Curves: Ondernemen in de fitness industrie

Wat doe je als je bedrijf ineens stil ligt en de deuren niet meer mag openen?

Het overkwam zo ongeveer heel ondernemend Nederland. De eerste lockdown was een ingrijpende verandering. De tweede lockdown een zware aanslag op ons doorzettingsvermogen en onze veerkracht. Ondanks alle omstandigheden blijven de Curves ondernemers positief en hebben zij hoop voor het after-lockdown leven. Hoe gaan de Curves ondernemers om met de coronacrisis en wat zien zij voor de toekomst? Vier Curves-ondernemers aan het woord. 

Ondernemen

Ondernemen gaat niet altijd over rozen. En er is geen ondernemer, zelfs de supermarkteigenaar niet, die niet zal beamen dat ondernemen in deze coronacrisis een zware beproeving is. Als hetgeen wordt weggenomen wat je dagelijks vol overgave doet, sta je ineens op onbekend terrein. Zowel franchisenemer, als franchisegever tastte in het duister want niemand had dit natuurlijk ooit eerder mee gemaakt. Gelukkig laten de Curves ondernemers zich van hun meest creatieve kant zien om ervoor te zorgen dat ze, hoe dan ook, de Curves leden kunnen blijven begeleiden bij een gezonde levensstijl.

Dankbaar

Het is niet niks. De deuren van je club moeten noodgedwongen gesloten blijven, maar ondertussen hebben de leden wel abonnementen waar ze maandelijks voor betalen en lopen vaste lasten zoals huur en de salarissen van het personeel veelal door. Omdat de leden tijdelijk niet gebruik kunnen maken van de faciliteiten in de club, is alle Curves leden een compensatie aangeboden voor de periode die we gesloten zijn. Toch zijn er in iedere Curves club veel leden die niets van die compensatie wilden weten en 100% wilden doorbetalen. Dat zegt iets over de band die de Curves clubs hebben opgebouwd met hun leden.

Zo geldt dat ook voor Curves Tiel. Desondanks vertelt eigenaar Richard dat hij het ook had kunnen begrijpen als er meer leden hadden opgezegd. “Een groot deel van de leden is ontzettend trouw aan ons. Dat is heel bijzonder en daar zijn we enorm dankbaar voor.” In Waddinxveen kreeg Alex ook meermaals te horen dat ze hun lidmaatschapsgeld gewoon volledig wilden door betalen. “Dat is zo ontroerend. Zij zijn de reden dat wij kunnen blijven bestaan. Dat voert tegelijkertijd de druk ook op: Hoe kan ik nu zo dicht mogelijk bij mijn leden komen? Hoe zorg je er voor dat leden betrokken blijven? Hoe hou ik iedereen tevreden?” zijn de vragen die Alex zichzelf stelt.

Verbonden blijven

Online is vaak het antwoord op die vragen. Op Youtube vind je meer dan 100 Curves fitness workouts en kookvideo’s, er worden online LIVE trainingen gegeven en er worden sportieve online bingo’s georganiseerd. Daarnaast doen de ondernemers hun best om ook op andere manieren dicht bij de leden te blijven. Zo zijn Richard en Mona van Curves Tiel in de auto gestapt om ieder lid persoonlijk (op gepaste afstand) een cadeautje te brengen om ze een hart onder de riem te steken en zette Alex van Curves Waddinxveen bijzondere wandelroutes uit. Ook Margriet van Curves Driebergen zit dan wel verplicht thuis, maar niet stil: “Je creativiteit wordt tijdens zo’n lockdown uitgedaagd. Je moet als ondernemer echt aan de bak. En als je echt ondernemer bent, vind je dat ook leuk. Ingaan op de behoefte van je leden. Zoeken naar kansen en mogelijkheden om verbonden te blijven.”

Verbondenheid is niet alleen nu een belangrijk onderwerp bij Curves, maar is dat altijd al geweest. Anita van Curves Maarssen legt uit dat ze het contact met haar leden mist. “Ik vind het moeilijk dat ik nu niet kan leveren wat ik hoor te leveren aan mijn leden. Het contrast met wat we eigenlijk zijn is ontzettend groot. De persoonlijke betrokkenheid is een belangrijk onderdeel van het Curves concept. En doordat je de leden niet een paar keer per week ziet, voelt het alsof een deel van onze kracht wegvalt.”

Dat kunnen meerdere Curves ondernemers beamen. Ook de zorgen voor kwetsbare leden neemt toe. “Curves is veel meer dan zomaar een sportschool. Denk bijvoorbeeld aan eenzame leden die de gang naar de sportschool gewend zijn. Zij zijn het afgelopen jaar veel verloren. De contacten die ze bij ons in de club met de coaches en andere leden hebben, vormen een belangrijk onderdeel van hun sociale leven. Als die contacten wegvallen, missen ze ineens heel veel. Daar zijn we ons erg van bewust.” aldus Margriet.

Alle ondernemers bevestigen dat ze bij al hun leden een vinger aan de pols te houden door regelmatig te mailen, een berichtje te sturen of de telefoon te pakken.  Richard: “We laten zien dat we er nog steeds zijn en echt om onze leden geven. We zijn nog steeds die stok achter de deur. Hoe groter de afstand, hoe moeilijker het straks is om weer in je ritme te komen als de sportscholen weer open zijn. Dat laten we bij Curves niet gebeuren.”

Samen sterk

Naast de steun van de leden heeft de komst van het virus ook veel ander moois gebracht. Zo vond Anita nieuwe kracht en doorzettingsvermogen in zichzelf en geeft Alex aan dat hij angsten heeft overwonnen: “Je wordt gedwongen om nieuwe dingen te proberen. Ik ben uit mijn comfort zone gekomen. Ik heb dingen gedaan die ik zonder deze crisis misschien nooit had aangedurfd met mijn bedrijf, maar die achteraf heel leuk blijken te zijn.” Margriet viel het op dat ze een super team heeft staan. “Iedereen heeft alles opgepakt, met elkaar. Het team liet echte verbondenheid zien. Daar ben ik trots op.” Die verbondenheid is niet alleen te zien in de clubs, maar ook binnen de Curves formule en de gehele sportbranche is er sprake van saamhorigheid. Het is fijn als je samen kan optrekken, ideeën met elkaar kan delen en je samen sterk kunt maken. De franchisegever, Curves Holland draagt er zorg voor zoveel mogelijk centraal te regelen en sturing te geven bij de snel veranderde marktomstandigheden.

Uiteraard moeten de clubs zelf hun lokale markt blijven bewerken en het contact met hun leden houden, maar de franchisegever kan wel handvatten bieden bij de tijdelijke verandering van de bedrijfsvoering. Zo lag er voor de tweede lockdown een draaiboek klaar waarin alles was verwerkt wat Curves tijdens de eerste lockdown samen met de ondernemers had geleerd. Ook wordt er wekelijks content klaar gezet om bestaande leden betrokken te houden en draait er momenteel een landelijke marketingcampagne om zichtbaar te blijven voor potentiële nieuwe leden als we straks weer open mogen. Richard: “Curves Holland helpt ons goed door deze lockdowns heen. Het is erg prettig dat een groot deel van de algemene communicatie centraal voor ons wordt geregeld en wekelijks wordt klaargezet. Heerlijk, dat we daar zelf ons hoofd niet over hoeven te breken.”

Het is uiteraard niet alleen het ontzorgen, maar vooral ook de steun van de andere franchisenemers die in tijden van crisis het verschil maken. Als je het even niet meer weet, zijn er bij Curves tientallen andere ondernemers waar je mee kunt sparren. Anita vindt het een geruststellend idee dat ze nergens alleen voor staat. “Het vangnet is er. En ook al maak je er geen gebruik van, het is fijn om te weten dat het vangnet er altijd is.”

Kansen

Toen de reguliere gang van zaken stil kwam te staan, was er op het kantoor van Curves Holland tijd vrij om de dingen te doen waar je normaal gesproken niet aan toe komt. Zo heeft de formule de kans gegrepen om de organisatieprocessen en -structuur op te frissen en de band met franchisenemers verder te versterken. Zo zijn we straks nog beter voorbereid op wat er komen gaat als we weer open mogen. Franchisegever en franchisenemer zijn het namelijk over een ding roerend met elkaar eens: door het virus is iedereen is zich meer dan ooit bewust van het belang van sport en beweging voor onze lichamelijke én mentale gezondheid. Een sterk lijf biedt namelijk nog steeds de beste weerstand.  Daar liggen straks dan ook ontzettend veel kansen voor de fitnessbranche. De markt wordt alleen maar groter. We hopen dat alle vrouwen in Nederland zich straks beseffen dat er niets fijner voelt dan een gezond lijf. En dan is Curves the place to be!