NFV: Thomashuizen wint NFV Franchise Trofee

Thomashuizen en de combinatiewinkel Coop, The Read Shop en D.I.O. Drogisterijen waren de grote winnaars tijdens de NFV Jaardag op 28 mei. Thomashuizen won de NFV Franchise Trofee, terwijl Coop, The Read Shop en D.I.O. Drogisterijen naar huis gingen met de NFV Franchise Innovatieprijs.

De NFV Jaardag stond ook dit jaar - naast de Algemene Ledenvergadering - in het teken van de NFV Franchise Trofee en de NFV Franchise Innovatieprijs. Het publiek, dat in groten getale was komen opdagen, zag dat Thomashuizen uit handen van Hans Biesheuvel, initiatiefnemer ONL voor Ondernemers, de NFV Franchise Trofee kreeg uitgereikt. Thomashuizen was samen met Kwalitaria en Bailine genomineerd voor de vakprijs. “De genomineerde formules waren dit jaar zeer uiteenlopend en daarmee ieder uniek in haar sector. De formules waren afkomstig uit horeca, zorg en dienstverlening. Ook de omvang van de formules varieerde”, vertelt Esthrella Khouw, manager opleidingen en zakelijke arrangementen ING en juryvoorzitter. De jury werd vooral geraakt door zowel de professionaliteit als de passie van de mensen achter Thomashuizen. Dat gaf dan ook uiteindelijk de doorslag. “Passie en betrokkenheid zijn de grote kracht. De formule bewijst verder dat een conceptuele benadering kansen biedt en de franchisegever vertaalt het concept dan ook door naar andere doelgroepen”, aldus Khouw.

De NFV Franchise Trofee is de enige vakprijs voor franchiseformules die de franchisewereld kent en is een initiatief van de NFV en ING. Het is de erkenning op het gebied van samenwerking, kwaliteit en winstgevendheid. Een vakjury, onder leiding van Esthrella Khouw en met daarin Will van den Hoogen (voorzitter NFV), Ton van Loon (Jumbo en winnaar Franchise Trofee 2014), Walter Vendel (fit20, Winnaar Franchise Innovatieprijs 2014) en Jan Willem Schulte (ACE, Amsterdam Center Entrepreneurship, Hogeschool Amsterdam), beoordeelde de genomineerden op een aantal punten waaronder hun verdienmodel, de organisatie, de kwaliteit en kwantiteit van mensen en investeringen en de gerealiseerde groei. Op basis van die criteria werd Thomashuizen volgens Khouw unaniem tot winnaar verkozen.

NFV Franchise Innovatieprijs 2015

Behalve de NFV Franchise Trofee werd ook de NFV Franchise Innovatieprijs 2015 uitgereikt tijdens het franchisediner. De combinatiewinkel Coop, The Read Shop en D.I.O. Drogisterijen ging naar huis met de prijs voor de meest aansprekende innovatie. Alle aanwezigen tijdens het diner konden daarvoor hun stem uitbrengen. D.I.O. Drogisterijen opende in 2013 de eerste combinatiewinkel met The Read Shop. In 2014 werd dit uitgebreid met een samenwerking met Coop supermarkten, met als resultaat een D.I.O. Drogisterij, Coop én Read Shop in één. Op die manier is er voor de klant een nog breder en veelzijdiger assortiment en wordt er slim ingespeeld op de veranderende retailmarkt. De combinatiewinkel is een goede impuls voor leefbaarheid in kleine kernen. De combinatiewinkel was samen met de formules Home Instead (thuiszorg) en Oil & Vinegar (zien, horen, ruiken, voelen – belevingswinkel) genomineerd.

Thomashuizen: ‘Kleinschalig denken, grootschalig handelen’

Een plezierige woonplek voor mensen die zorg en aandacht nodig hebben. Dat was twaalf jaar geleden de insteek van het eerste Thomashuis. Inmiddels zijn er in Nederland 112 Thomashuizen, allemaal gerund door franchisenemers met een hart voor de zorg.

Het is hard werken en bovendien snel schakelen als franchisenemer van een Thomashuis, zo blijkt uit de woorden van zorgondernemers Frank en Arjanne Eerenvelt. Zij waren uitgenodigd door De Drie Notenboomen, eigenaar van de franchiseformule Thomashuizen, om aan de vakjury van de NFV Franchise Trofee te vertellen wat het in de praktijk inhoudt om een Thomashuis te runnen. Frank en Arjanne openden in 2006 het elfde Thomashuis in Nederland, in Munein. “Je begint met een schuld van 125.000 euro, terwijl de inkomsten pas na drie jaar gemiddeld zo’n vijf ton bedragen. Bovendien zijn de verdiensten wisselend door leegstand van bewonerskamers en het continu veranderende overheidsbeleid als het gaat om de zorg en de beschikbare budgeten.” Om die onzekerheid wat te beperken zijn beide ondernemers er ook dagbesteding bij gaan doen. Het leveren van zorg blijft overigens altijd de hoofdtaak van de ondernemers, 70 tot 75 procent van de tijd wordt daaraan besteed. In hun Thomashuis wonen acht volwassenen met een verstandelijke beperking. Net als elk Thomashuis heeft het Thomashuis in Munein een heel eigen sfeer. De zorgondernemers en hun team vullen de zorg in zoals hun hart dat ingeeft.

