Checklist voor franchisegevers

Hieronder volgt een checklist voor franchisegevers met onderdelen van een formule, waaraan in het perspectief van franchising aandacht dient te worden gegeven.

Marketing

  • Product/ Dienst (assortiment)
  • Prijsstelling
  • Kwaliteit-Prijs-verhouding
  • Promotie- en reclamebeleid (plan)
  • Doelgroepen
  • Product Life Cycle
  • Marktomvang en marktaandeel
  • Naamsbekendheid

Concurrentie

  • Welke, waar, hoe groot (omzet, personeel)
  • Voornaamste
  • Onderscheidend vermogen concurrentie
  • U.S.P. eigen organisatie t.o.v. concurrentie

Strategie

  • Marketingstrategie afgelopen periode
  • Doelstelling korte termijn
  • Doelstelling lange termijn

Samenvatting

  • Vastleggen van de eigen formule

Organisatiestructuur

  • Organogram
  • Voornaamste taakgebieden per afdeling
  • Aantal medewerkers (per afdeling)
  • Plaats franchising binnen de organisatie

Organisatiecultuur

  • Formeel/informeel/teamgeest
  • Leeftijd medewerkers
  • Ziekteverzuim/verloop
  • Omzetverachtingen
  • Resultaten voorgaande jaren
  • Meerjarenraming resultaten
  • Investeringen, omvang en opbouw
  • Financiering

Na het doornemen van de uitgebreide checklist voor franchisegevers en het begrijpen van de essentiële stappen om een franchisegever te worden, is het ook belangrijk om na te denken over de toekomst van jouw bedrijf. De overdracht van jouw bedrijf is een cruciale fase die zorgvuldige planning en voorbereiding vereist. Van fiscaal-juridische aspecten tot het vinden van een geschikte koper en het omgaan met emotionele en familiekwesties, er zijn veel factoren waarmee je rekening moet houden. Gelukkig biedt Franchise+ uitgebreide informatie over bedrijfsoverdracht, inclusief artikelen die je begeleiden bij elke stap van het proces. Of je nu overweegt om jouw bedrijf in de nabije toekomst over te dragen of gewoon voorbereid wilt zijn, deze bron is essentieel voor elke franchisegever. Klik op de knop om meer te weten te komen over bedrijfsoverdracht en hoe je dit proces soepel kunt laten verlopen.