FT-CLUB bedient nichemarkt

De eerste Nederlandse FT-CLUB club opende net na de tweede lockdown in Zwijndrecht. Franchisenemer Arjan van Dorp heeft de volgende functional training club al in zijn planning. Daarnaast doet hij de uitrol van de Duitse formule in Nederland. “Veel toestellen en weinig personeel, dat is de gangbare ontwikkeling in de fitnesswereld. Wij draaien het om.”

In januari opent de tweede vestiging van FT-CLUB in Nederland. Het franchisecontract is getekend, de juiste locatie zit er aan te komen. “En nummer drie en vier zijn ook nabij”, weet Van Dorp. Als werknemer van de bedenker van het concept, marketingbedrijf Aciso, raakte hij overtuigd van de succeskansen. De start was in 2015 in Duitsland, vertelt hij. “Klanten lieten toen duidelijk weten aan een leverancier van trainingsmaterialen dat ze meer van een fitnessclub verlangen. Toen is begonnen met het ontwikkelen van een businessmodel rond die trainingsmaterialen.” Naast Aciso en de fabrikant van de materialen (Perform Better) is Adidas de derde stakeholder van FT-CLUB. “Adidas ziet commerciële mogelijkheden in deze branche en zocht een kwalitatief merk om zich aan te koppelen. ”Als franchisenemer beleefde Van Dorp ‘een totaal valse start’. “Vanwege de pandemie konden we al onze knowhow en adviezen niet toepassen. We waren voorbereid voor de opening op 9 januari, maar we hebben tot 19 mei moeten wachten.”

Volgens prognose

Dan nog werd het een zeer afgeslankte opening, het officiële feestje moet nog steeds komen. Een pre-salescampagne kon ook niet want pas twee dagen van tevoren kreeg hij te horen dat hij open mocht. “We zijn dus vanaf nul begonnen en hebben via sociale media kenbaar gemaakt dat we er zijn. Het hielp wel dat we op een mooie zichtlocatie zitten. ”De marketing werd verder opgevoerd en ging gepaard met een gestage groei. Ondanks de belemmerende omstandigheden komen de cijfers van FT-CLUB Walburg (een buurtschap van Zwijndrecht) overeen met de prognoses. Zo wordt het break-evenpoint voorzien in januari, acht maanden na de opening. Van Dorp toont zich dan ook ‘heel tevreden’. Eind mei 2022 ziet hij al een mooi rendement gloren. FT-CLUB heeft nu 53 clubs, waarvan 48 in Duitsland. Naast Nederland wordt momenteel ook uitgevlogen naar Oostenrijk, Zwitserland en Italië. De formule startte als een licentiemodel en is ondertussen overgegaan op volledig franchise.

Meer kwaliteit

Van Dorp gelooft heilig in het concept. “Want de fitnessmarkt is een jonge markt die zich aan het differentiëren is. Inmiddels wordt deze markt, zoals overigens alle markten, gedomineerd door merken. Wij hebben nu een landelijk merk, gekoppeld aan een hoogwaardige trainingsvorm. Dat biedt veel meer kansen voor   fitnessondernemers dan een eigenbranding te starten. En in dit fitnesssegment is geen verzadiging, dit is een echte nichemarkt. ”Waar sommige fitnessformules zich proberen te onderscheiden door ruime openingstijden en lage prijzen, doet FT-CLUB het tegenovergestelde. “De consument wil tegenwoordig graag betalen voor meer kwaliteit en persoonlijke begeleiding. En bij ons kun je niet altijd binnenlopen, maar als je boekt, heb je wel altijd een personal trainer en train je in een groepje van maximaal twaalf mensen. Door corona hanteren wij overigens tien als maximum, en dat houden we zo. ”Zijn club is gevestigd in een groot winkelcentrum. Als inwoner van Zwijndrecht kent hij de buurt en de mensen. “Het is een van de succes-factoren wanneer je zelf uit de omgeving komt en de ondernemers kent”, weet hij. “Je gebruikt dan je zakelijke netwerk en de markt opent zich voor je.”

Springtouwen

Functional training is dus waar alles om draait bij de formule. Een discipline die ‘zo oud is als de weg naar Kralingen’. “Je werkt niet aan geïsoleerde spieren maar je traint je dagelijkse bewegingspatronen. Daar wordt iedereen in het dagelijks leven fitter en sterker van. ”Simpele trainingsmaterialen zoals springtouwen, medicijnballen en elastieken vullen de club, geen rijen toestellen. “Veel toestellen en weinig personeel, dat is de gangbare ontwikkeling in de fitnesswereld. Wij draaien het om. ”De topsport werkt al lang met functional training, merkt hij op. “Wij maken het trainingsprogramma voor topsporters toegankelijk voor de consument, op het niveau van die consument. Dat iedereen verzekerd is van individuele aanpassingen omdat we in kleine groepjes werken, is daarbij een enorm voordeel.”

Flinke groei

Arjan van Dorp voorziet een flinke groei de komende jaren, naar circa 35 locaties eind 2024. Daarvoor zijn franchisenemers nodig. Die moeten in elk geval ‘hart hebben voor functional training’. “Je begrijpt wat het is en je ziel en zaligheid zitten erin. ”Hij ziet drie categorieën potentiële franchisenemers. Ten eerste de zelfstandig personal trainer die meer wil, ‘een businessmodel waar hij zijn hobby en kennis in kwijt kan’. Daarnaast is er de fitnessondernemer die zich heroriënteert en ten derde denkt hij dat de formule ondernemers van buiten de branche zal trekken. “Mensen die met een bedrijfseconomische blik kijken en kansen zien.” Hoewel hij jarenlang namens een leverancier in de fitnesswereld actief is geweest, valt Van Dorp in de laatste categorie. Daar hoort ook het inhuren van deskundigheid bij, van trainer-coaches. Voor hen bestaat binnen het franchiseconcept een intensief opleidingstraject. 

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook