Een moeder, een zoon en een familiebedrijf

Linda Brouwer koesterde al heel lang de wens om een eigen familiebedrijf te starten. Dat moet niet alleen een goede toekomst bieden voor haar kinderen maar ook de familiebanden hecht houden. Sinds vorig jaar april runt ze samen met haar oudste zoon Danny een grote vestiging van Kwalitaria annex Délifrance in Hoogerheide. “We zijn echt iets aan het bouwen met elkaar.”

Als je Linda vraagt wat ze deed vóór Kwalitaria, krijg je een antwoord waarmee je een heel boek zou kunnen vullen. Van tekstschrijver tot bestuurslid in een stichting voor mishandelde honden en van boekhouder tot sociaal werker voor probleemjongeren: Linda was het allemaal. En dan heb je nog niet eens genoemd dat ze afgestudeerd is in voedingsleer en als zodanig mensen begeleidde met hun gezondheid. Vlak voordat ze overstapte naar Kwalitaria, runde ze samen met een vriendin een importbedrijf voor keratine – naast haar werk als tekstschrijver. Rode draad: “Ik heb altijd een innerlijke drang gehad om zelfstandig te zijn”, aldus Linda.

Hecht

Een andere rode draad in haar leven is de wens om samen met haar kinderen een familiebedrijf op te zetten. Linda: “Ik heb heel weinig familie en ik zie om mij heen hoe kinderen groot worden, het huis uitgaan en een baan krijgen – en dan mag je blij zijn als ze nog één keer per maand langskomen. Ik wil een goede toekomst opbouwen voor mijn kinderen en tegelijkertijd zorgen dat we een hechte band houden door met elkaar samen te werken. Dat is een uitdaging, het is niet altijd makkelijk. Maar ik denk dat we zo een hechter contact hebben dan als we een keer per maand moeten kijken of we tijd hebben voor elkaar. We zijn echt iets aan het bouwen.”

Rollator

Samen met haar oudste zoon Danny nam ze vorig jaar april de vestiging over van Kwalitaria/Délifrance in Hoogerheide. Hoe kwam ze in de horeca terecht? Linda: “Mijn tante had een horecabedrijf en als kind had ik daar mijn eerste zomerbaantje. Ik vond dat geweldig. Je bent met klanten bezig, de inkoop, de administratie, het eten, het verzinnen van marketingideeën – die diversiteit vind ik nog steeds het mooie aan horeca.” Ze heeft lang gewacht om de stap te zetten, vooral vanwege haar gezin. “Horeca en kleine kinderen vormen geen fijne combinatie. Ik was het grootste deel voor ze verantwoordelijk, ook financieel, en ik heb altijd zoveel mogelijk vanuit huis gewerkt. Het was makkelijker geweest als ik nog twee jaar had kunnen wachten – mijn dochter is pas 8 – maar Kwalitaria kwam nu op mijn pad. En ik wil niet iemand zijn die achter zijn rollator denkt van ‘Had ik maar’. Sommige kansen moet je gewoon grijpen.”

Ook zoon Danny koos voor de horeca. Hij deed een opleiding in de fast food en deed vijf jaar ervaring op bij een cafetaria.

Frietkot

Hoe past de gecombineerde formule Kwalitaria/Délifrance bij hen? Linda: “We wilden een mooie zaak waarmee we echt een toekomst konden opbouwen met elkaar. Geen frietkot op de hoek. Kwalitaria steekt met kop en schouders boven de andere formules uit; het is geen snackbar meer, het is een eetwinkel. De uitstraling is professioneel en de kwaliteit is goed. Een groot deel van alle E-nummers is geschrapt en daarnaast gebruiken we zoveel mogelijk producten van Nederlandse bodem. Onze burgers zijn puur beterleven-rundvlees van de MRIJ-koe en gaan op een biologisch broodje en al onze kipproducten zijn plofkipvrij. Voor mij is dat relevant: duurzaam ondernemen en meer respect voor dieren.” Ook een belangrijke afweging bij de beslissing: “Dat Délifrance erbij zat. Die biedt goede en echt lekkere kwaliteitsbroodjes zonder toevoegingen. We hebben een lange, diepe zaak met eerst een Italiaanse schepijsvitrine, daarna het snackgedeelte, dan de Délifrancecorner en daarachter het restaurant. Zo bieden we alles.”

Marshmallows

De opstart verliep tamelijk moeizaam. “We hadden geen basis waarop we konden voortbouwen”, vertelt ze. “Het is een hectische tijd geweest.” Zoals veel ondernemers liep ook Linda aan tegen het omgaan met personeel. “Medewerkers hebben nu eenmaal niet allemaal dezelfde drive als jij. Ik probeer mensen mee te nemen in mijn enthousiasme maar ik moet eerlijk zeggen dat het in de drukte niet altijd lukt.”

Welke eigenschappen maken haar geschikt voor het ondernemerschap? Linda: “Doorzettingsvermogen en een beetje humor is ook wel belangrijk. Verder heb ik zakelijk inzicht. In die zin vullen mijn zoon en ik elkaar goed aan; hij heeft de praktijkervaring en ik heb financiële en administratieve kennis.”

Hoe is het om met je eigen zoon een zaak te runnen? “Hartstikke leuk!”, zegt ze. “Natuurlijk hebben we ook weleens een dag dat we elkaar niet willen zien, maar uiteindelijk, als we het voor elkaar krijgen, hebben we over vijf jaar wél iets om trots op te zijn. En ik sluit niet uit dat we er in de toekomst een tweede vestiging bijnemen.”

De werk-privébalans is een lastige, vindt Linda. “Maar daar houd je rekening mee als ondernemer, zeker het eerste jaar. Je leert efficiënt met je tijd omgaan. Vooral voor mijn jongste dochter zoek ik altijd naar quality time. Van de week bijvoorbeeld hoefde ik ’s avonds niet te werken en zijn we met zaklampen het bos ingegaan. Bij terugkomst hebben we marshmallows in de tuin zitten roosteren. Even dat momentje pakken.”

Minibio

Naam: Linda Brouwer
Leeftijd: 45
Formule: Kwalitaria/Délifrance
Gestart als franchisenemer: 1 april 2016
Aantal medewerkers: 17
Gezinssituatie: partner, 4 kinderen
Hiervoor werkzaam als: “Teveel om op te noemen.”
Hobby’s: honden, natuur, gitaar, schrijven van onder andere columns en poëzie en sporten als abseilen en klimmen. “Ik ben echt een natuurmens”.
Mijn tip voor starters: “Laat je niets wijsmaken. De een zegt dit, de ander zegt dat maar zorg dat je je eigen mening op een goede basis vormt.”