‘De eerste weken heeft de franchisegever mij er doorheen gesleept’

Ruben Driessen heeft begin juli zijn Son of a Croque-vestiging geopend aan de Arnhemsestraat in Amersfoort. Dit is de eerste franchisevestiging van de formule. Reden genoeg voor Franchise+ om Ruben te vragen naar zijn ervaringen.

Hoe ben je met deze formule in contact gekomen?

“Ik was bezig zelf een ander concept te ontwikkelen. Dit had ik ter beoordeling gelegd bij Zware Jongens, grensverleggende conceptontwikkelaars. Na de bespreking van mijn eigen concept kwamen we terloops op een ander gesprek. Ze vertelden mij namelijk over een franchiseformule die ze aan het ontwikkelen waren, met Croques als centraal product. Toen hij daarover vertelde kreeg ik al snel het gevoel dat dit concept aantrekkelijker was dan mijn eigen richting. Enkele weken later maakten we een afspraak om er gezamenlijk voor te gaan.”

Hoe is de opening van de vestiging verlopen?

“De opening verliep goed. Eerst hebben we een Partner Safari gedaan, om alle leveranciers, producten en partners goed te leren kennen. Omdat we werken met zeer hoogwaardige en selectieve producten is het van belang om mijn mensen echt bij te brengen wat de waarde en oorsprong van onze producten is. Daarna hebben we twee dagen proefgedraaid achter gesloten deuren en vervolgens een ‘Friends & Family’ testevent gedraaid.”

Wat zijn jouw ervaringen als franchisenemer tot nu toe?

“Prima! De eerste weken waren superdruk omdat het voor mij een volledig nieuwe sector is. Nu we een aantal maanden open zijn, verloopt onze lokale werking elke dag beter, elke dag verbeteren we iets of worden we nog efficiënter. Erg leuk om het zo snel te zien ontwikkelen.”

Wat is je meegevallen de afgelopen periode?

We hebben van meet af aan een sterke aanloop. Voor een start midden in de zomer klaag ik dus zeker niet. Daarnaast is het geweldig dat de reacties van onze gasten, media en bloggers enorm goed zijn. Dat geeft ons perspectief en vertrouwen!

Wat blijkt in de praktijk moeilijker dan verwacht?

“Vanwege de drukte was het de eerste weken voornamelijk nog een beetje zoeken naar de juiste balans in voorraadniveau, we werken namelijk met dagverse producten, en de juiste personeelsplanningen. Ook dit loopt nu gestroomlijnd.”

Welke ondersteuning heb jij van de franchiseformule ontvangen tijdens de voorbereiding en opening?

“De eerste weken hebben ze mij er echt doorheen gesleept, waar ik erg dankbaar voor ben! In die eerste weken stonden ze letterlijk naast me en hebben we samen het bedrijf in beweging gebracht. Maar ik kreeg ook ruimte om zo snel mogelijk op eigen benen te staan.”

Welke ondersteuning ontvang je op dit moment nog?

“Nu werken we vooral samen op het gebied van coaching en werken we bijna dagelijks in dialoog aan de verbetering van het concept, hetgeen super is want het komt iedereen ten goede. Daarnaast heb ik echt de beleving dat ze er 24/7 voor mij zijn.”

Hoeveel personeel heb je in dienst?

We hebben zes medewerkers in dienst. Het zijn allemaal toppers met de drive om er iets geweldigs van te maken.

Wat zijn jouw toekomstplannen voor de korte & lange termijn?

“Op korte termijn wil ik focussen op het behalen van de commerciële KPI’s. Voor mij is het essentieel om door te groeien naar meerdere vestigingen. Als dat nou zou lukken is het voor mij een succes!”

Heb je tips voor startende franchisenemers?

Ja, kom eens bij ons langs!

Minibio

Naam: Ruben Driessen (40)
Formule: Son of a Croque
Gestart als franchisenemer: juli 2016
Aantal uur per week: De eerste maanden heb ik 7 dagen per week gewerkt, dat hoort er nu eenmaal bij als je iets van scratch af aan opstart. Nu gaan we langzaam naar een wat meer gebalanceerde werkweek waarin ik weer kan gaan genieten van mijn gezin.
Hiervoor werkzaam als: functies in de sales en marketing in de FMCG industrie
Gezinssituatie: getrouwd en drie kinderen
Hobby’s: zeilen