Hoe kies je een franchiseformule?

Voordat je franchisenemer wordt, dien je je allereerst de principiële vraag te stellen of je werkelijk zelfstandig ondernemer wilt zijn met alle voor- en nadelen van dien. Daarna is het belangrijk om te onderzoeken welke franchiseformule bij je past. Een reeks van vragen komt daarbij aan de orde:

  • Wat zijn je motieven om zelfstandig ondernemer te zijn?
  • Denk je dat je daar geschikt voor bent?
  • Waar ben je goed en minder goed in?
  • Zien anderen in je omgeving dit ook zo?
  • Ondersteunt je directe omgeving, zoals bijvoorbeeld je partner, je ideeën?
  • Welke financiële middelen voor het zelfstandig ondernemerschap heb je beschikbaar?
  • Hoe groot is het financiële risico dat je maximaal wenst te lopen?
  • Met welke inkomsten kun je, gezien je huidige uitgavenpatroon, de eerste jaren rondkomen?

Als het goed is, heb je deze vragen voor jezelf beantwoord, voordat je jezelf de vraag stelde, welke branche en welke franchiseformule voor jou interessant zouden kunnen zijn. Als je kiest voor een franchiseformule, kies je in veel gevallen ook meteen voor een franchiseorganisatie.

Hieronder een aantal vragen ten aanzien van de keuze voor een franchiseformule. Veel van deze informatie kun je al vooraf verzamelen, dus voordat je jezelf kandidaat stelt of het eerste gesprek hebt met de franchisegever. Kijk op internet en bezoek enkele franchisevestigingen.

  • Wat is uniek aan de franchiseformule? Een franchiseformule moet zich voldoende onderscheiden van anderen. Want juist het onderscheidend vermogen en de voordelen ten opzichte van de concurrentie zijn voor jou de belangrijkste criteria om voor die ene franchiseformule te kiezen.
  • Hoe lang bestaat de franchiseformule in zijn huidige vorm? Een franchiseformule die lang bestaat, heeft zijn bestaansrecht bewezen. Maar aan de andere kant kan de franchiseformule juist op zijn retour zijn.
  • Wat is het imago van de handelsnaam? Is er meteen herkenning bij het publiek en is die herkenning alleen maar positief?
  • Heeft de naam een landelijke bekendheid of is de franchiseformule alleen regionaal actief?
  • Heeft de franchiseformule eigen merken?
  • In welke markt en deelmarkten is de franchiseformule actief?
  • Hoe ontwikkelt de markt zich? Is er groei, stabiliseert de vraag, zijn er ontwikkelingen die de branche in de toekomst een ander aanzien geven? De branchevereniging kan hierbij behulpzaam zijn.
  • Wat is de doelgroep, welke behoeftes heeft deze groep en welke ontwikkelingen zie je?
  • Hoe is het assortiment samengesteld? Hoe is de inkoop geregeld?
  • Is er een krachtig reclame- en promotiebeleid?

Tijdens de beantwoording van deze vragen rijzen ongetwijfeld weer andere vragen. Als startend ondernemer heb je - ook als je kiest voor franchising - een eigen verantwoordelijkheid bij het maken van je keuzes. Je moet kritisch zijn. Als je dan een positieve keuze maakt, dan sta je er ook honderd procent achter en ga je ervoor. En is volledige inzet niet altijd de basis voor het succes?

Franchisenemer worden

Ben je eruit welke franchiseformule bij je past? Ga dan naar de volgende pagina om je verder te verdiepen in de stappen die je moet nemen om je franchisedroom te realiseren.