De lat ligt hoog bij Kentucky Fried Chicken

Sinds het jaar 2000 pakt de Amerikaanse restaurantformule Kentucky Fried Chicken (KFC) de zaken voortvarend aan in Nederland. De sterke groei die dat opleverde, zal de komende jaren doorzetten. Daarvoor zoekt KFC ervaren ondernemers die er geen nevenactiviteiten op nahouden en zelf ook bereid zijn te investeren. De lat ligt hoog. “Een succesvol merk vraagt om gepassioneerde franchisepartners die dit combineren met sterk en zichtbaar leiderschap.” 

Nederland telt nu veertig restaurants van KFC, waarvan iets meer dan de helft franchise zijn. De komende vijf jaar moet dat aantal uitbreiden naar 75 en uiteindelijk beoogt de formule 125 vestigingen in Nederland te hebben. Voornamelijk drive thru’s in en rond grote steden. De beoogde sterke groei gaat voor het merendeel gerealiseerd worden met franchisepartners. “Want wij zijn een klein land met veel verschillende regio’s. Een franchisepartner die bekend is met de lokale markt kan veel betere resultaten boeken dan onze restaurants in eigen beheer”, licht franchisemanager Norman Wildenborg toe.
Het zijn ambitieuze doelen die gebaseerd zijn op resultaten sinds het jaar 2000. Toen begon KFC echt in Nederland, met een hoofdkantoor en een general manager. Uit de periode voor 2000 bleven drie restaurants over die nog steeds bestaan. Ook de allereerste vestiging aan de Bergweg in Rotterdam. John de Kok besloot hier in 1973 als franchisepartner verder te gaan, nadat het restaurant in 1972 als eigen vestiging was geopend. Inmiddels hebben zijn zonen Ron en Michel de zaak overgenomen en ondertussen zes andere franchisevestigingen van KFC in de omgeving geopend.

Franchise

Met een hoofdkantoor, een lokaal marketingteam, een franchisemanager en een afdeling die constant speurt naar nieuwe toplocaties, staat de formule in Nederland op de rit. “De basis is gelegd”, stelt market director, Mark van ’t Loo, vast. “De organisatie staat er om te verdubbelen de komende jaren.” Frankrijk ziet hij daarbij als voorbeeld. Vanuit dit land zal ook Europa eenduidiger aangestuurd worden. “We willen binnen Europa tot een standaard komen qua uitstraling en productinnovaties. En daarnaast profiteren van de schaalvoordelen.” Zo worden de restaurants vanaf 2013 in een nieuwe stijl gebouwd en verbouwd, zoals die nu al in Frankrijk wordt gebruikt. Met hoogwaardige materialen. “Een succesvol merk heeft een bepaalde investering nodig”, aldus Mark van ’t Loo. “We willen een A-merk opbouwen en in onze service en uitstraling iedereen overtreffen.” De lat wordt hoog gelegd en dat vereist ook een investering van de franchisepartners. Een nieuwe vestiging kost circa 1,8 miljoen euro waarbij KFC twee derde van de kosten voor haar rekening neemt. “Je moet een eigen vermogen van 200.000 euro investeren en daar bovenop een lening aanvragen bij de bank”, verduidelijkt Mark van ’t Loo. Die financiële voorwaarde is slechts een onderdeel van het eisenpakket dat KFC stelt aan nieuwe franchisepartners. “Het moeten lokale ondernemers pur sang zijn”, schetst Norman Wildenborg het ideale profiel. “Het leiden van een middelgrote organisatie moet je aantoonbaar in je hebben en een voorliefde voor de horeca is een pré.” Voor gelukszoekers die dit werk er even bij willen doen is zeker geen plaats. “Franchisepartners moeten zich volledig focussen op KFC en er niets anders naast doen.”

