Primera groeit met veiligheid voorop

Bij Primera lijkt het leven in 2020 ‘gewoon’ door te gaan, met een groei van winkels en omzet. Maar de business ziet er wel anders uit en het hoofdkantoor in Waardenburg concentreert zich op de begeleiding van de ondernemers.

De mensen werken door corona thuis en winkelen meer online én lokaal. Die trend zorgt voor een omzetstijging van 5 procent voor de winkels van Primera en de gezamenlijke website boekt zelfs een plus van 135 procent. Deze sterke groei zit hem met name in zakelijke verkoop van de keuze cadeaukaart. Door het thuiswerken groeide de omzet van kantoorartikelen dit jaar met 13 procent en ook het recent geïntroduceerde assortiment telecom accessoires van onder meer Apple neemt een vlucht.
De veranderde vrijetijdsbesteding had ook een effect. Zo werd er een kwart meer boeken verkocht. “En we kunnen niet meer bij elkaar op bezoek, maar een wenskaartje geeft aandacht en daarom steeg de verkoop hiervan tijdens de eerste lockdown explosief”, meldt formuledirecteur Christel Teeuwen. “En dat is juist nu weer het geval.” 

Want het is de tijd van de gedeeltelijke lockdown. In paniek raken ze er geenszins van bij Primera. Wel zijn de activiteiten van ‘het crisisteam’ weer opgeschroefd. “We communiceren continu de stand van zaken met de ondernemers, zodat ze weten dat er een organisatie achter hun staat die ze ontzorgt in veiligheidsmaatregelen en steunt om te blijven ondernemen waar dat mogelijk is.”

Meer saamhorigheid

De relevantie van een persconferentie hebben de ondernemers de volgende dag al in de mailbox en met een checklist financiële maatregelen wordt inzichtelijk of een individuele ondernemer in de problemen komt en hoe daarbij geholpen kan worden. Want ondanks dat de omzet groeit, is er ook een groep van zo’n vijftig Primera-ondernemers die het moeilijk heeft als gevolg van corona.

Al die inspanningen leveren ook weer een respons op, vertelt Remie van Klinken, manager winkels. “Als je ziet wat er terugkomt van de ondernemers…Wij hebben nog nooit zoveel bedankkaartjes en berichtjes ontvangen. De waardering is heel groot en dat geeft de goede energie om hier samen doorheen te komen.”

De samenwerking tussen hoofdkantoor en ondernemers is geïntensiveerd, stelt hij vast. Daar hielp de bloemenactie ook bij. Primera stuurde zo’n 2.500 bossen bloemen naar alle medewerkers, uit waardering in deze heftige tijden. Teeuwen en Van Klinken willen de toegenomen saamhorigheid in stand houden en organiseren daartoe ook digitale ondernemersavonden. Tien bijeenkomsten waaraan elke keer zo’n veertig ondernemers kunnen meedoen. De aanmeldingen stromen binnen. “Zo blijven we samen de superondernemer.”