Franchisegevers ‘voelen’ de pijn bij een faillissement van een franchisenemer!

De levensvatbaarheid van de franchisegever is gekoppeld aan de bedrijfsactiviteiten van hun franchisenemers, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Franchisegevers proberen te zorgen voor continuïteit van de formule door managementtools in te zetten, zoals selectie, competenties, motivatie en benchmark om zo voortdurend de prestaties van franchisenemers te realiseren. 

Maar hoe beïnvloeden faillissementen van franchisenemers nu de franchisegever? Welke managementtools werken dan? En welke gevolgen heeft een faillissement van een franchisenemer? In dit item op de website van Franchise+ wordt op zoek gegaan naar de antwoorden, door een wetenschappelijk artikel te verbinden met de praktijk. 

Hoe beïnvloeden faillissementen van franchisenemers de franchisegever? 

Als het aantal faillissement-aanvragen door franchisenemers stijgt binnen een formule, ‘voelt’ de franchisegever deze pijn. In dit onderzoek is gemeten dat bij een faillissement van een franchisenemer er een stijging van 54 procent is in de kansen van een faillissement van een franchisegever. Dit is vooral opmerkelijk gezien de steeds luider wordende retoriek over franchisegevers die niet genoeg geven om de resultaten van hun franchisenemers (Jargon, 2015). Tips voor franchisegevers uit dit onderzoek zijn dan ook om (a) nota te nemen van de toename van hun eigen kans op een faillissement bij tegenslagen van hun franchisenemers, en (b) hun franchisenemer te verzekeren dat hun belangen inderdaad op één lijn liggen. Dat wil zeggen, beide partijen "zinken of samen zwemmen".

Over welke managementtools zouden franchisegevers moeten beschikken? 

Als meest effectieve bescherming tegen een faillissement zou het raadzaam zijn als de franchisenemers zelf hun motivatieprikkels bepalen, die vervolgens door de franchisegever worden gemonitord. Verder worden er een drietal gecombineerde effectieve adviezen gegeven: 

  • Strenge selectie van franchisenemers in combinatie met competentie-ontwikkeling; 
  • Motivatie-versterkende prikkels inzetten, zoals het promoten van meerdere vestigingen (multi-unit);
  • Monitoren verbeteren (in systemen) om neerwaartse cijfers tijdig op te merken (bijv. verhouding fee vs omzet).

Heeft een faillissement van een franchisenemer gevolgen? 

Uit onderzoek blijkt dat een faillissement van een franchisenemer gevolgen heeft voor andere franchisenemers in de formule in het volgende jaar. Een franchisenemer heeft bijna twee keer zoveel kans om failliet te gaan als er tenminste één franchisenemer binnen dezelfde franchiseformule het jaar daarvoor failliet is gegaan. 

Dit onderzoek is verricht middels een unieke database van 1115 franchiseformules in Amerika (uit een register van 1997 tot 2009). De hypothese die in dit onderzoek is onderzocht, betreft de waarschijnlijkheid van een faillissement van een franchisenemer dat in direct verband wordt gebracht met die van een franchisegever. Vervolgens wordt verondersteld dat de door franchisegever aangewende managementtools invloed hebben op het vermogen en de motivatie van de franchisenemers om hun taken adequaat uit te voeren. Het volledige onderzoek is desgewenst opvraagbaar via Franchise+.

Emy Smolders

Bron: Antia, Kersi & Mani, Sudha & Wathne, Kenneth. (2017). Franchisor-Franchisee Bankruptcy and the Efficacy of Franchisee Governance. Journal of Marketing Research. 54. 10.1509/jmr.14.0182. 

Emy Smolders
Stel je vraag aan Emy Smolders