Cultuur

Kandidaten beginnen met het invullen van het informatieformulier op de website. Na een eerste selectie volgt een aantal gesprekken met Wildenborg. Dan vindt er een ‘on the job evaluation’ plaats waarbij duidelijk wordt of de kandidaat het werk wel leuk vindt en of hij of zij in de bedrijfscultuur past. Die laat zich vatten in de slogan ‘How We Win Together’. “Wij zijn heel erg gericht op de ontwikkeling van onze medewerkers. Je moet dus als franchisepartner flink willen investeren in je medewerkers. Het uiten van waardering staat daarbij centraal.” Doorloopt de potentiële franchisepartner deze fases dan zal hij een businessplan met de gegevens van een bestaand restaurant moeten verdedigen tegenover het managementteam. Eén van de onderdelen voordat er een definitieve beslissing wordt genomen is een psychologisch onderzoek. Eenmaal binnenboord krijgt de nieuwe franchisepartner een half jaar training in het leiden van een vestiging van KFC. Uiteindelijk wordt een restaurant toegewezen en gaat hij of zij als topondernemer bouwen aan succes op de lange termijn. Al deze inspanningen zijn de moeite waard, stelt franchisemanager Wildenborg. “De return on investment is namelijk bovengemiddeld. Nederland heeft één van de beste winstmarges wereldwijd binnen KFC.” Wanneer de zaak draait, houdt hij eenmaal per jaar een business review met de franchisepartner. “Dan bepalen wij of iemand klaar is om door te groeien naar een volgend restaurant. En zo niet, wat wordt dan het actieplan om alsnog klaar te zijn voor groei? Het doel is om drie tot vijf vestigingen per franchisepartner te hebben. Ons franchisemodel is erop gericht dat je jezelf en je organisatie laat doorgroeien.”

Colonel Sanders' geheime kruiden

In de jaren dertig van de vorige eeuw legde Harland Sanders in een tankstation in Corbin, Kentucky, de basis voor het succes van KFC. In het wegrestaurant kregen zijn kookkunsten zoveel aanzien dat de gouverneur hem tot kolonel benoemde. Hier ontwikkelde Colonel Sanders ook zijn geheime mix van 11 kruiden en specerijen. Nadat een rondweg zijn klandizie decimeerde ging hij zijn kiprecepten verhuren aan restaurants door het hele land tegen een fee. Een franchiseformule was geboren. Tot op de dag van vandaag wordt het kruidenrecept gebruikt en is nog steeds geheim. Vanuit de Verenigde Staten worden de mengsels aangeleverd over de hele wereld, terwijl niemand weet wat erin zit. Het gerucht gaat dat er in Amerika twee fabrieken zijn die elk een deel van de kruidenmix aanleveren, wat vervolgens bij elkaar wordt gebracht. Zo kan niemand het exacte recept achterhalen. De bedenker overleed op 90-jarige leeftijd in 1980, als boegbeeld en woordvoerder van het bedrijf. Zijn gezicht siert nog steeds het logo van KFC.

Sander Maas: "Hogeschool horeca"

De manier waarop Sander Maas zijn organisatie leidt is een blauwdruk voor toekomstige franchisepartners, volgens KFC. Hij omarmt immers de bedrijfscultuur (How We Win Together) en is veel aanwezig in zijn restaurants.

Na dertien jaar was hij in Bilthoven ‘uitgeslagerd’. De Keurslager ging om zich heen kijken naar nieuwe uitdagingen en hield halt bij KFC. “Ik dacht dat in die formule veel groei zou zitten”, motiveert Maas die keuze. “Ik merkte in mijn omgeving dat KFC relatief onbekend was en tegelijkertijd heel veel potentie had. En er zijn raakvlakken met betrekking tot het werken met dagverse producten. Dat vind ik belangrijk. Je moet een goed gevoel hebben bij het product wat je verkoopt. De kippen zijn gisteren geslacht en liggen vandaag in het restaurant. We gebruiken uitsluitend verse producten, net zoals de poelier. Geen gehakt of fijngemalen vlees.”

De eerste periode van zijn franchisepartnerschap stond hij ook veel in de keuken de kip te marineren en te bereiden. Inmiddels doet één van zijn vijfenzestig medewerkers dat. “De organisatie staat nu. Ik heb de dagelijkse leiding en houd de vinger aan de pols. Door bijvoorbeeld medewerkers eerder naar huis te sturen of juist niet, kan ik invloed op het rendement uitoefenen. Daarnaast ben ik veel in het restaurant om eventuele afwijkingen snel te constateren en in te grijpen. En natuurlijk houd ik mij met de financiën bezig. Iedere week maak ik een winst- en verliesrekening, zodat ik snel kan schakelen als dat nodig is. Maar bovenal gaat het mij om de constante kwaliteit van de operationele uitvoering.”

Grootste ter wereld

KFC is onderdeel van YUM! Brands Inc. uit Louisville, Kentucky. Met eveneens Taco Bell en Pizza Hut in de portefeuille is dit moederbedrijf met 35.000 restaurants in 112 landen het grootste restaurantconcern ter wereld. Er zijn inmiddels meer dan 15.000 restaurants wereldwijd van KFC.