Zo fris als een hoentje

Kip: we eten het steeds vaker in Nederland. Tel daarbij op de trend van ready-to-eat en je snapt waarom de formule Kippie succesvol is. Maar dat zijn niet de enige succesfactoren, denkt franchisemanager Teus Vlot: “Wij zijn een onderscheidende specialist met verse, in de winkel bereide producten, wat zorgt voor veel beleving.” Om up-to-date te blijven, liet de formule een nieuwe huisstijl ontwikkelen.

Het was opa Krijgsman die de basis legde voor het huidige familiebedrijf Kippie. Al in 1945 ging hij langs de deuren met boter, later ook met eieren en kaas en toen hij ook rauwe kip ging verkopen, ontstond Krijgsman Poeliers. Zijn drie zoons rolden het bedrijf uit naar meerdere filialen en in 1995 lanceerden ze de franchiseformule Kippie. In de loop der jaren werden alle filialen franchisevestigingen en anno 2017 staat de teller op 40 winkels. De derde generatie deed haar intrede, in de vorm van drie neven, en het assortiment bestaat inmiddels uit diverse kant-en-klare kipproducten. Kernwoorden volgens franchisemanager Teus Vlot: gemak, kwaliteit en service naar de consument.

‘Hoge omzetsnelheid’

De kracht van de formule zit hem in het assortiment, aldus Teus: “We hebben altijd actuele producten, met veel verkopen en een hoge omzetsnelheid. Alles wordt vers in de winkel bereid, niets is voorverpakt. Dat maakt dat we ten opzichte van de supermarkt een onderscheidende specialist zijn, met veel beleving in de zaak.”
De formule begeleidt de ondernemers met de administratie, met productkennis en met de hygiëneprotocollen. “We doen ook de loonadministratie en de btw-aangifte zodat ze de handen vrij hebben om echt in de winkel te staan”, vertelt Teus.

Voor starters wordt de winkel compleet ingericht, van toonbankkaartjes tot en met de kleding. Elke starter gaat een maand op stage in een bestaande vestiging. Teus: “Vanaf de openingsdag lopen we vanuit het hoofdkantoor een maand mee om de ondernemer te begeleiden in de opstart. We zijn een nuchter bedrijf; als er handen nodig zijn, dan werken we tot en met de directie mee, van ‘s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Het is een familiebedrijf, ook onze franchiseorganisatie heeft wel iets weg van een grote familie. Eén à twee keer per jaar hebben we een franchiseavond, waarvoor we iedereen uitnodigen, ook het personeel. Dan proef je echt de saamhorigheid.”

Winkelcentra

De nieuwe huisstijl is ontwikkeld door een bureau dat ook werkt voor Ahold en Schiphol, vertelt Teus. “We hebben nu drie vestigingen onder de nieuwe huisstijl draaien en er wordt goed op gereageerd.” De komende jaren gaat Kippie alle winkels ombouwen. Echt noodzakelijk was de nieuwe huisstijl nog niet, zegt hij. “De bestaande formule is nog actueel; maar we wilden klaar zijn voor de toekomst. We hebben in de goede tijd het dak gedicht en niet als het regent. Daar komt bij: we willen graag binnenkomen in grote winkelcentra, dus willen we een eigentijds concept neerzetten.”

Beter Leven

Behalve gemak en kant-en-klaar vormt de vraag naar diervriendelijk geproduceerd vlees een trend. Zo is de vraag naar vlees met een Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming vorig jaar enorm gestegen. Ook Kippie is bezig om de omslag te maken. Teus: “Een gedeelte van onze inkoop bestaat al uit Beter Leven-kip maar we krijgen de leveranties nog niet honderd procent dekkend – de kippen zijn niet steeds van dezelfde kwaliteit en gewicht. We willen er zeker naar toe maar we gaan er pas over communiceren als we het kunnen garanderen.”

Pannenconcept

Wat kan er beter in de organisatie? Teus: “Ik denk de communicatie, zowel naar de ondernemer als naar de consument. We hebben dagelijks contact met de ondernemer en dat kan natuurlijk altijd beter. Ook naar de consument – je loopt altijd wel ergens tegenaan, dat je je realiseert van ‘hé, dat had duidelijker gemoeten’. Zo was er nog onduidelijkheid rond ons pannenconcept, ontwikkeld door een van onze collega’s. Het bestaat uit een elektrische pan die we in de winkel vullen met kant-en-klare producten. De consument koopt de inhoud en voor de pan betaalt hij statiegeld. Voor ons is alles heel vanzelfsprekend maar we krijgen toch nog veel vragen. Er zijn zelfs mensen die de elektrische pan op het gas zetten. Dan zijn we kennelijk toch niet duidelijk geweest in de communicatie.”

‘Gezond houden’

Voor de toekomst staat vooral het uitrollen van het nieuwe concept op het programma. “Daarnaast willen we de bestaande winkels gezond houden en laten groeien, dat is de basis. We willen graag uitbreiden maar dat is geen doel op zich. We kijken wat er op ons pad komt en wat er bij ons past. Bij twijfel halen we niet in. Zoals gezegd: we zijn een nuchter bedrijf”, aldus Teus Vlot.

Nog meer familie

Teus Vlot had een winkel in Ridderkerk onder de naam Krijgsman Poeliers. Hij verkocht zijn zaak aan een collega – die verder ging onder de naam Kippie – en is inmiddels zo’n tien jaar franchisemanager. Zijn verhaal laat zich lezen als een familieverhaal binnen een familieverhaal: zijn zoon en twee schoonzonen runnen allemaal een Kippie-vestiging. “Onze zoon groeide op in de winkel, groeide van parttime naar vast werk en startte uiteindelijk een eigen winkel, eerst in Gouda, later in Papendrecht”, vertelt Teus. “De winkel in Gouda verkocht hij aan zijn aanstaande zwager, die verkering heeft met onze dochter. En de man van onze andere dochter heeft een winkel in Zwijndrecht, dus van onze familie zijn er drie gezinnen die leven van een Kippie-winkel.”