FEBO schakelt snel in bizarre tijd

De eerste uitbraak van het coronavirus was ook voor snackformule FEBO een klap in het gezicht. Het hoofdkantoor is sindsdien vooral bezig met het faciliteren van ondernemers om door te kunnen draaien. Ook de franchisenemer die tijdens de lockdown zijn tweede vestiging opende. 

Een prachtige zaak heeft hij aan Winkelcentrum Gelderlandplein in Amsterdam-Buitenveldert. Mooi ruim, veel zitplaatsen en in de nieuwste look and feel. Alleen: er wordt van dat restaurantgedeelte noodgedwongen geen gebruik gemaakt. “Het is gewoon even niet anders”, berust franchisenemer Sander Ketel in de situatie. “Maar met deze mooie zaak en locatie ben ik wel klaar voor de toekomst.”

Hij houdt zich vast aan betere tijden, die hoe dan ook eens moeten aanbreken. Ondertussen draait hij break even in de zaak die hij half april opende, middenin de eerste lockdown. Zo begon hij zijn business met alleen afhalen en bezorgen.

In 2013 had hij al zijn zinnen gezet op het franchisenemerschap bij FEBO, maar kon net niet die locatie vinden die hij voor ogen had. In overleg met directeur Dennis de Borst besloot hij in loondienst te gaan bij FEBO om de vestiging bij de Johan Cruijff Arena, FEBO Boulevard, op te tuigen. “Maar ik bleef eigenwijs, ik wilde voor mezelf beginnen”. Wees geduldig, adviseerde De Borst hem.

Per toeval kwam hij erachter dat de vestiging in Hoofddorp te koop kwam. Hij hapte toe. “Dat gaf wel een dubbel gevoel. Aan de ene kant verliet ik FEBO als werknemer, maar ik kwam terug als franchisenemer.”

Eind 2018 startte hij als ondernemer en al in het jaar erop werd zijn zaak verkozen tot FEBO van het jaar. Ondertussen had hij de Amsterdamse Zuidas nog als locatie op zijn bucketlist staan. Via zijn broer, en makelaar, kreeg hij een pand aangeboden in dit exclusieve gebied. Hij ging samen met FEBO de uitdaging aan, maar een aantal andere huurders wilde geen snackformule als buurman en startte een petitie tegen de komst. “We zijn er toen uitgestapt en in hetzelfde weekend kreeg ik dit pand in Buitenveldert aangeboden.” 

Zelf bezorgen

Op 450 meter van de Zuidas en als onderdeel van een compleet gerenoveerd winkelcentrum (met shuttle service naar de Zuidas), achtte de ondernemer dit een prima alternatief. Het kantoorpersoneel zou hem weten te vinden. 
Het werd dus een valse start, door corona. Maar Hoofddorp kende in het begin van de lockdown echt een terugval, want hier was het vooral in de weekenden druk met uitgaanspubliek. Er waren al plannen om te gaan bezorgen en dit werd eind maart direct ingevoerd. “We hebben toen snel geschakeld. Dennis had nog twee elektrische bezorgscooters en warmhoudsystemen staan en zo zijn we begonnen.” Inmiddels heeft Sander Ketel in Hoofddorp zijn eigen bezorgdienst met drie elektrische scooters, een elektrische fiets en een auto.

Zijn aandacht gaat tijdens het gesprek even uit naar een oudere man met rollator, die een bestelling doet aan de balie. “Die man komt hier elke dag een kop koffie drinken, dat is zijn uitje. Hij moet nu met zijn koffie de straat op. Dat is best triest.”

Gratis snacks

Voordat de pandemie uitbrak draaide Hoofddorp zonder bezorging in de plus en dankzij de succesvolle bezorging wordt er ook nu groei geboekt. Landelijk ligt de omzet van de formule circa tien procent lager dan vorig jaar en intussen bezorgen 67 van de 77 FEBO’s.

De Borst zette vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam-Noord alle zeilen bij om de ondernemers door de lastige tijd te loodsen. Zo werd de franchisefee opgeschort, ging hij met verhuurders om tafel om korting en opschorting van de huur af te dwingen en ontzorgde hij de ondernemers met alle benodigde corona-items. In een appgroep werd alle relevante informatie snel gedeeld en hij had doorlopend contact met Koninklijke Horeca Nederland. De steun vanuit die branchevereniging noemt hij ‘fantastisch’. Ook werd vol ingezet op social media om kenbaar te maken dat FEBO tijdens de sluiting wel degelijk open was voor afhalen en bezorgen. 

Toen ging de horeca weer open en leek het gewone leven terug te keren. Maar alle zojuist beschreven acties gebeuren nu opnieuw, ten tijden van de tweede golf. “Je weet nu wat je te wachten staat, maar het was wel weer een domper”, zegt hij. “Het is een bizarre tijd en zoiets hebben we natuurlijk nog nooit meegemaakt in het bijna tachtigjarig bestaan van het familiebedrijf. Mijn vader niet en mijn opa ook niet. Toch is het belangrijk nu focus te houden en kansen te pakken.”

Tijdens de eerste lockdown gaf een liefdadigheidsactie van FEBO samen met bezorgdienst Deliveroo veel publiciteit. De twee bedrijven hadden een ‘social friday’ uitgeroepen en brachten in Amsterdam snacks rond bij alle vitale beroepen, van zorgmedewerkers tot trambestuurders. Met dit soort coronagerelateerde acties en de begeleiding van ondernemers wordt de agenda gevuld, voor de lancering van nieuwe producten is het even niet het juiste moment. Die liggen geduldig op de plank.

FEBO directeur Dennis de Borst zette vanuit het hoofdkantoor alle zeilen bij om de ondernemers door de lastige tijd te loodsen. Zo werd de franchisefee opgeschort, ging hij met verhuurders om tafel om korting en opschorting van de huur af te dwingen en ontzorgde hij de ondernemers met alle benodigde corona-items. In een appgroep werd alle relevante informatie snel gedeeld en hij had doorlopend contact met Koninklijke Horeca Nederland.

Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook