezig met de markt. Hierbij gaat het om de wensen en behoeften van je klanten, wat je moet aanbieden, hoe je je als bedrijf positioneert, wie je doelgroep is en waarom je als bedrijf doet wat je doet. Marketing legt de basis en stelt verkopers in staat om te verkopen.

Bij verkoop, oftewel sales, gaat het over het direct aan de man brengen van je product of dienst.

Het is belangrijk om het verschil te weten, zodat je de opbouw voor ogen hebt van strategie naar tactiek naar operationeel. 

Definitie Marketing

Bij marketing bepaal je je visie, missie en doel. Je bepaalt welke positie je bedrijf inneemt in de markt oftewel je positionering en je zichtbaarheid in de markt. Dat leg je vast voor een (middel)lange periode.

De werkzaamheden die hierbij horen:

  • Branding en merkstrategie
  • Bepalen van je doelgroep(en)
  • Budgettering en het stellen van omzet(sub)doelen
  • Je marketingplan
  • Ontwikkelen van je sociale media strategie
  • Onderzoeken en analyse van wat je klant echt wilt en waar je staat t.o.v. je concurrentie
  • Ontwikkelen van je website, promotiemateriaal en PR etc.

Het doel is om de potentiële klanten ervan te overtuigen dat jouw bedrijf de beste keus voor hen is. Marketeers zijn met een breed publiek in contact. Zij proberen zoveel mogelijk mensen te bereiken en filteren daar dan de geïnteresseerden uit.

Wanneer zij denken dat een potentiële klant opgewarmd is voor een aankoop, sturen zij deze door naar sales. Eigenlijk is dit dus het voorbereidende werk naar de verkoop toe.

Definitie Sales

Sales houdt zich bezig met de directe verkoop, acquisitie en het onderhouden van contacten.

Je verkoop vindt plaats bij het uitonderhandelen van contracten, het benaderen van (potentiële) klanten maar ook aan tafel bij de klant. Sales heeft een directe invloed op je winst en omzet.

Eigenlijk hak je hier je strategie in stukjes en elk onderdeel, elke actie en activiteit wordt dan tactisch vormgegeven. Met een gedegen marketing kunnen salesacties snel ingezet worden, omdat je de juiste middelen in handen hebt.

Bij elke verkoop draait het om het strategisch doel, namelijk het uitdragen en ondersteunen van je visie, missie en je doelstelling. En dit versterkt weer je concept, reputatie en concurrentiepositie, waardoor de klant weet waar je voor staat en zich met je kan identificeren. 

Hoe kan Marketing & Sales samenwerken?

Marketing en sales zouden moeten samenwerken. Gezamenlijk maken zij van een onbekende websitebezoeker uiteindelijk een klant. Het belangrijkste is goede communicatie tussen de twee afdelingen. Hierbij is het belangrijk om gezamenlijk definities op te stellen van wat bijvoorbeeld een geschikte lead is. Ook is onderling contact belangrijk, zodat het duidelijk is wat de taken zijn van iedereen. 

Zorg bovendien voor wekelijkse interne rapportages, maandelijkse vergaderingen en informele momenten om bij te praten, zodat je het onderling contact tussen de afdelingen niet kwijtraakt. Zo zie je dat je meer uit je marketinginspanningen kunt halen dan voorheen. Op deze manier blijf je je strategie verbeteren en wordt de marketing & sales effectiever. 
 

Meer weergeven