‘Alles is uit de kast gehaald om ons te overtuigen’

De NFV Franchise Trofee is na een jaartje van afwezigheid weer terug van weggeweest. De vakprijs voor franchiseformules werd dit jaar in de wacht gesleept door Straetus. Maar het was een close call, zo maakt juryvoorzitter Kees Seip van Flynth duidelijk.

“Het zijn drie totaal verschillende concepten; Straetus, Vital4Skool en Kaldi koffie & thee. Maar ze zijn qua grootte weer heel goed vergelijkbaar. En dat maakte het erg leuk om te jureren en uiteindelijk werd het dus ook erg spannend”, zegt Seip. Het uiteindelijke verschil werd gemaakt met één stem uit de zaal. “Ook voor ons lag het dicht bij elkaar”, verklaart de juryvoorzitter. Hij moest zich samen met de andere juryleden (Maarten Steinkamp van MultiVlaai, Ben Buitelaar van Yarden, Jacky Michels van GroenRijk, Jos Burgers van NFV en Joost Bos van Koelewijn & Partners) baseren op de pitch van de drie genomineerden tijdens de jurydag. De criteria, waaronder het verdienmodel, de organisatie en de kwaliteit van mensen, speelden een belangrijke rol bij het toekennen van het aantal punten door de jury. “De drie genomineerden hebben alles uit de kast gehaald om ons te overtuigen van het feit dat zij de beste franchiseformule van Nederland zijn, maar wij als jury hadden wij wel een lichte voorkeur”, verklapt Seip. Welke formule dat is, zegt hij niet. “Wij hebben als jury naar het totaalplaatje gekeken, de formule doorgelicht als het ware.”

Tevreden

Seip is tevreden met Straetus als winnaar. “Franchise is redelijk uniek in hun tak van sport. Bovendien is het met hun klantvriendelijk incasseren een onderscheidende formule als het gaat om debiteurenbeheer en incasso.” Maar dat onderscheid is er volgens hem ook bij Kaldi koffie & thee, dat een uniek retailconcept is met een koffie proeflokaal waar gasten koffie kunnen proeven, drinken, maar ook alles rondom een koffiebeleving kunnen kopen. “En Vital4Skool is een bewezen schoolcatering concept binnen het voortgezet onderwijs dat bijdraagt aan een gezondere leefomgeving voor leerlingen en medewerkers. Ook heel bijzonder.” Volgens Seip is de deelname voor de drie concepten sowieso geslaagd. “Het geeft intern een enorme positieve boost aan de formule. En dat hebben ze vooral aan zichzelf te danken. De formules waren alle drie enorm enthousiast over de nominatie en hebben het actief uitgedragen. En dat doet iets met de franchisenemers en alle medewerkers binnen de formule. Heel goed.” Seip roept dan ook alle franchiseformules op om zich volgend jaar te laten nomineren voor de Trofee. “Want ja, deze prijs is heel belangrijk voor de sector en dus ook volgend jaar is er weer een NFV Trofee te vergeven.”

Lees meer over:
NFV
NFV
Bekijk ook

De Nederlandse Franchise Vereniging is de overkoepelende belangenorganisatie voor franchising in Nederland.

Koelewijn & Partners helpt al sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om de volgende stap te nemen voor nog meer succes.

De wereld van franchiseformules verandert snel. Flynth vindt het cruciaal dat de winstgevendheid van de franchisegever en de ondernemer op peil blijft of groeit.