AH-ondernemers kort op de bal door BDO Analytics

Franchisenemer Guido Zonnenberg doet zijn voordeel met de dagelijkse stuurinformatie die zijn accountant hem aanlevert. Dankzij BDO Analytics kan hij met zijn Albert Heijn-vestiging in Doetinchem kosten besparen en snel handelen. Volgens Alexander Leppink van BDO staan we nog maar aan het begin van het gebruik van data.

Hij maakte als 15-jarige scholier al kennis met het werk in de supermarkt. In zijn woonplaats Duiven begon hij met vakken vullen bij de plaatselijke Super de Boer. Al snel deed hij van alles: van gehakt draaien tot de kassa bedienen. Guido Zonnenberg ontdekte gaandeweg dat hij supermarktondernemer wilde worden en stemde zijn studie daar op af. Met een hbo-diploma op zak begon hij aan de driejarige opleiding tot franchisenemer bij C1000. Na een succesvolle afronding hiervan kwam hij in een pool van aankomende franchisenemers terecht.
De vestiging in Doetinchem werd hem aangeboden en hij greep die kans met beide handen. Zo was hij op zijn 27ste levensjaar al eigenaar van een supermarkt. Toen C1000 vijf jaar geleden werd verkocht aan Jumbo moest hij even schakelen. Albert Heijn schoot bij die deal Jumbo te hulp en vooral in het Oosten van het land kwamen veel vestigingen van C1000 in handen van Albert Heijn. Zo ook die van Guido in Doetinchem.

Dagelijkse stuurinformatie

“Ik kwam toen toch in een andere wereld”, reconstrueert hij. “Binnen C1000 was er administratieve ondersteuning vanuit de formule, bij AH moet je die ondernemerszaken zelf doen.” Hij ging dus op zoek naar een accountant en koos voor BDO. “Ik wilde met een ervaren partij in zee en zocht daarnaast een goede prijs-kwaliteitverhouding. Bovendien moest er een klik zijn. Dat was allemaal het geval met BDO. Het is een grote speler met veel landelijke kennis, ook op het gebied van supermarkten.”
Er was veel werk aan de winkel. De digitalisering werd serieus ter hand genomen en allerlei koppelingen kwamen tot stand, onder meer ten behoeve van de personeelsadministratie. De automatisering van de vestiging kreeg dit jaar een extra impuls. BDO beschikte al over een volledig gemoderniseerde dataverwerking in de cloud voor 200 franchisevestigingen van Jumbo. Daaraan werd analytics als dagelijkse stuurinformatie toegevoegd. Sinds 2019 is dit systeem ook beschikbaar voor AH-franchisenemers. Het heet BDO Analytics.

Inzoomen

Alexander Leppink werkt veertien jaar bij BDO en is partner. Hij legde de basis voor BDO Analytics. “Ik ben altijd bezig geweest met innovatie binnen de accountancy”, vertelt hij. “In 2016 brachten we Analytics op de retailmarkt. Nu rollen we dit uit naar alle klanten in Nederland, met voor elke branche een eigen variant met dashboard op maat.”

In één oogopslag zijn de cijfers zichtbaar op het dashboard. Maar ook diepgaande analyses zijn mogelijk. “Je kunt ermee inzoomen op omzet, marge, loonkosten, exploitatie, balans, voorraad, werkkostenregeling, et cetera”, somt hij op. “Op afdelingsniveau en tot op factuurniveau kun je inzien hoe je je rendement zo optimaal mogelijk krijgt. En je hebt een veel beter zicht op HR-zaken. Op basis van concrete KPI’s ben je in staat snel financieel, operationeel en strategisch bij te sturen.”
Guido Zonnenberg knikt instemmend. “Het is allemaal veel accurater en frequenter dan voorheen. Vooral qua loonkosten hebben we een goede slag gemaakt. We hebben die ook gekoppeld aan andere pakketten, zoals de personeelsplanning. Zo kunnen we met de cijfers naar een afdeling gaan en zeggen wat er van ze verwacht wordt.” 

Alexander Leppink: “We gaan BDO Analytics in heel Nederland uitrollen, voor elke branche.”

Wekelijks krijgt hij nu de nieuwe overzichtscijfers onder ogen, waar dat daarvoor om de zes weken betrof. Zo kan hij ook snel zien welk effect bijvoorbeeld actieweken op het resultaat hebben. “Ik kan nu kort op de bal spelen. Zelfs op vakantie, want ik kan de cijfers overal inzien.”
Door de benchmarkfunctie ziet hij ook hoe zijn afdelingen het doen in vergelijking met dezelfde afdelingen in andere vestigingen. “Als het op bijvoorbeeld de broodafdeling relatief niet zo goed gaat, krijg ik een signaal uit het systeem. Dan kan ik mij verdiepen in de details om uit te vinden waar het aan ligt.”

Dynamisch afprijzen

Snel de vinger op de zere plek dus. Dat geldt ook voor de direct inzichtelijke voorraadstanden en voor de inkoop. Want de slimme software levert ook vergelijkingen met andere jaren. “Wanneer een leverancier met indexeringen van 5 procent komt, terwijl de indexering bij mij 1 procent is, ga ik toch even praten.” Hij noemt analytics voor een flinke supermarkt zoals hij heeft, ‘essentieel om grip te houden op het proces’. 

Naast de stuurinformatie ziet hij ook op andere vlakken de toename van digitalisering in zijn supermarkt. De nieuwste aanwinst is wat dat betreft het digitale schapkaartje, waardoor ‘dynamisch afprijzen’ zijn intrede doet. Op basis van de voorraadstand en de gemiddelde verkoop worden de prijzen van de producten binnenkort automatisch door het systeem aangepast. De doorloopsnelheid gaat omhoog en de voedselverspilling vermindert, voorspelt hij. “En het zal nog een stap verder gaan. De robot in de winkel die de schappen constant controleert, maakt een opmars.”

Guido Zonnenberg beseft wel dat de digitalisering van de schapkaartjes een forse investering vergt. Franchisenemers zijn vrij in de keuze om over te stappen. “Ik ga het wel doen, als onderdeel van een verbouwing die al stond gepland.”
Alexander Leppink ziet in de gehele retail het belang van data toenemen. “Wat wij nu aanleveren is nog wel uniek binnen de accountancy. Maar we staan nog maar aan het begin van het gebruik van analytics. Het zal verder groeien en daarom investeren we continu substantieel in innovatie.”
 

Guido Zonnenberg: “Analytics is voor een supermarkt essentieel om grip te houden op het proces.” 
 

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook