Hoe operational excellence je marges kan verbeteren

Als je actief bent in de food service, vraag je veel van je medewerkers. Ze moeten niet alleen weten hoe alles technisch werkt, van veiligheid tot hygiëne, maar ook nog eens topservice leveren om het maximale uit de gastbeleving te halen. Hierbij staan verkoop skills en sociale interactie centraal. Je legt de lat hoog voor ze, en terecht: een gast die met een glimlach de deur uitloopt, is waar je het voor doet.

Jouw doel is om alles zo effectief en tegelijk efficiënt mogelijk te laten verlopen. Vanuit managementperspectief noemen we dit operational excellence.

Dit klinkt natuurlijk als een ideaalbeeld, maar beschik jij altijd over de tijd en middelen om operational excellence te bereiken? Dat is waar een digitale assistent, zoals Motify, kan helpen.

Wat is operational excellence?

Operational excellence draait om het zo efficiënt mogelijk benutten van alles wat je al hebt – je mensen, je middelen, je data. Het betekent dat je processen zo hebt ingericht dat alles soepel loopt, zonder verspilling van tijd, geld of energie. Het gevolg hiervan? Blije klanten, tevreden medewerkers, en uiteindelijk betere marges. Je haalt tenslotte meer waarde uit iedere euro die je investeert.

Je marges verbeteren met operational excellence

Wanneer je operationele processen optimaliseert, verminder je verspilling en maximaliseer je efficiëntie. Dit betekent dat je met minder middelen meer kunt bereiken.

Stel je voor dat je door het analyseren van verkoopdata ontdekt dat bepaalde broodjes vaak overblijven aan het eind van de dag. Door deze broodjes van het menu te halen of de hoeveelheden aan te passen, verminder je voedselverspilling en bespaar je kosten. In plaats daarvan kun je meer broodjes aanbieden die klanten wél graag willen. Zo maak je optimaal gebruik van je resources en verhoog je tegelijkertijd de klanttevredenheid.

Bereik operational excellence met een digitale assistent: Motify

Motify is een slimme digitale assistent die je helpt om de data die je al hebt optimaal te benutten. Het laat je team precies zien welke producten klanten op dat moment willen hebben, en hoe ze die op een natuurlijke manier kunnen aanbieden.

Stel je voor: een klant bestelt 's ochtends vroeg een kop koffie. In plaats van een generiek aanbod van kauwgom, suggereert Motify om een versgebakken croissant aan te bieden. Dit is iets waar de klant wél interesse in heeft, en de kans dat hij ja zegt, is veel groter.

aanbod gedreven en vraag gedreven

Optimaal benutten van data en verkoopmomenten

Maar Motify helpt je niet alleen met wat je moet aanbieden, maar ook met hoe je dat doet. Dit maakt het verkoopproces niet alleen effectiever, maar ook prettiger voor je medewerkers en klanten. Door deze aanpak maak je optimaal gebruik van de beschikbare data en zorg je ervoor dat elk verkoopmoment wordt benut.

Dit is een belangrijk onderdeel van operational excellence: je richt je processen zo in dat ze zonder verspilling van tijd, geld of energie verlopen, terwijl je tegelijkertijd de klanttevredenheid verhoogt en de medewerkers ontlast.

Benieuwd hoe Motify jouw team kan ondersteunen? Neem dan vandaag nog contact op via het formulier!

Lees meer over:
Benjamin Nicholson Benjamin Nicholson
Eigenaar en CCO van Motify

Als franchisegever ben je altijd op zoek naar manieren om je bedrijf te laten groeien. Maar wat als je merkt dat de omzet niet meegroeit, ondanks alle inspanningen van de franchisenemers? Bij Motify begrijpen ze deze frustratie en hebben ze een innovatieve oplossing die de omzet verhoogt.

Stel je vraag aan Benjamin Nicholson
CAPTCHA