Inspiratie haal je uit het buitenland

What’s up in the international franchise business? Franchise+ keek over de grens en ontdekte een aantal actuele, verfrissende en vernieuwende formules. Van gezondheidszorg tot biologische supermarkt: een inspiratie-update voor wie verder wil kijken dan zijn neus lang is!

BrightStar Healthcare

In de Verenigde Staten vieren elke minuut 500 mensen hun 65e verjaardag. In 2030 is een op de vijf Amerikanen dan ook een potentiële klant voor de nieuwe formule BrightStar. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het leveren van medische en niet-medische zorg aan particulieren thuis, maar ook aan grote organisaties als ziekenhuizen en verpleeghuizen. BrightStar Healthcare leunt op een heel team van gezondheidszorgers, waaronder verpleegkundigen, flebologen, fysiotherapeuten en ook thuiszorgers. Shelly Sun is oprichtster en directeur van het bedrijf in Chicago, dat sinds vorig jaar in franchise is uitgegeven. De inspiratie voor het bedrijf komt uit haar eigen familie-ervaring. Ze ondervond hoe moeilijk het was om goede en professionele zorgverleners te vinden, die haar aan kanker lijdende grootmoeder konden helpen om zo lang mogelijk in haar eigen huis te blijven wonen. Toen ze die uiteindelijk had gevonden, deed ze haar grootmoeder een belofte: “We beloofden haar dat we een groot bedrijf zouden oprichten dat families de beste zorg, waardigheid en persoonlijke aandacht zou geven zoals zij die had ontvangen.” BrightStar HealthCare streeft naar vierhonderd nieuwe franchisevestigingen en veertig eigen locaties in 2010. En wie denkt dat de formule niet zal overwaaien naar Europa, onderschat de ambitie van Shelly Sun: “Our vision is to become the world’s premier provider of healthcare staffing solutions in your community.

Assist-2-Sell

In het licht van de makelaarsperikelen in Nederland is de Amerikaanse formule Assist-2-Sell van Donna Chance actueel. Zij transformeerde haar vastgoedkantoor Donna Chance Realtors in Texas tot een franchiseformule met een nationale databank, een uitgekiend marketingprogramma en een vast tarief als commissie voor de makelaar. In ons land is het Makelaarsland die vorig jaar de markt openbrak door zijn diensten voor een vast tarief aan te bieden. Ook de Postbank stortte zich deze zomer op de makelaarsmarkt met een vast tarief in plaats van een percentage van de verkoopprijs. Volgens Donna Chance is het een logische ontwikkeling: “Met het stijgen van de huizenprijzen werden de commissies een stuk hoger. Dat leidde er toe dat verkopers wilden onderhandelen over de standaard zes procent commissie. Het prijsverschil tussen de verkoop van een hoger geprijsd en een lager geprijsd huis is moeilijk uit te leggen omdat de hoeveelheid werk hetzelfde is. Een vast tarief ligt dus veel meer voor de hand.” Het bewijs voor haar gelijk is volgens Donna de gestegen omzet sinds de transformatie. Assist-2-Sell heeft 570 vestigingen in 45 Amerikaanse staten en Canada.

Klöeshop

De formule Klöeshop is een frisse nieuwkomer in de Spaanse modebranche. Het jonge, dynamische bedrijf biedt zijn klanten trendy damesmodeartikelen tot maat 52 met een goede prijs-kwaliteitsverhouding en persoonlijke aandacht voor elke klant. De collectie bestaat uit zo’n 350 producten. Elke week komen er een of twee nieuwe bij om de veeleisende klant te blijven prikkelen. Die klant varieert in leeftijd van twintig tot vijftig jaar, althans dat is de doelgroep waar Klöeshop zich op richt. De formule vraagt een entreefee van € 4.500,- en een investering van € 36.000,-. Wie in Klöeshop wil stappen, moet vooralsnog naar Spanje want internationale ambities heeft de formule nog niet. Er zijn 3 eigen vestigingen en 37 franchisevestigingen.

Terra Verda

Ook Spaans is Terra Verda, een franchiseketen van winkels in biologische voeding en gezondheidsproducten. Veel van dergelijke, vaak kleine winkels is een zwaar bestaan beschoren en is op de lange termijn gedoemd te verdwijnen. Die constatering bracht de oprichters ertoe een krachtige keten op te zetten waar goede mens- en kapitaalkracht achter staat. De oorsprong ligt in 1771, toen J. Navarro in Valencia zijn winkel in kruiderijen en natuurlijke producten startte. Deze vestiging is anno 2006 een complete biologische supermarkt met een verkoopvloeroppervlak van ruim 1200 m2. De website zier er zeer professioneel uit en de winkels ogen modern en fris maar met behoud van hun historische achtergrond.

TVSAS

“Start een winstgevende zaak met zescijferige verdiensten en… wij zorgen voor je klanten!” De Britse formule TVSAS ontbreekt het niet aan zelfvertrouwen maar beweegt zich dan ook in een groeiende en spannende markt: die van de digitale televisie. Engeland stapt in 2008 over van analoge op digitale tv en heeft volgens de oprichters nu al een schrijnend tekort aan installateurs. En daar ligt het succes: in het bieden van oplossingen voor alle installatieproblemen van digitale televisies, satellieten en multimedia-apparatuur. De vraag van de consument naar ondersteunende diensten is hard groeiende, zo claimt het bedrijf, dat dan ook graag een franchisenetwerk wil opbouwen om te profiteren van de “enorme kansen”. TVSAS biedt zijn franchisers coördinatie van de werkzaamheden, zodat de franchisenemer niet op zoek hoeft naar klanten.