Yarden winnaar NFV Franchise Trofee

Yarden is de winnaar van de NFV Franchise Trofee. Manager franchise Ben Buitelaar nam tijdens de drukbezochte Jaardag van de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) de trofee in ontvangst uit handen van VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer.

“We zijn heel blij met het winnen van de Franchise Trofee. Het is een bevestiging van de inzet van onze 28 franchisenemers. Onze klanten waarderen namelijk onze dienstverlening gemiddeld met een 9,4 en daar zijn we heel trots op”, zegt manager franchise Ben Buitelaar van Yarden. Dagelijks zetten de franchisenemers zich volgens hem voor en achter de schermen in om de wensen van nabestaanden zo goed mogelijk invulling te geven. “Een fantastische prijs die we zonder onze geweldige franchisenemers niet hadden binnengesleept. We zijn trots en gaan extra gemotiveerd verder met de doorontwikkeling van de Yarden franchiseformule.” Samen met de franchisenemers realiseert Yarden jaarlijks ruim 28.000 crematies en bijna 13.000 uitvaarten. De uitvaartorganisatie streeft samen naar een verdubbeling van het marktaandeel de komende jaren, zeggen Ben Buitelaar en franchise coach Otto Nijenhuis van Yarden tijdens de presentatie voor de jury van de NFV Trofee.

Televisie

Yarden was de afgelopen periode veelvuldig zichtbaar op de televisie via opvallende reclamespotjes. “We willen de dood bespreekbaar maken”, legt Buitelaar half april uit aan de jury van de NFV Trofee. Hij schetst dat Yarden opereert in een markt die licht groeit. “We worden weliswaar ouder, maar het sterftecijfer is gering gestegen de afgelopen jaren tot 147.000.” De meeste mensen kozen voor een crematie, namelijk 61 procent. “Dit was in 2012 nog 59 procent”, weet Buitelaar. Yarden zelf, maar ook de franchisenemers van de uitvaartorganisatie, verzorgden een deel van deze crematies en begrafenissen. “Ons huidige marktaandeel is tien procent, we willen dit graag verdubbelen de komende jaren”, vertelt Buitelaar. In een markt waarin het aantal uitvaartondernemers in de afgelopen vijf jaar met 24 procent is gestegen staat Yarden hierbij voor een uitdaging. Franchise is het model om de groei te realiseren, zegt Buitelaar. “Onze 28 franchisenemers zijn verspreid over Nederland actief. Dat moeten er snel 31 worden, er zijn namelijk nog wat witte vlekken.” 

Begeleiding

Yarden trekt volgens Otto Nijenhuis nauw op met de franchisenemers. “Zij zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse bedrijfsvoering en lokale marktbewerking, terwijl wij onder meer de formule ontwikkelen, beheren en uitrollen.” Tussentijds en na afloop van het franchisecontract wordt er geëvalueerd. Of de samenwerking altijd succesvol is, vraagt de jury tot slot. Buitelaar: “De meeste ondernemers functioneren goed, in de afgelopen acht jaar is slechts twee keer een contract vroegtijdig ontbonden. De werving en selectie wordt namelijk heel zorgvuldig uitgevoerd samen met Koelewijn & Partners.”

Used Products en HappyNurse vallen net buiten de prijzen

Yarden streed samen met Used Products en HappyNurse om de NFV Franchise Trofee. HappyNurse zendt zorgprofessionals uit bij zorginstellingen en ziekenhuizen. Daarnaast is HappyNurse een thuiszorginstelling met vestigingen in heel Nederland. Used Products is in 1997 opgericht en heeft inmiddels 56 franchisewinkels. Die kopen heel veel tweedehands spullen in en verkopen deze weer. Van smartphones, audio, games en gameconsoles tot gereedschap, gouden sieraden, horloges, computers en scooters.