Veel behoefte

Ondanks de flinke investeringen voor de franchisenemers en de onzekerheden als het gaat om het overheidsbeleid kent het fenomeen Thomashuis sinds 2004 een onstuimige groei. Zo gingen de afgelopen maanden de deuren open van nieuwe Thomashuizen en zijn er nieuwe Thomashuizen in ontwikkeling. “We zitten nu op 112 Thomashuizen, we rekenen erop dat dit er binnen drie jaar zeker 120 zijn”, aldus Jeanette van Beek, algemeen directeur De Drie Notenboomen. Soms besluiten zorgondernemers na jarenlange inzet het stokje over te dragen. “Hierbij is het uitgangspunt altijd de bewoners. Zij mogen hier geen hinder van ondervinden. Ze hebben zich toch gehecht aan de vertrekkende ondernemers, de nieuwe franchisenemers moeten daarom vooral een klik met de bewoners hebben. Daarop zien we ook toe”, vertelt van Beek.

Echtpaar

Thomashuis wordt geleid door een echtpaar of samenwonend stel dat alle eindverantwoordelijkheid heeft, in alle zelfstandigheid. Van Beek: “De Drie Notenboomen bewaakt de visie en ziet toe op de kwaliteit van de geleverde diensten van de zorgondernemer. Binnen de visie van de formule is de zorgondernemer vrij om de zorg in het Thomashuis vorm en inhoud te geven.” De zorgondernemer stelt bijvoorbeeld de eigen bewonersgroep samen. “Als je een Thomashuis overneemt, ben je vrij om vrijgekomen plekken weer in te vullen. De zorgondernemers die nu actief zijn, besteden veel aandacht aan harmony binnen zo’n bewonersgroep. Je stelt ook je eigen team van medewerkers samen. Veel zorgondernemers kiezen bewust voor medewerkers van ‘buiten het vak’. Die brengen nieuwe ideeën in, kijken er net weer anders tegenaan. Volgens van Beek is assertiviteit een belangrijke vereiste voor de zorgondernemers die een Thomashuis willen gaan runnen. “Zorgondernemers moeten alert blijven op de zorg die zij leveren. Als blijkt dat een bewoner meer zorg nodig heeft, is het aan de zorgondernemer om dit aan te geven bij de wettelijke vertegenwoordiger, meestal de ouders. Er is dan een zwaardere indicatiestelling nodig waardoor extra budget beschikbaar komt om aan de zorgvraag te kunnen voldoen. Anticipeert een zorgondernemer niet tijdig dan loopt de onderneming inkomsten mis en kan zij bovendien de kwaliteit van zorg niet leveren.” Door veranderende zorgwetgeving,  waaronder ook onzekerheden voor persoonsgebonden budgetten, blijven de Thomashuizen voortdurend in gesprek met de overheid. Van Beek: “Wij zeggen daarom ook;  kleinschalig handelen, maar grootschalig denken.”

Op de dag van de jurering in april in het hoofdkantoor van ING in Amsterdan Zuid-Oost sprak Franchise+ ook met de andere genomineerden voor de NFV Franchise Trofee, de formules Bailine en Kwalitaria.

Bailine: ‘We zijn uniek, er is geen gelijke’

Een formule voor en door vrouwen: Bailine. Het maakt de franchiseformule volgens franchisegever Ellen Vink en franchisenemer Margriet den Hartog uniek in Nederland. Bailine is sinds 2005 actief in Nederland en heeft inmiddels achttien studio’s. “En allemaal hebben ze een mooi omzetpotentieel.”

Bailine is van origine een Noorse organisatie, met een totaalconcept wat naast figuurvorming ook voedingsadviezen, mentale motivatie, pijnbestrijding en een natuurlijke facelift omvat. “Met dit Bailine-concept begeleiden we onze cliënten op een persoonlijke wijze naar een gezondere levensstijl met meer zelfvertrouwen”, vertelt Vink aan de vakjury van de NFV Franchise Trofee. De doelgroep is de vrouw tussen de vijfentwintig en zeventig jaar. Voor vrouwen die naast een gezondere levensstijl fitter en strakker willen worden, maar ook voor vrouwen met pijnklachten zoals reuma, fibromyalgie of chronische ontstekingen. Het hoofdproduct van de Bailine-methode is de ‘Cosmetic Training’. Dit apparaat verhoogt met elektrische impulsen de spieractiviteit op specifieke lichaamsgebieden of op het gehele lichaam. Vink: “Deze elektrische impulsen zorgen voor de opbouw en handhaving van de spiermassa zonder inspanning en zorgt voor een hogere verbranding waardoor de spier in kracht en dikte toeneemt. Hiermee 'simuleer' je dus een traditionele work-out. Het resultaat: een slanker en steviger lichaam.” De simulator maakt het ook mogelijk dat de potentiele franchisenemer niet direct medisch geschoold hoeft te zijn. “Ze moeten vooral ondernemend zijn, zelf kunnen investeren en het leuk vinden om met vrouwen te werken”, weet Den Hartog. Via advertenties, de Bailine website, social media en mond-tot-mondreclame denkt de franchisegever van Bailine nieuwe kandidaat-ondernemers te werven. “Interesse? Potentiële franchisenemers kunnen altijd een dagje meelopen”, zegt Vink.

