KFC Nederland vindt draai

Sinds KFC in 2012 een zelfstandige business unit in Nederland opzette, groeit de formule hard in alle opzichten.

Ook Scandinavië en België worden inmiddels vanuit Amsterdam ontgonnen. General manager Mark van ’t Loo licht toe.

Al 44 jaar zit de Amerikaanse restaurantformule in Nederland. Maar in de jaren zeventig, tachtig en negentig speelde KFC een bescheiden rol. Het jaar 2000 was een kantelpunt. Met nog vier vestigingen, waarvan drie franchise, besloot het hoofdkantoor in Dallas dat Nederland een strategische groeimarkt in Europa zou worden. De eerste vijf jaar werd er vooral veel geld in eigen vestigingen geïnvesteerd. Daarna volgde een reclamecampagne op televisie die volgens Mark van ’t Loo ‘een enorme stimulans aan het ontwikkelingsmodel’ gaf. De jaren daarna werd door de gestage omzetgroei het businessmodel steeds interessanter voor franchisenemers, vertelt de general manager  van KFC Nederland. Met drie nieuwe restaurants per jaar was de formule hier tot 2012 ‘redelijk succesvol’, stelt hij vast. Nederland werd tot dat jaar nog vanuit Düsseldorf bestuurd. Maar de regio groeide dusdanig dat een volwaardig kantoor ter plekke gerechtvaardigd was. Dat kwam er in 2012, in Amsterdam Zuidoost. Het vormde een nieuw ijkpunt in de geschiedenis van KFC in Nederland. Er kwam een volledig team van eigen bodem dat ondersteuning op alle aspecten aan de franchisenemers - bij KFC ‘Franchise Partners’ genoemd - ging geven. “Dat betekende een enorme boost. Naast verbeterde ondersteuning kwam er ook een duidelijke visie en een richting voor de toekomst.” Die visie luidt: ‘Be the best restaurant brand with a big heart. ‘De beste’ vooral in de ogen van de circa 2.000 medewerkers, benadrukt Van ’t Loo. “De energie die dat oplevert, wordt opgepikt door de consument.” De bedrijfscultuur met het credo ‘how we win together’ ligt daarvan in het verlengde.

Harde formule

De zestig medewerkers op het hoofkantoor bieden niet alleen meer de helpende hand bij zaken als marketing, financiën en productkwaliteit aan de franchisepartners in eigen land. De grens is inmiddels verlegd in noordelijke richting, naar Scandinavië. En naar onze zuiderburen. IJsland, Zweden, Noorwegen, Finland en België zitten nu in de Nederlandse portefeuille. “Dat illustreert dat er wereldwijd wordt erkend dat wij het goed doen.” De acht vestigingen in IJsland en de ene in Zweden worden vanuit Amsterdam ondersteund. Noorwegen, Finland en België zijn nog totaal onontgonnen gebieden. Voor die landen wordt nu een strategie bepaald. “Met name in België en Zweden liggen grote kansen. Wij gaan nu onder meer ter plekke kijken of locaties sterk genoeg zijn voor het ontwikkelen van een KFC-restaurant.” In eigen land is er een stevig fundament gelegd, vindt hij. Met de vijf nieuwe vestigingen in 2015 komt het totale aantal restaurants op 49. Waarvan 31 franchise. “We willen de eigen restaurants niet uitbreiden maar groeien met vijf tot tien franchisevestigingen per jaar.” Niet alleen in aantallen gaat het crescendo, ook qua omzet groeit KFC in Nederland sterker dan de markt, weet Van ’t Loo. Vanuit Texas is een gedecentraliseerd systeem uitgerold waarbij lokale business units voldoende vrijheid hebben binnen een door KFC wereldwijd vastgesteld raamwerk. Voor de franchisepartners blijft het een harde formule. Het beleid qua locaties, marketing en assortiment is strak geformuleerd.

Carrièremove

De formule is zeker niet voor elk type ondernemer weggelegd. Je kunt het er bijvoorbeeld niet even bij doen, communiceert KFC altijd. En je moet een behoorlijk eigen kapitaal meenemen. “We zijn op zoek naar gepassioneerde ondernemers die het leuk vinden om een wereldwijd merk lokaal  succesvol te maken. Ze moeten bereid zijn veel tijd in de organisatie te steken”, beschrijft Van ’t Loo verder het franchisenemersprofiel. Het zijn maar twaalf verschillende ondernemers die de 31 vestigingen exploiteren. Drie daarvan waren voorheen in loondienst bij KFC. En de vierde is in aantocht. Want de huidige operations manager Norman Wildenborg maakt de stap naar het zelfstandig ondernemerschap in februari 2016. Na een carrière van twaalf jaar bij KFC die begon als restaurant manager. “Het was altijd al een stille droom van hem om franchisepartner te worden. Die droom gaat hij nu verwezenlijken.” Toen Wildenborg ambitieus bij hem aanklopte met zijn voorgenomen carrièremove, was Van ’t Loo direct enthousiast. “Ik wil zoveel mogelijk mensen helpen om hun dromen te laten uitkomen. Het is fantastisch om die kansen te kunnen bieden. Maar we gaan hem wel missen als operationeel manager.” 

Verse kip

Wildenborg gaat nu weer zelf aan de slag in de keuken, om de rauwe kip te marineren en te bereiden. In een hogedruk friteuse, gewone friteuse of oven. “Het in het restaurant bereiden van gerechten met verse producten is wel een uniek aspect waarmee we onderscheidend zijn in de branche.” Hierop is ook de marketingcampagne en de inrichting van de restaurants gebaseerd. Het verhaal wordt daarbij verteld. Van ‘de kolonel’ en zijn geheime mix van elf kruiden. In zijn wegrestaurant in Kentucky kregen de kookkunsten van Harland Sanders in de jaren dertig van de vorige eeuw zoveel aanzien dat de gouverneur hem tot kolonel benoemde. Nadat een rondweg zijn klandizie decimeerde, ging hij zijn kiprecepten verhuren aan restaurants door het hele land tegen een fee. De franchiseformule Kentucky Fried Chicken was geboren. Het nieuwe interieur van de restaurants vertelt in verschillende zones dit verhaal. Met foto’s en graphics. Maar ‘de uniekheid en versheid’ worden ook in het design nadrukkelijker doorvertaald. De meer open keukens zijn daar een voorbeeld van. 

De grootste

KFC is onderdeel van YUM! Brands Inc uit Louisville, Kentucky. Met eveneens Taco Bell en Pizza Hut in de portefeuille is dit moederbedrijf het grootste restaurantconcern ter wereld. KFC heeft ruim 18.000 restaurants.

+