Print- & Drukwerk in een veranderende wereld en de rol van Drukzo

De milieu-impact van print & drukwerk

Digitalisering en online marketing ontwikkelen zich in een razendsnel tempo. Echter kunnen we niet ontkennen dat print- en drukwerk nog steeds een grote rol spelen in het bereiken van (potentiële) klanten en het een perfecte manier is om jouw merk en bijbehorende waarden te vertalen in tastbare producten.

Tegelijkertijd is het bewustzijn en kennis rondom de impact op het milieu van gepersonaliseerde printproducten toegenomen. De print - & drukwerkindustrie, een essentieel onderdeel van de communicatie en marketinginitiatieven van de meeste ondernemingen, laat een ecologische voetafdruk achter. Denk hierbij aan het gebruik van eenmalig promotiemateriaal en bijhorend afval en de effecten van chemicaliën en kunststoffen op natuur en gezondheid. Dit schetst, terecht, een kritisch beeld van een industrie en onderstreept de noodzaak van een verschuiving naar een meer duurzame invulling en uitvoering.

Offline marketing als effectieve branding oplossing

In een wereld die steeds meer gedomineerd wordt door ‘digitaal’ en ‘online’, blijft de waarde van ‘offline’ marketing voor ondernemers die een tastbare connectie met hun klanten willen maken onbetwistbaar. We hebben daar al eerder over geschreven.

Het fysieke, ‘tastbare’ aspect van geprinte media en andere offline marketingstrategieën is een blijvende, sterke kracht, ondanks de opkomst van online reclame. Deze manier van marketing biedt een unieke ervaring die met online marketing niet kan worden gerealiseerd. Ondernemers en bedrijven kunnen hun merk omzetten in producten – zoals brochures, banners of merchandise – waardoor een persoonlijke en langdurige relatie met klanten kan worden opgebouwd. Daarnaast verbetert de fysieke presentatie van ‘corporate branding’ niet alleen de zichtbaarheid, maar ook de geloofwaardigheid, herkenning en vertrouwen van een merk. Essentiële elementen in een drukke en competitieve markt.

Verschuiving naar verantwoordelijke consumptie

Recente trends tonen een groeiende vraag naar duurzame producten en merken. Consumenten nemen steeds vaker duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid als factor mee in hun aankoopgedrag. Hierdoor ontstaat er in de markt een significante - en interessante - verschuiving. Dit veranderende consumentenbewustzijn stimuleert de vraag naar milieuvriendelijke en ethisch geproduceerde producten en merken. Om als bedrijf relevant te zijn en deze groeiende groep van bewuste consumenten aan te spreken, is het belangrijk om met jouw offline-marketing strategie hierop in te spelen.

Drukzo en duurzaamheid

Drukzo is bewust bezig met de  duurzame revolutie binnen de print & drukwerk industrie. Het gaat over het fundamenteel veranderen van ons aanbod om de milieubelasting te minimaliseren. We zetten ons in voor het gebruik van materialen die de ecologische voetafdruk verminderen en ondernemers helpen ‘groener’ te adverteren. Voorbeelden van meer verantwoorde producten zijn bamboepennen, kartonnen roll-up banners, kleding gemaakt van organisch en biologisch katoen en papier op basis van bloemzaadjes. Al deze producten staan symbool voor onze zoektocht naar milieuvriendelijke alternatieven en een bijdrage aan een duurzamere toekomst.

Bij Drukzo gaat de toewijding aan duurzaamheid niet alleen over de producten die we aanbieden. Het gaat over een fundamentele verschuiving in hoe we opereren en samenwerken met verschillende partners binnen onze waardeketen, maar ook hoe we omgaan met de mens. We streven ernaar om het voorbeeld te geven en te laten zien dat gepersonaliseerde printproducten zowel actueel als duurzaam kunnen zijn.

Onze ambitie weerspiegelt de overtuiging dat de toekomst van gepersonaliseerde print ligt in de juiste balans tussen zakelijk succes, functionele producten en ecologisch- en ethische impact: een proces dat continu aandacht en innovatie vereist.

Meer weten over Drukzo?

Lees meer over:
Albert van den Broek Albert van den Broek
Head of Enterprise Sales

Het Nederlandse Drukzo is al ruim 10 jaar één van de grootste printpartijen in Nederland, en zelfs binnen Europa. Met de enorm ruime keuze aan producten is er voor ieder wat wils. 

Stel je vraag aan Albert van den Broek
CAPTCHA