Horeca Crowdfunding Nederland zoekt en vindt geld voor groei FHC
Uitbreiden in coronatijd. FHC Formulebeheer streeft ernaar. Met de formules Family, Foodmaster en Vital. En samen met Horeca Crowdfunding Nederland. “De banken zijn afgehaakt, crowdfunding is de perfecte manier om te groeien.”
Aan het woord is Ralph Markwat. De directeur van FHC Formulebeheer zet sinds maart alle zeilen bij. “Na de eerste lockdown was het snel schakelen. We hebben meteen een veiligheidsprotocol geschreven en beschikbaar gesteld aan onze ondernemers. Daarnaast hebben we publieksmateriaal als stickers en filmpjes voor op de schermen over de maatregelen tegen corona verspreid. En we hebben een groot deel van onze cafetaria’s omgezet naar delivery.” Vooral dat laatste heeft de schade flink weten te beperken. “Cafetariabedrijven produceren meer dan ze creëren, dat maakt ze flexibel. Dat geldt zeker ook voor onze franchisenemers, zij kunnen heel goed anticiperen op veranderingen. Dat helpt in deze bijzondere tijd.”
Wat ook helpt is risicospreiding, zegt Markwat. “Neem onze Family-formule. Mensen kunnen daar terecht voor hun lunch, een tussendoortje en een diner. En ze kunnen de gerechten ter plekke in een sfeervolle ambiance op eten, maar het ook afhalen of laten bezorgen. Kortom, er zijn negen keuzes. En als één keuze wegvalt, het ter plekke eten in dit geval, dan blijven er nog acht keuzes over voor de gasten van Family.” Bij de Foodmaster-zaken is de risicospreiding er ook, bij cateringformule Vital is dit lastiger, erkent Marktwat. “Daar hebben we het geluk dat een groot deel van onze vestigingen in het voortgezet onderwijs actief is, die scholen zijn nu gewoon nog open. En er wordt goed meegedacht, sommige scholen splitsen de pauzes voor de groepen waardoor er geen lange wachtrijen ontstaan bij de cateringlocaties.”
Wat volgens Markwat ook een voordeel is, is dat FHC vooral met franchisenemers samenwerkt. “Het voelt toch een beetje als oorlogstijd, franchise zorgt daarbij voor samenhorigheid. Verbondenheid. Iedereen steunt elkaar en gaat volop de strijd aan. Het beste beentje voor, gaaf om te zien.”
Comfortfood wordt belangrijker
De manier waarop FHC en de franchisenemers deze tijd doorstaan sterkt Markwat in de gedachte om te groeien met zijn formules. “We gaan economisch toch een andere tijd tegemoet, een tijd waarin comfortfood belangrijker wordt, betaalbaar eten en drinken dat ter plekke wordt geconsumeerd, afgehaald of thuis wordt bezorgd. En dat is precies onze tak van sport.” Bovendien, zo weet Markwat, liggen geschikte locaties voor het oprapen. “De ingrediënten voor groei zijn er, alleen zijn banken afgehaakt. Zij financieren ons soort bedrijven niet of nauwelijks meer.” Om die reden werkt FHC inmiddels nauw samen met Horeca Crowdfunding Nederland. Markwat: “Zij kennen de markt, hebben affiniteit met de horeca en zijn om die reden een goede sparringpartner voor ons. Horeca Crowdfunding Nederland behandeld de aanvragen kritisch en resultaatgericht.” En ze schakelen ook snel, sneller dan banken, ervaart Markwat. “Binnen paar weken is het vaak geregeld. En bij banken, daar zit je soms zes tot acht weken te wachten op een akkoord. Als dat akkoord er al komt. Want het kan ook zomaar zo zijn dat de financiering te elfder ure ineens niet doorgaat.”
Binnen een paar uur
FHC heeft inmiddels drie vestigingen via het platform van Horeca Crowdfunding Nederland weten te financieren. “Binnen een paar uur was het geld bij elkaar”, blikt Mark Tamsma van Horeca Crowdfunding Nederland terug. Hij zegt dat het in coronatijd ook gewoon goed doorloopt op ‘zijn’ platform. “Projecten van twee à drie ton zijn nog altijd in een paar uur rond. Financiers weten namelijk dat wij kritisch zijn en hebben vertrouwen in de projecten die wij aanbieden voor financiering.”
Daarbij ziet Tamsma dat met name de fastservicebedrijven en -formules in trek zijn, zeker als het franchiseformules als Family betreft. “En bedrijven die minder gevoelig zijn voor de huidige marktomstandigheden. Denk aan terrasfaciliteiten en afhaal- / delivery mogelijkheden.” Franchise geeft financiers vertrouwen en geeft het platform zelf ook ‘comfort’, zoals Tamsma het noemt. “Er staat een organisatie achter en de formule heeft vaak al een sterke naamsbekendheid. Dat in combinatie met de juiste ondernemer, die niet alleen de benodigde financiële middelen in huis haalt via ons platform, maar ook echte ambassadeurs weet te creëren, maakt het kansrijk.”
Toch is het niet zo dat Horeca Crowdfunding Nederland zomaar met iedere franchiseformule en potentiële ondernemer in zee gaat. “Er gaat een uitgebreide screening aan vooraf”, verzekert Tamsma. Zo spreekt hij of één van zijn partners met de franchisegever en ook wordt de ondernemer vooraf geïnterviewd. Wat zijn de beweegredenen? Hoe actief is hij of zij? “Dat laatste is heel belangrijk, ondernemers moeten echt ondernemend zijn, creatief en vol energie”, aldus Tamsma. Daarin onderscheidt Horeca Crowdfunding Nederland zich van banken, waar vooral naar de cijfers wordt gekeken. Tamsma: “Wij zijn daarin minder rigide, de ondernemer en zijn beweegreden staan centraal. En natuurlijk kijken wij ook naar de locatie, de mogelijkheden daar, de brutowinstmarges en dergelijken. Maar we vertrouwen ook op het trackrecord van de formule. En bij FHC zit dat wel goed.”