Hét online platform voor lokale marketing

Al jaren richt marketingbureau Communiq zich met succes op het ondersteunen van formules op lokaal niveau. Inmiddels zijn er diverse tools ontwikkeld waarmee ondernemers aan de slag kunnen. Eén van die tools is het Local Store Marketing (LSM) platform. 

Het LSM platform is een modulair en online systeem voor het efficiënt beheren en faciliteren van lokale marketingactiviteiten. ‘’Een belangrijk uitgangspunt van het platform is inspireren en kennis delen. Nog te vaak worden lokale kansen niet benut’’, aldus Christian Beekhof, LSM adviseur bij Communiq. Ondernemers worden geprikkeld om aan de slag te gaan met hun lokale markt doordat het platform up-to-date wordt gehouden met doorvertalingen van campagnes, proven winners en kant-en-klare business cases: wat in Groningen werkt, kan immers ook interessant zijn voor een ondernemer in Utrecht. Door middel van het delen van artikelen wordt hiernaast geprobeerd ondernemers te adviseren en te ondersteunen. In deze artikelen wordt bijvoorbeeld antwoord gegeven op de vraag waarom je een samenwerking aan zou moeten gaan met de bakker op de hoek of hoe je zo effectief mogelijk een huis-aan-huis verspreiding inzet.

Thematische acties en campagnes kunnen verwerkt worden in de evenementenkalender op het platform. Met een druk op de knop kan de ondernemer deze (gepersonaliseerd) bestellen of direct inzetten op social media.

Het hoofdkantoor van een formule kan bij ondernemers eenvoudig inventariseren welke prijs zij voor een nieuw product willen voeren, of welke materialen er benodigd zijn voor een campagne uitlevering met de inventarisatiemodule. Door de dynamische opzet van deze module kan de input gemakkelijk omgezet worden naar bijvoorbeeld persoonlijke prijslijsten of campagnematerialen. 

LSM Platform ANWB Verzekeren

Recent heeft Communiq voor ANWB Verzekeren een restyle gedaan van de campagnematerialen. Tegelijk met deze restyle is het LSM Platform opgezet. Nicole Bredewold, marketing communicatiespecialist bij ANWB, geeft aan dat het LSM Platform handvaten biedt voor de ondernemer bij de verkoop van fietsverzekeringen in zijn lokale markt. “Het LSM platform maakt het mogelijk dat ondernemers hun campagnemateriaal personaliseren, om zo meer binding met de lokale markt te krijgen. Dit doen zij bijvoorbeeld door het gebruik van dialect of foto’s van hotspots uit de omgeving op hun materiaal.’’ Bredewold vervolgt: “Daarnaast worden cases van andere ondernemers gedeeld zodat deze voor iedereen inzichtelijk zijn en wordt uitgebreid advies gegeven hoe men meer uit de lokale markt kan halen.” Dit maakt dat er al veel positieve reacties van ondernemers op het platform zijn ontvangen. Communiq en ANWB werken inmiddels ruim een half jaar samen en Nicole prijst de retailkennis die zij hebben: “De mensen van Communiq weten waar ze het over hebben, ze zijn echte kenners in de retailbranche. Dit in combinatie met hun no-nonsense instelling, gedrevenheid en originaliteit maakt ons een goede combinatie.”