“Ik voel me bij New York Pizza echt deel van de familie.”
Het Danny-effect bij New York Pizza
De pizza van New York Pizza was al zijn favoriet. Jarenlang bleef hij alleen klant. Tot hij zijn cafetaria in Eindhoven verruilde voor een franchisevestiging van de formule in die stad. Sindsdien gaat het snel met Danny Wartenbergh (33). Binnen een jaar is hij al toe aan zijn derde vestiging.
“Deze winkel is een pareltje.” En dat vindt niet alleen Danny. Hij hoort ook van collega’s en klanten dat de New York Pizza in Veghel een modelvestiging is. Vorig jaar oktober opende hij hier de zaak volgens het nieuwste concept en de laatste huisstijl. Strak, stijlvol en transparant. De marmeren deegtafel is een subtiele eyecatcher.
Het werd een vliegende start als franchisenemer. Na een half jaar had hij al genoeg gespaard om een tweede vestiging te kunnen openen, in zijn woon- en geboorteplaats Eindhoven. Hier nam hij een bestaande winkel over.
Het is ook de stad waar hij veel ervaring opdeed in de horeca en het ondernemen in zijn vingers kreeg. Op zijn zestiende verliet hij school om fulltime te gaan werken. Hij werkte in cafetaria’s en uiteindelijk bij McDonald’s in de binnenstad. Hier maakte hij rap carrière. Binnen anderhalf jaar zwaaide hij als bedrijfsleider de scepter over 110 medewerkers. In de acht tropenjaren bij de Amerikaanse fastfoodketen leerde hij veel. Zoals het sturen op service en kwaliteit.
Doorgroeien
Hij wilde meer, en vooral op eigen benen staan. Zijn eigen Eindhovense cafetaria hield hij vier jaar aan, totdat hij zich verbond aan New York Pizza. “Het bewezen concept sprak me aan”, vertelt hij. “En ik wilde doorgroeien naar meerdere filialen. Dat gaat lastig met een cafetaria. Alleen kun je ook succes behalen, maar met een goede formule achter je gaat dat veel sneller. Bovendien vind ik het leuk dat het een Nederlands bedrijf is.” Wat ook meespeelde: de pizza’s van New York Pizza vond hij als klant de lekkerste.
Service en kwaliteit waren al het handelsmerk van de jonge maar ervaren ondernemer. Bovendien was hij het eerste cafetaria in Eindhoven dat ging bezorgen, een core-business van New York Pizza. Maar hij moest nog wel leren pizza’s bereiden en bakken. Daarvoor liep hij dertien weken mee in een franchisevestiging in Uden.
Stukje magie
Hij wilde als echte Brabander graag een locatie in de buurt. Dat kwam mooi uit want in Veghel had de formule een leeg pand beschikbaar. “Een prachtige locatie, aan een doorgaande weg, in het centrum en goed zichtbaar op een hoek”, stelde hij vast.
Gedreven aan de slag liepen de zaken als een sneltrein. Een assessment van het hoofdkantoor concludeerde dat ‘het Danny-effect moet worden overgebracht op het personeel’. Daar was hij al mee bezig. “Ik wil ze graag dat stapje extra laten doen, dat ze dat stukje magie bieden aan de klanten. Er moet een wow zijn als ze de pizzadoos openen.”
Hij merkte ook dat het sturen op klantvriendelijkheid bij de een soepeler gaat dan bij de ander. Maar hij is gewend met alle soorten jongeren te werken en weet hoe hij ze moet triggeren. “Het personeel moet je wel kennen”, merkt hij op. “Daarom voer ik met iedereen een goed persoonlijk sollicitatiegesprek. Je werkt voor New York Pizza, maar ook voor Danny, laat ik dan blijken. Die binding moet er zijn.”
Bloemkoolbodem
Met New York Pizza klikt het. “Ik voel me echt deel van de familie". Het is heel plezierig samenwerken en er wordt altijd gezocht naar innovatie. We waren bijvoorbeeld de voorloper met een vegan shoarmapizza en nu hebben we als eerste de bloemkoolbodem.”
Geldrop wordt zijn volgende project. Hij is inmiddels al meer manager dan pizzamaker. Dat heeft zijn voordelen. “Als je soms even afstand neemt, zie je wat er verbeterd kan worden. Je wordt niet bedrijfsblind.”
Maar er zijn grenzen aan de groei. Maximaal zes winkels beoogt Danny Wartenbergh. “Dan kan ik nog in iedere vestiging een dag in de week zelf werken. Want je moet als ondernemer wel aandacht blijven hebben voor je klanten en de pizza’s.”