Palais des Thés komt naar Nederland

Palais des Thés is een unieke theeformule die haar succes onder andere te danken heeft aan de bijzondere oprichter: François Xavier Delmas. Hij reist al meer dan dertig jaar lang zes maanden per jaar de hele wereld af op zoek naar bijzondere en smaakvolle theesoorten. Op deze manier zorgt hij ervoor dat Palais des Thés altijd een vernieuwend en origineel assortiment heeft, met beste theesoorten van over de hele wereld. Dankzij deze constante vernieuwing én kwaliteit kon de keten groeien tot het succes dat het nu is. Voor een franchiseconcept wordt vaak niet als eerste aan een theeformule gedacht, maar het is hoog tijd om dat wel te gaan doen. De theemarkt is groeiende en ook in Nederland wordt er steeds meer thee gedronken. De afzet van Palais des Thés is de afgelopen vijf jaar verdubbeld en ook tijdens de coronacrisis bleef het concept groeien. Ze heeft een van de grootste thee-assortimenten op de markt met meer dan 250 theesoorten eninfusies; van thee voor iedere dag tot luxere theesoorten en limited editions voor de fijnproevers.

THEE ALS BELEVING

Bij Palais des Thés draait alles om de klantbeleving: het personeel wordt speciaal opgeleid om de klanten met de juiste kennis te kunnen begeleiden. Zij weten niet alleen alles over het assortiment, maar kennen ook het verhaal achter de thee; het verhaal van de theeboeren en de plantages. “De in-store experience bij Palais des Thés is uniek. De medewerkers zijn niet alleen verkopers, het zijn thee-experts’’, legt Sales Representative Dounia Ougazzaden uit. “Elke klant wordt verwelkomd met de thee van de dag en in de winkel is er een speciale aroma-afdeling: hier kun je de verschillende theeën ruiken. Alles draait om storytelling en beleving.” Deze klantbeleving is een van de redenen dat bij Palais des Thés de verkoop in de winkels nog steeds hoger is dan de online verkoop.anten komenspeciaal langs voor de ervaring in de winkel. De verwachting is dat dit ook in Nederland een enorm succes zal zijn,net als het in Frankrijk en België al is. 

DUURZAAM & FAIR TRADE

Wat de formule van Palais des Thés toekomstbestendig maakt is dat ze van duurzaamheid en ‘eerlijke handel’ een missie maakt. Palais des Thés koopt haar theesoorten rechtstreeks in bij theeboeren in verschillende landen. Zo kunnen ze erop toezien dat de thee op een duurzame manier geproduceerd wordt en de theeboeren een eerlijke prijs voor hun producten krijgen. Daarbij wordt op deze manier de kwaliteit extra goed gewaarborgd. Het resultaat: duurzame en eerlijke thee van de allerbeste kwaliteit. Ook de verpakkingen worden zo duurzaam mogelijk geproduceerd. Over vijf jaar streeft Palais des Thés er zelfs naar om volledig plasticvrij te zijn. “Het streven naar duurzaamheid en eerlijke handel is onderdeel van het DNA van Palais des Thés”, verklaart Business Development Manager Marina Lepeu.

FRANCHISENEMER WORDEN

Voor de franchisenemer die geïnteresseerd is in de wereld van de thee heeft Palais des Thés het ideale concept. Iedere nieuwe winkeleigenaar krijgt een uitgebreide opleiding in Parijs, zowel op commercieel gebied, als op het gebied van thee. Na afloop van deze opleiding mag hij of zij zich theesommelier noemen. Door middel van online trainingen blijft deze kennis up-to-date en heeft ook personeel beschikking over de trainingen. Verder krijgt hij of zij zowel in Nederland als op afstand alle begeleiding die nodig is. Zo vindt er twee keer per jaar een franchise-evenement plaats waarbij alle franchisenemers naar Parijs komen om ervaringen te delen.Bij het openen van een winkel helpt het hoofdkantoor met het maken van een vijfjarenbusinessplan, leveren ze commercieel advies en zorgen ze voor een vaste contactpersoon voor elke franchisenemer. Op het gebied van marketing wordt vrijwel alles geregeld: van het inrichten van de winkel onder begeleiding van een professionele designer, tot het leveren van merchandise-producten en online marketingactiviteiten. Bij Palais des Thés kan de ondernemer zich dus focussen op waar hij goed in is: het ondernemen zelf.

GROEIAMBITIES

Na Frankrijk en België wil Palais des Thés nu dus ook de Nederlandse markt veroveren. Er zijn onder andere plannen voor winkels in Amsterdam en Den Haag, maar de formule staat ook open voor ideeën van iemand die de Nederlandse markt op zijn duimpje kent. Sales Representative Dounia: “We willen in ieder geval de komende vijf jaar minimaal één winkel per jaar in Nederland openen. We zoeken een partner die ons daarbij kan helpen.