De zorgvraag groeit. Nu is 15 procent van de beroepsbevolking werkzaam in de gezondheidszorg. In 2025 zou dat, om aan de vraag te voldoen, 25 procent moeten zijn. HappyNurse springt in op deze ontwikkeling, blijkt tijdens de jurybijeenkomst bij ING in Amsterdam. Directeur Marijke Horstink en franchisenemer Rudi Liebrand vertellen daar over de veranderende zorgmarkt, over het concept HappyNurse en over de samenwerking tussen franchisegever en franchisenemer. Dat laatste gaat steeds beter, weet Horstink. “Het is iets dat moet groeien. In het begin is iedereen vooral druk met het succesvol opzetten van de eigen onderneming, maar uiteindelijk gaat het om het gezamenlijke succes.” Franchisegever en franchisenemers hebben duidelijke taken bij HappyNurse, legt Horstink uit aan de jury. “Wij doen de zakelijke kant van het geheel, terwijl de franchisenemer vooral kijkt wat waar de behoefte is.” Iets dat Liebrand, franchisenemer met twee vestigingen in Utrecht en Doetinchem, op het lijf is geschreven. Hij is zelf namelijk afkomstig uit het werkveld. Hij kent de inhoud en de werkzaamheden die de uitzendkracht gaat uitvoeren. “Zo zorg ik voor de perfecte match”, glundert hij. “In Utrecht werken wij op deze manier bijvoorbeeld al sinds 2008 succesvol binnen justitiële instellingen, de verslavingszorg, psychiatrie en de maatschappelijke opvang”, aldus Liebrand. 

Pieken

HappyNurse werft en onderhoudt de grote, landelijke contracten en aanbestedingen, terwijl de franchisenemers lokaal de markt bewerken. “Als je kijkt naar de omzet van de vestigingen dan is 70 procent lokaal verworven. Dit zijn bedrijven die incidenteel zorgprofessionals nodig hebben, via ons huren zij die in. Ik zeg ook weleens: HappyNurse is er voor de pieken”, vertelt Horstink. “Het is soms snel schakelen. Als de vraag komt, moet er snel worden geleverd. Overigens zijn de medewerkers in dienst van HappyNurse. Zij betalen ook het salaris”, vult Liebrand aan. Hij heeft zelf twee mensen in dienst die hand- en spandiensten verlenen op zijn kantoor. Gemiddeld heeft een franchisenemer van HappyNurse een 0,5 fte op de loonlijst staan. “Ik ben redelijk groot en zet momenteel naast het uitzendbureau ook een thuiszorgorganisatie op”, zegt Liebrand. Het HappyNurse Thuiszorgmodel werkt volgens hem met wijkteams van verpleegkundigen. “De dynamiek is heel anders. Het is een groeimarkt, business to consumer en ook als niet-gecontracteerde partij mag je gewoon zorg leveren. Dat is heel anders dan in de uitzendmarkt en biedt veel kansen.” 

Kameleon

Berthold Bakker en Bas Hofte van Used Products zien dat er steeds meer gebruikte artikelen online worden gekocht bij de aangesloten franchisenemers. Het is de reden dat de franchiseorganisatie serieus inzet op het online model voor de nu 56 winkels in Nederland. Per franchisenemer, per vestiging van Used Products is er een webshop. Bovendien is er een koppeling met Marktplaats, Facebook en Twitter. Verder zijn alle winkels van Used Products via Whatsapp bereikbaar. Inmiddels wordt gemiddeld 35 procent van de omzet van een franchisevestiging van Used Product online verhandeld. “Maar ook juist de combinatie met de fysieke winkels is onze kracht. Mensen zien de spullen online en kunnen in de winkel komen kijken”, vertelt Bakker aan de jury. “Wat we niet verkopen? Boeken en kleding. Dat werkt niet”, zegt Hofte overtuigend. Hij weet dat sommige producten binnen een aantal uur al zijn verkocht, andere artikelen liggen soms een half jaar in de winkel voordat die een nieuwe eigenaar krijgen. Een grotere vestiging van Used Products - dat inmiddels ook de vleugels heeft uitgeslagen naar het buitenland met vestigingen in onder meer België, Oostenrijk en Spanje - realiseert zo’n 1,5 miljoen euro omzet en een brutowinstmarge van 4,5 ton. De kleinere winkels realiseren zo’n 300.000 euro omzet per jaar. Veel wordt contant verhandeld. De vraag die bij de jury oprijst: hoe veilig is dit? “Er komt contant geld binnen, maar het gaat er vaak ook net zo hard weer uit als ondernemers spullen inkopen van aanbieders. Dus de hoeveelheid contant geld valt wel mee. Mensen pinnen daarnaast ook vaak”, aldus Hofte. Een andere vraag van de jury, ook met betrekking tot de spullen, is: hoe weten ondernemers of iets is gestolen? Bakker: “We hebben een innovatief kassasysteem met een koppeling met de database met gestolen producten van de politie. Zo zijn we er vrijwel zeker van dat de klant eerlijk aan het artikel is gekomen.” 

Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook

De Nederlandse Franchise Vereniging is de overkoepelende belangenorganisatie voor franchising in Nederland.