‘Er is rust, orde en regelmaat bij MultiVlaai’
MultiVlaai bevindt zich in een ‘vechtmarkt’, maar weet zich volgens franchisegever Maarten Steinkamp goed staande te houden. Dankzij de moderne webshop, vernieuwende concepten in de winkel en een optimale samenwerking met de franchisenemers. Een gesprek met hem en met Rene Stol, eigenaar van succesvolle MultiVlaai-winkels in Hoofddorp en Schiphol.
“Of ik mij wel eens zorgen maak? Tuurlijk. Als je kijkt naar de supermarkten die fors inzetten op de online verkoop, dan kan dat een serieuze bedreiging worden. Ze nemen toch ook net zo makkelijk een taart mee.” Steinkamp onderschrijft de ontwikkeling. “We zitten in een vechtmarkt, maar daarin hebben wij echt wel een streepje voor op de supermarkten. Alleen al als het gaat om de kwaliteit van de taarten, die is bij ons echt super.”
De MultiVlaai-vlaaien komen namelijk van Bakkersland, jarenlang zelf eigenaar van het MultiVlaai-concept. “Het assortiment vlaaien wordt elke nacht vers en op ambachtelijke wijze gebakken. Niets machinaal, geen goedkoop supermarktgebak, maar altijd de allerbeste kwaliteit”, vertelt Steinkamp. Bovendien kan MultiVlaai mee met de prijs die supermarkten hanteren. “Door ons enorme volume kunnen de mooiste producten tegen zeer scherpe prijzen worden aangeboden. Bij ons kun je trakteren voor een tientje. Vergelijk het maar eens met andere online aanbieders van gebak, daar ben je al gauw het dubbele kwijt”, weet Steinkamp.
Grootste aanbieder
MultiVlaai is volgens Steinkamp uitgegroeid tot de grootste aanbieder van taarten in Nederland. Via de winkels en via het online kanaal vinden duizenden taarten per dag de weg naar particulieren en zakelijke klanten. “We vernieuwen veel, vooral van binnenuit. Met nieuwe taarten en nieuwe vlaaien tot vijftien euro weten we de klanten te verrassen. En boven de vijftien euro? Dat is toch lastiger”, aldus Steinkamp. Hij doelt dan vooral op het traditionele assortiment van MultiVlaai. “Recent hebben we Amerikaans gebak geïntroduceerd in de winkels, via het concept The Real American Bakery. Het gebak wordt rechtstreeks uit Amerika voor MultiVlaai naar Nederland geïmporteerd. Van de New York Cheesecake tot de Red Velvet Cake en van de Caramel Carrot Cake tot de Rock Slide Brownie. Een groot succes, taartpuntjes van vier euro vijftig en complete taarten tot wel veertig euro. Het maakt de consument niet uit, het wordt gekocht. Echt bijzonder”, zegt Steinkamp.
Bij sommige ondernemers is het concept al goed voor vijf procent van de totale omzet van de vestiging. Ook bij Stol slaat de American Bakery aan. “De klandizie in de winkels loopt terug, dat merk ik ook. Maar voor dit soort concepten, voor dit soort producten komen de mensen echt wel naar de winkel”, zegt de ondernemer. Hij adopteert nieuwe zaken het liefst zo snel mogelijk. “Je moet als winkelier verrassen, steeds weer iets nieuws bieden. En ik moet eerlijk zeggen, de franchisegever is super actief. Daar ben ik wel blij mee.” Steinkamp vertelt dat het soms best een zoektocht is. “We hebben al veel geprobeerd en lang niet alles slaagt. We hebben Bossche bollen bijvoorbeeld getest, dat liep dus niet. Nu hebben we naast de American Bakery ook donuts met merkvulling, met Nutella en Tony’s Chocolonely. Dat gaat dan weer wel.”
Zakelijke klant
De winkel wordt vooral bezocht door de particulier, online bedient MultiVlaai veel zakelijke klanten. “Zo’n 65 procent van mijn omzet komt online binnen. En dat zijn vooral bestellingen van bedrijven die vaak meerdere taarten afnemen. Dat zijn dus mooie verkopen”, zegt Stol. Hij is maar wat blij dat MultiVlaai wat dat betreft de zaken op orde heeft. MultiVlaai heeft naast de ruim honderd winkels door heel Nederland, in tegenstelling tot andere leveranciers, namelijk ook een eigen bezorgdienst. Alles in eigen hand waardoor kwaliteit en punctualiteit altijd worden gegarandeerd, weet Steinkamp. “Trakteren, feliciteren en waarderen, zowel bedrijven als particulieren doen het met een vlaai en bestellen deze online. En de franchisenemers bezorgen ze zelf.” Deze multichannel strategie, waarbij de online en offline markt wordt gecombineerd biedt ook echt uitkomst. Via de webshop kunnen klanten makkelijk iemand een lekker cadeautje sturen. We merken dat er steeds meer klanten gebruik van maken, de webshopomzet groeit gestaag door. En hier geldt: de franchisenemer profiteert direct. Elke bestelling gaat altijd via de franchisenemer, via het postcodegebied. Het is zijn omzet, geen gedoe.” Steinkamp laat dan ook weten weinig last te hebben van onoverkomelijke discussies met de ondernemers. “Dit gaat heel goed. En natuurlijk zijn er weleens wat dingetjes, maar dat is gezond. Dat hoort erbij. Door de bank genomen is er rust, orde en regelmaat bij MultiVlaai.”
Stol herkent de woorden. “De contacten zijn intensief, ik wil namelijk graag overal snel bij zijn. Zij zien de trends en vertalen deze naar het assortiment of naar nieuwe concepten. En natuurlijk signaleer ik ook zaken, daarover gaan we dan in gesprek. Het is een mooie wisselwerking.” Bovendien profiteert hij ook rechtstreeks van de activiteiten van de franchisegever. Een aanvullend initiatief is bijvoorbeeld dat MultiVlaai Retail zich niet alleen als franchisegever, maar met name ook als verkooporganisatie profileert. Zo wordt met een extern salesteam de landelijke zakelijke markt actief bewerkt. Grote partijen, zoals Ziggo, Achmea en de Vrienden Loterij zijn al klant en trakteren hun klanten op de vlaaien van de franchiseformule. “Dit is een groeimarkt voor ons en dat komt voornamelijk omdat de bedrijven steeds meer aandacht schenken aan customer loyalty. Nieuwe klanten ontvangen bijvoorbeeld als blijk van waardering een vlaai en bij een foutje wordt als goedmaker een taart via ons toegestuurd naar de klant”, vertelt Steinkamp. En diezelfde vlaaien en taarten worden door de franchisenemers bezorgd. “Dat is dus ook weer extra omzet”, lacht Stol tevreden. “Aan zulke activiteiten van de franchisegever heb je dus wat.”