Eigenaren Multi-Vlaai en Jamin nemen Limburgia over
Kees Hermans en Maarten Steinkamp, onder meer bekend van de formules Jamin en MultiVlaai, hebben per 1 september de franchiseformule Limburgia overgenomen van Bakkerij De Haas uit Haps. De activiteiten worden ondergebracht in de nieuwe entiteit Limburgia Retail, dat de eigen aansturing en franchiseteam behoudt.
“Ik heb geconstateerd dat de franchisewereld steeds sneller verandert en vond het tijd om een keuze te maken tussen mijn bakkerij aan de ene kant en Limburgia aan de andere kant. Dat werd steeds meer een spanningsveld. Na diverse diepgaande en inspirerende gesprekken met Kees en Maarten heb ik besloten mijn focus volledig op de bakkerij, en de productontwikkeling daarbinnen, te leggen en hen dus de formule toe te vertrouwen”, aldus Henk de Haas. Hij wordt overigens wel aandeelhouder van Limburgia Retail. “Maar ik bemoei mij niet langer met de operationele leiding.” Bovendien blijft Bakkerij De Haas, door middel een langdurige en exclusieve afname overeenkomst, leverancier van Limburgia.
Limburgia is net als MultiVlaai een belangrijke speler in de verkoop van dagverse Limburgse vlaaien, taarten en ander gebak. Waar MultiVlaai zo’n 100 winkels heeft en met name sterk in de Randstad is vertegenwoordigd, heeft Limburgia zo’n 50 kleinere verkooppunten, vaak in een shop-in-shopmodel, die vooral in de regio aanwezig zijn. Van Vlissingen tot Delfzijl. De gesprekken tussen MultiVlaai en Bakkerij De Haas lopen al bijna twee jaar. Beide partijen zijn dan ook niet over één nacht ijs gegaan, benadrukt Maarten Steinkamp. “De bestedingen in de gebaksmarkt blijven goed op peil, echter het volume loopt langzaam terug. Bovendien worden voor beide formules de logistieke kosten steeds uitdagender. Dankzij de overname kunnen we op dit vlak synergievoordelen realiseren. Daarbij moet je denken aan gecombineerd vervoer en een systeem van een regionale ‘hubs’ waar aangesloten ondernemers hun bestellingen kunnen (laten) ophalen.”
Online samen marktleider
Voordelen zijn er ook te realiseren in een steeds sterker groeiende online gebaksmarkt. “Hoewel de webshops van MultiVlaai en Limburgia aan de voorkant beide hun eigen identiteit en assortiment behouden, wordt de online omgeving aan de ‘achterkant’ gekoppeld. Dit biedt voor beide formules mogelijkheden om landelijke klanten aan zich te binden”, legt Steinkamp uit. Gecombineerd zijn beide formules ruimschoots de grootste speciaal aanbieder van verkoop van gebak online. Steinkamp: “We doen meer afzet dan alle andere aanbieders samen. Dat is natuurlijk ook te danken aan de eigen bezorgdienst. Bij ons tref je dan ook geen vlaai of taart aan tussen de Zalando-dozen. We doen het allemaal zelf.”
Steinkamp laat overigens weten dat er een aantal plaatsen in Nederland is waar zowel een MultiVlaai- als Limburgia-winkel is gevestigd. “Per locatie zullen we kijken naar de mogelijkheden of de winkels naast elkaar kunnen bestaan of dat we - in overleg - één van de zaken sluiten. Zo hebben we in Zutphen inmiddels de MultiVlaai gesloten en de Limburgia behouden.”
Gefronste wenkbrauwen
Volgens Steinkamp zien ondernemers ook de voordelen van de samenwerking. “Natuurlijk waren er in het begin best wat gefronste wenkbrauwen. Men was wellicht bang de eigen identiteit te verliezen, maar daar is absoluut geen sprake van. Limburgia behoudt zijn eigen uitstraling, aansturing en eigen franchiseteam. We hebben franchisemanagement bijvoorbeeld ook overgenomen.” Tijdens diverse informatieavonden is volgens Steinkamp ook duidelijk uitgelegd wat de achterliggende gedachte is van de overname en dat MultiVlaai en Limburgia sterk aanvullend zijn aan elkaar. “De positionering van MultiVlaai is in ontwikkeling, met premiumconcepten beweegt de formule naar een hoger segment. Een goed voorbeeld is daarvan het nieuwe label The Real American Bakery waarbij producten als The Red Velvet en New York Cheese cake worden verkocht voor 40 euro. Limburgia is vooral heel sterk met het traditionele bakkersassortiment.”
Dynamiek
De dynamiek binnen de assortimenten van de formules MultiVlaai en Jamin blijft in de nieuwe structuur onverminderd groot. En ook binnen het Limburgia-aanbod zal er veel worden geïnnoveerd, verzekert Steinkamp. “Ik denk dat we maandelijks een stuk of vier à vijf producten testen bij MultiVlaai en Jamin. En nee, niet alles is succesvol. Slechts een handjevol houdt stand”, aldus Steinkamp. “Een mooi voorbeeld; bij MultiVlaai hebben we een donutconcept getest. Speciaal ontwikkelde kwaliteitsproducten met bijvoorbeeld smaken als Milka, Tony’s, Reeses en Nutella. Het werd geen succes. We hebben het daarna bij Jamin geprobeerd, uiteraard met wat aanpassingen op basis van de ‘lessons en learnings’ bij MultiVlaai, en daar was het wel een groot succes. In de winter als vervanger van de ijsverkoop.”
Steinkamp wil er maar mee zeggen dat het hebben van verschillende formats binnen één organisatie ontzettend belangrijk is. “Daarom zijn we ook zo blij met de overname van Limburgia, het versterkt ons totale portfolio. En met Henk hebben we een geweldige partner met heel veel productervaring.” Hij maakt het vergelijk met de showbizz waarin zowel Hermans als Steinkamp hun roots hebben. “We hebben verschillende theaters (lees formules) met tal van verschillende podia (lees winkels). Het is prachtig om daar merken en concepten te bouwen. En in het ene theater slaat een bepaald producten beter aan dan in het andere. Zo werkt dat nou eenmaal.”