Kringloopwinkelformule bestaat 25 jaar

Het gaat goed met Het Goed. De groei is gestaag en de opening van de twintigste vestiging staat voor de deur. De 25-jarige kringloopwinkelformule heeft een hip en trendy imago en is succesvol, ondanks en misschien ook wel dankzij de recessie. Formulemanager Thea Tuinstra legt uit waarom.

Het Goed is 25 jaar geleden - onder de naam Goedzooi - opgericht in Emmeloord, waar nu ook het hoofdkantoor is gevestigd. Na een aantal jaar kwamen er meer winkels bij en kon de formule verder professionaliseren. “Vroeger moest je je een beetje schamen als je bij een kringloopwinkel ging kopen omdat dat betekende dat je weinig geld had”, zegt Thea Tuinstra, formulemanager bij Het Goed. “Nu is het juist hip. In de bladen wordt er ontzettend veel geschreven over hoe leuk het is om bij een kringloopwinkel spulletjes te kopen en op te pimpen. Dat zijn unieke producten die maken dat je huis geen eenheidsworst is. Daar halen wij op dit moment wel ons succes vandaan. Daarnaast hebben we het tij mee voor wat betreft het milieubewustzijn. Door onze bedrijvigheid wordt de CO2-uitstoot verminderd. Uit TNO-onderzoek blijkt dat als je een ton aan herbruikbare goederen inzamelt, je een ton aan CO2-uitstoot compenseert.”

Het Goed heeft zich eigenlijk altijd al gericht op koopkrachtige klanten en niet specifiek op de minder draagkrachtigen, al zijn die natuurlijk van harte welkom. Thea: “Het Goed is ooit begonnen als werklozenproject. Het creëren van arbeidsplaatsen stond voorop. Daarnaast vonden de oprichters het zonde dat er zoveel spullen werden weggegooid en waren ze voorstander van recycling. Het is bij ons niet zoals bij het Leger des Heils, dat zich richt op mensen met een kleine portemonnee.”

Missie

Het Goed werkt samen met verschillende partijen, zoals sociale werkplaatsen en gemeentelijke overheden die een gedeelte van de inzameling van herbruikbare goederen uitbesteden. Ook heeft de formule een aantal eigen vestigingen. “Daarmee doen we recht aan onze missie, namelijk werk maken van hergebruik. Dat betekent niet alleen dat we tweedehands goederen een tweede leven geven maar we bieden ook een plek aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt”, zegt Thea. “De winst die wij maken steken we weer in het bedrijf. Die winst biedt ons continuïteit. Hoe beter ons bedrijf draait en hoe meer winkels we openen, hoe beter we onze doelstellingen kunnen nastreven.”

Het Goed heeft een groeiambitie maar wil niet koste wat het kost nieuwe winkels openen. “De groei wordt bij ons heel zorgvuldig afgewogen. Wij werken natuurlijk altijd samen met partners, het is geen formule zoals de Hema. De mensen die de winkels runnen zijn allemaal bij ons dienst.” De vestigingen van Het Goed zijn doorgaans gevestigd op een industrieterrein met voldoende parkeergelegenheid. De gehuurde panden zijn minimaal 2.000 vierkante meter, zodat er ook magazijnruimte is.

Frisse winkels

De recessie speelt een dubbele rol in het bestaan van Het Goed. “Mensen denken vaak dat het dankzij de crisis goed gaat met ons. Maar dat is maar gedeeltelijk waar, het ging altijd al wel goed met Het Goed. Wij hebben nu juist ook wel iets last van de crisis omdat mensen langer doen met hun spullen waardoor wij minder te verkopen hebben. Daarnaast merken we dat er voorzichtiger geld wordt uitgegeven. Onze klantenaantallen groeien maar er wordt minder per klant uitgegeven. Een ander - positief - effect is, dat klanten Het Goed eerder aan hun winkellijstje toevoegen als ze een nieuw bankstel of een nieuwe eethoek zoeken. De drempel is lager geworden voor grotere groepen mensen. Die zijn vaak verrast omdat ze denken dat we een beetje viezige winkel hebben maar het tegendeel is waar. We hebben hele schone en frisse winkels en zoeken onze spulletjes met zorg uit”, aldus Thea Tuinstra.

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur