Het is een verantwoord ondernemersavontuur bij Heinde

Zonder enige ervaring in de horeca een restaurant openen en ruim een jaar later een bruisende zaak met tachtig medewerkers runnen. Dat is in één zin het verhaal van de broers Patrick en Thomas Boerkamp. De dertigers gingen met de formule Heinde in zee en voelen zich in hun restaurant in Almelo totaal op hun gemak.

Keurig gedekt zijn alle tafels in het ruime restaurant in een historisch pand in hartje Almelo. Deze avond wordt het weer volle bak, met 180 gasten. Weldra stromen de medewerkers binnen om te helpen bij de voorbereidingen. Thomas en Patrick Boerkamp worden er niet nerveus van, ze maken de indruk van doorgewinterde horecavakmensen.  

Toch was bij allebei nog maar kort geleden een switch in hun carrière nodig om de stap naar horecaondernemer te zetten. Thomas begon na zijn studie bestuurskunde aan een loopbaan in de advieswereld. Tot hij de overstap naar de Nederlandse Spoorwegen maakte. Daar bleef hij bijna acht jaar werken, op het hoofdkantoor in Utrecht. “Ik zat daar eigenlijk in een gouden kooi, maar ik wilde niet meer in een kantooromgeving blijven werken”, vertelt hij. Wat hij wel wilde, had hij ook nog niet uitgekristalliseerd.

In gesprekken met loopbaancoaches kwam naar voren dat hij het beste iets voor zichzelf kon gaan doen, in de horeca of recreatie. De oproep voor nieuwe franchisenemers bij horecaformule Heinde op LinkedIn van Myrthe Schmeets kwam dan ook op het juiste moment. Zij was bezig voor formulehuis Club Culinair de nieuwe horecaformule – toen nog onder de naam Heinde & Ver ‒ uit te rollen. De twee waren oud-collega’s en woonden beiden in Utrecht. Thomas: “We zijn een kop koffie gaan drinken en ik raakte enthousiast over de formule en het concept.”

Niet alleen doen

Het was eind 2019 dat het project voor Thomas in de steigers stond. Enkele maanden later kwam corona en werd alles op pauze gezet. Toen de pandemie was gaan liggen, werd de draad weer opgepakt en bezocht hij diverse locaties. Het centrum van Almelo kwam als winnaar uit de bus. 
Het laagdrempelige concept van een avond uit onbeperkt eten en drinken zonder tijdslimiet voor één prijs, sprak hem aan. Hij bekeek ook andere formules, ging eten bij Heinde in Woerden, liep mee in Delft en kreeg inzage in de cijfers. “Alles samen gaf het vertrouwen om de stap te zetten.”
Toen hij had besloten het avontuur aan te gaan benaderde hij zijn broer Patrick om mee te doen. “Dat was een harde eis van mijn vrouw, ik mocht het niet alleen doen. En daar ben ik blij mee. Het maakt het gezelliger en er is een goede werk-privébalans.”

Thomas keerde daarmee terug naar zijn thuisgrond Twente. Patrick hoefde niet te verhuizen, hij bleef gewoon in het dichtbij Almelo gelegen Borne. “Eens een tukker altijd een tukker”, weet hij. Patrick werkte in de retail, in de elektronica, en had al een tijdje het gevoel: ‘Ik wil het zelf doen’. Het idee van een franchiseformule kon hem snel bekoren. “Dan heb je toch de zekerheid van een formule die goed staat. Wanneer je vanuit franchise het draaiboek juist toepast, dan loopt het wel.”

De financiën vormden geen drempel voor de broers. Thomas: “Daar zijn we ook goed bij geholpen door Heinde. De investering in een nieuwe zaak bedraagt vier tot zes ton. Van dit bedrag moesten we zelf minimaal 30.000 euro inleggen. Samen met het Heinde hoofdkantoor werd bekeken waar de rest van het bedrag geleend kon worden.” Ook de franchisefee van 3 procent vormde geenszins een obstakel. “Al met al voelde het als een verantwoord ondernemersavontuur.”

Goede balans

De broers werden dan wel zorgvuldig begeleid door de franchiseformule, het was voor hen ook een sprong in het diepe. “We hadden geen ervaring, dus er kwam veel op ons pad waar we geen kaas van hadden gegeten, zoals de inkoop”, aldus Patrick. “En het was het eerste halfjaar keihard werken, zeven dagen in de week.” Hij houdt zich vooral bezig met de keuken, de logistiek en het personeel. “Het is leuk om jonge mensen binnen te halen, enthousiast te maken en ze op te leiden. Veel van de huidige medewerkers zijn al vanaf de opening als zestienjarige hier. Het is mooi om hun ontwikkeling te zien.”

Thomas is de gastheer die de mensen ontvangt en rondloopt voor hulp en een praatje. “Een vol restaurant met gasten en medewerkers die het allemaal naar hun zin hebben, dat geeft mij veel voldoening.” En verder nemen ze veel taken van elkaar over, want voor de werk-privébalans horen vrije avonden en thuis zijn bij het gezin  er ook bij.

Zij openden de tiende vestiging, inmiddels zijn er zeventien Heindes in Nederland. De franchisegever beoogt door te groeien. “We hebben veel panden beschikbaar en leggen vervolgens met franchisenemers de puzzel”, zegt Myrthe Schmeets. “We steken het veilig in en willen een duurzame relatie met goede en gezellige ondernemers, waarbij iedereen leuk verdient.”  

Thomas en Patrick Boerkamp stellen na ruim een jaar vast dat zaken ‘boven verwachting’ lopen. “We hebben echt het gevoel dat ons een goede boterham wordt gegund, en we krijgen alle steun vanuit het hoofdkantoor. De balans is goed, de verhouding klopt.”      

Meer weten over Heinde?