Ondersteuning

Nieuwe aanwas is overigens welkom, Bailine heeft nu achttien studio’s in Nederland en wil groeien naar minimaal veertig studio’s in 2021. “Nog dit jaar openen we twee nieuwe vestigingen en vervolgens groeien we ieder jaar met vier studio’s”, aldus Vink. Een voorzichtig groeiverloop, echter de ambities strekken verder. “Er is plaats voor zeker honderd Bailine-studio’s in Nederland”, stelt Vink. Bailine is een soft-franchiseformule. Bailine biedt drie verschillende franchiseconcepten aan: een volwaardige studio met vijf cabines, een doorgroei studio met drie cabines en integratie in een bestaande bedrijfsformule, zoals een schoonheidssalon, allen met regiobescherming. De initiatiefnemers schetsen dat een studio met vijf cabines een weekomzet van 2.750 euro kan realiseren.

Kwalitaria ontwikkelt formule in hoog tempo door

Kwalitaria heeft innovatie hoog op de agenda staan en ontwikkelt de formule op tal van aspecten door. Innovatie en transparantie moeten er voor zorgen dat de franchiseformule voor de cafetariasector met inmiddels 115 vestigingen doorgroeit naar 135 vestigingen eind dit jaar.

De groei in vestigingen verloopt, als het gaat om het vinden van de juiste locaties, erg goed. Het is veel meer de kunst om de juiste ondernemer op de juiste plek te krijgen, zo laat directeur Bas Holshuijsen van Kwalitaria aan de vakjury van de NFV Franchise Trofee weten. “We zoeken goede ondernemers die snappen wat ervoor nodig is om de huidige consument aan je te kunnen binden als cafetaria. Ondernemers die inzien dat de samenwerking, waarbij franchisegever en -nemer beide hun rol pakken en gebruik maken van elkaars sterke punten, leidt tot succes.” De formule en het formulehuis ffc ondersteunen de Kwalitaria-ondernemers volgens hem op veel terreinen. “Op het gebied van de marketing, de assortimentsontwikkelingen en de introductie van nieuwe concepten. Zo starten we met het bezorgen van friet, die consumenten online bestellen. Ook bieden we de ondernemers door middel van de samenwerking met Délifrance een omzetkans voor het relatief rustige lunchmoment.” Bij de ontwikkeling van concepten komt volgens de directeur van Kwalitaria veel kijken. “Het start allemaal bij de behoeften van de consument. Hierna volgt een traject van testen, testen en nog eens testen. Immers, ondernemers moeten er wel op kunnen vertrouwen dat wij als franchisegever er alles aan hebben gedaan om een perfect concept te ontwikkelen. Gelukkig lukt dit goed. Zo is de gemiddelde besteding bij bezorgen hoger dan bij afhalen in de winkel en leidt de inzet van een Délifrance-cornersysteem tot significant meer omzet tijdens de lunch.”

Onderscheidend vermogen

Bij innovatie is het van belang onderscheidend vermogen te creëren. Eén van de manieren om dat te doen is het ontwikkelen van een assortiment margerijke- en onderscheidende private labels. “Het aandeel groeit sterk omdat het verhaal en de gedachte erachter goed is. Dat sterkt ons het aantal producten onder eigen merk verder uit te breiden.” Alle private label producten worden door Kwalitaria ontwikkeld vanuit een duurzaamheidsperspectief. De ingrediënten worden lokaal betrokken, bevatten minder zout, suikers en vetten, en zijn afkomstig van dieren die een goed leven hebben gehad. “Naast dat het lekker moet smaken, zijn consumenten steeds meer geïnteresseerd in de herkomst van de producten. Kwalitaria wil een goed en eerlijk verhaal kunnen vertellen. Bovendien vinden wij dat wij met zoveel winkels daadwerkelijk invloed hebben en het snackgedrag van de Nederlandse consument op kleine schaal kunnen veranderen en maatschappelijke thema’s als obesitas kunnen beïnvloeden. Daarom is het merendeel van onze kipproducten nu plofkipvrij en het vlees in de seizoensproducten heeft een Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming.”

Netwerk van ondernemers

Het is duidelijk, de formule Kwalitaria is volop in ontwikkeling. Maar het netwerk ook. De directeur heeft namelijk forse groeiambities: “De teller staat nu op 115 vestigingen, voor de zomer zijn dat er 125 en eind dit jaar willen we 135 Kwalitaria’s operationeel hebben in Nederland. Wij blijven de formule aanscherpen, zodat onze ondernemers altijd aan de snel veranderende consumentenwensen kunnen blijven voldoen.”

Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook

De Nederlandse Franchise Vereniging is de overkoepelende belangenorganisatie voor franchising in Nederland.