'We weten wat er speelt in de Europese fitnessmarkt'

FT-CLUB, de allernieuwste fitnessformule in Nederland, is uitgedokterd door ervaren ondernemers met veel expertise in de fitnessbranche, vertelt Arjan van Dorp, franchisenemer én verantwoordelijk voor de business-development van de formule. Zijn vestiging in Zwijndrecht is het Nederlandse hoofdkwartier van de internationaal opererende formule en de startplek voor de uitrol. FT-CLUB positioneert zich aan de top tussen high-end fitnesscentra en de personal trainer - en ziet daar grote kansen.

Eigenlijk zou de FT-CLUB van Arjan van Dorp op 9 januari de deuren openen, maar de lockdown gooide roet in het eten. Toch hebben de eerste leden zich al ingeschreven, vertelt hij. “We maken nu 10-minuten-filmpjes om te tonen dat we actief zijn en op social media voeren we ook de communicatie op.”

Vanuit zijn hagelnieuwe club is hij nu dus vooral druk bezig met de voorbereidingen voor de Nederlandse opmars van FT-CLUB. De internationale formule is in 2015 ontwikkeld in Duitsland door marketing- en consultancybureau Aciso Fitness & Health, dochter van het Zwitserse Migros. “Moedermaatschappij Migros behoort tot de top 5 in Europa als het gaat om fitnessfaciliteiten”, zegt Arjan. “Deze partij weet exact waar de niches zitten in de jonge fitnessbranche, waar steeds meer differentiatie plaatsvindt. Zelf hebben ze circa 300 sportlocaties - er zit dus een sterke partij achter.

Daarnaast hebben we supporting partners waaronder Adidas, waar we erg trots op zijn.” Die niches zoekt het bedrijf vooral in de boutique-fitness. Arjan: “De Rabobank geeft aan dat een groeiende groep consumenten intensievere begeleiding wil en bereid is daarvoor te betalen. Maar ook in de zogenoemde boutique-clubs zie je verscheidenheid. Veel clubs werken met vaste structuren en een vast circuit, vaak ook met toestellen. Daarbij heeft de trainer een toezichthoudende functie. Wij hebben géén machines, wij werken met losse materialen en bij ons is een personal trainer bezig met een klein groepje mensen voor individuele begeleiding in functional training. Dat wil zeggen: training volgens hoe het lichaam is opgebouwd om bewegingspatronen te verbeteren en blessures te voorkomen.”

Personal trainers

De formule is in eerste instantie ontwikkeld om personal trainers te ondersteunen in het ondernemen. “Alle personal trainers hebben affiniteit met functional training”, zegt Arjan. “Ze vinden het meestal heerlijk om met kleine materialen te werken, meer dan met toestellen, en zijn vaak goed in hun vak. Maar dat je ergens goed in bent, wil niet zeggen dat dat in een onderneming tot uiting komt. Een vakman hoeft niet altijd een goede verkoper te zijn. FT-CLUB richt zich met een fullservice-concept op personal trainers die zich realiseren dat ze bepaalde skills missen en die een platform zoeken waarmee ze hun eigen club kunnen starten. In ons concept kunnen ze zich richten op hun passie en op hun vak, eventueel met collega’s. Het franchiseconcept neemt hen mee in het ondernemen en ondersteunt hen op het gebied van sales, marketing, administratie en in de branding: FT-CLUB is een sterk merk en heeft een snel groeiende community.”

Club-in-club

Personal trainers vormen niet de enige doelgroep voor de formule. “FT-CLUB is ook zeer geschikt voor bestaande fitnessondernemers die nu merken - mede door corona - dat ze niet-rendabele vierkante meters hebben binnen hun traditionele fitnesscentrum en een middel zoeken om die wél rendabel te maken”, vertelt hij. Functional training is dé trend, ook in de reguliere fitness. Arjan: “Veel fitnesscentra doen er al wel wat mee, maar de manier waarop ze dat aanbieden, kost vaak meer geld dan het oplevert. Daarvoor reiken wij een uitgekiend businessmodel aan. FT-CLUB wordt dan een club-in-club, een aparte businessunit binnen hun bedrijf.”

Jong en dynamisch

Verder zoekt de formule ondernemers van buiten de branche. “Buitenstaanders die zien dat de fitnessbranche jong en dynamisch is”, aldus Arjan. “Zij zijn gewend te investeren en zijn ondernemersgericht. Voor hen koppelen we een inhoudelijk trainingsconcept aan een financieel ondernemersconcept.”

Voor alle drie de doelgroepen heeft het moederbedrijf een enorme expertise in huis, benadrukt hij. “We weten goed wat er speelt in de Europese fitnessmarkt. Al die knowhow brengen we bij de diverse franchisenemers via interne trainingsmodules en bijscholingen afgestemd op de doelgroep.” Wel vraagt de formule van de kandidaat-franchisenemers een commerciële instelling, teamspirit en communicatieve vaardigheden.

München

Het hoofdkantoor van de internationale franchiseorganisatie zetelt in München, waar een team van zo’n 25 mensen voor de formule werkt. Het Nederlandse team bestaat naast Arjan uit Internationaal Coördinator Stella Schinnerl, Ingrid Jonkers voor b-to-b- en b-2-c-communicatie en Emiel Rodenburg namens het Creative Department.

De bedoeling is dat er een Nederlandse franchiseraad komt, maar daarvoor moet de formule eerst groeien: Arjan is de allereerste en enige franchisenemer in ons land. “We staan in Nederland echt helemaal aan het begin.

Internationaal zijn er op dit moment rond de 50 vestigingen binnen Europa, vooral in Duitstalig gebied. De ambitie is om eind 2023 35 FT-CLUBs operationeel te hebben in Nederland.”