Domica: Ervaren nieuwkomer in snelle markt

Domica helpt huurders met het creëren van huisje, boompje, beestje en verhuurders aan gemoedsrust. Beide partijen kunnen bij vragen rustig één van de Domica winkels binnenlopen.

Na een lange en gedegen voorbereiding ging Domica in december 2012 van start. Het was voor medeoprichter Wim Balkenende en zijn collega’s best even puzzelen om een naam te bedenken voor zo’n nieuwe formule. Maar een paar maanden later stelt hij vast dat de keuze gelukkig is geweest. “Domica verwijst naar het woord ‘domus’, wat ‘huis’ betekent. Het werkt goed en is bovendien makkelijk te spellen.” Met vijf andere franchisenemers (voorheen aangesloten bij de Rots-Vast Groep) begon Balkenende gezamenlijk aan dit avontuur. Het gezelschap kwam zeer beslagen ten ijs. Balkenende had ervaring als directeur van Rots-Vast Nederland. “Samen met de beste en meest ambitieuze franchisenemers van die formule zijn we begonnen aan deze franchiseorganisatie”, aldus Wim Balkenende. Tot in de details werd het plan dichtgetimmerd. Er kwam een handboek, huisstijl, franchiseovereenkomst, marketingplan en een exploitatiebegroting. Het werven van franchisenemers en het openen van kantoren werd voortvarend aangepakt. Dat zijn er inmiddels veertien, die werk bieden aan bijna honderd mensen. “Dat is best bijzonder in deze crisistijd. Voor de zomervakantie willen we de volgende vijf vastleggen. Waarschijnlijk heeft onze aanwezigheid op de franchisebeurs Onderneem ‘t! er goed aan bijgedragen om dit streven waar te maken.” Binnen twee jaar wil Domica voorzien in dertig vestigingen in Nederland. Die vrij snelle groei is mede gebaseerd op de ‘unieke positie’ van Domica. “Wij zijn een unieke landelijke franchiseorganisatie in huurland met winkels, waar de klant dagelijks kan binnenlopen. Er zijn wel veel internetbedrijfjes in verhuur van onroerend goed, maar die begeven zich niet in franchiseland. ”

Wereldwijde marketing

In een krimpende economie is de verhuur een sterk groeiende branche. Daarbij groeit de concurrentie navenant. Balkenende: “Verkopend makelaars gaan ook verhuren. En de prijzen staan onder druk. Het is een periode dat zowel vraag als aanbod toenemen en overal over onderhandeld wordt.” Domica bedient echter als een van de weinigen zowel verhuurders als huurders en is daarbij gespecialiseerd in een specifieke doelgroep: de expats. Die buitenlandse werknemers die naar Nederland komen, weten de Domica kantoren te vinden dankzij wereldwijde marketing. “Wij adverteren ook op sites die huurders in het buitenland werven. Daarbij bieden we een hele brede markt aan, van studentenkamer tot vrijstaande villa. Onze klanten zijn directeuren van grote internationale bedrijven maar ook studenten en verliefde stelletjes die willen gaan samenwonen. Heel divers.” Domica bemiddelt ook wel eens voor een bekende Nederlander die bijvoorbeeld na een verblijf in het buitenland snel woonruimte nodig heeft. Het moet vooral snel in deze markt, benadrukt Balkenende. “Het is een hele leuke markt maar als we niet snel zouden handelen, gaan mensen wel naar woningcorporaties of naar de concurrentie. Ze komen hier vandaag met hun koffertje binnen en krijgen morgen de sleutel van hun woning. We hebben geen wachtlijsten.”

Rentmeesterschap

Die huurder krijgt overigens niet zomaar de sleutel. Hij wordt eerst zorgvuldig gescreend, want er kleven nogal wat risico’s aan het verhuren van panden. “Veel starters in de verhuurmarkt trappen in allerlei valkuilen. Makelaars hebben vaak een probleem door hun onwetendheid. Zij doen geen credit-check en antecedentenonderzoek, zoals wij dat al jaren doen. De verhuurmakelaars van Domica hebben door hun jarenlange ervaring in het vak veel kennis in huis en proberen zo de risico’s van tijdelijke verhuur, wietplantages en niet-betalende huurders tot een minimum te beperken. Pas als de huurder oké blijkt, gaan wij de woning bezichtigen. Dat is het verschil met de reguliere verkoop-makelaar. Als de koper de prijs maar wil betalen, is het goed. Maar wij zijn rentmeester van het onroerend goed van anderen. Dat impliceert een veel strengere selectie en werkwijze.” Dat rentmeesterschap kan verschillende vormen aannemen bij Domica. Van het alleen verhuren tot het volledige beheer over panden, inclusief de begeleiding van het onderhoud. Totale ontzorging van de eigenaren dus. “Daarvoor werken we ook samen met derden, zoals brancheorganisaties en energiemaatschappijen. Een expat uit India weet immers niet zo snel hoe hij zijn primaire behoeften hier moet regelen. Wij helpen hem bij huisje, boompje, beestje.”

Commerciële duizendpoten

Dat vereist wel wat van de franchisenemers. Domica zoekt commerciële duizendpoten op hbo-niveau. Liefst met een achtergrond in de makelaardij of de projectontwikkeling. Maar zij moeten vooral ‘trots zijn op hun eigen winkel en regio’. Domica zoekt echte lokale ondernemers. ”In je eigen markt moet je het doen, met de kennis en expertise die wij aanreiken.” Dat laatste is uitgebreid en vast omlijnd, want, vindt Wim Balkenende: “Er is maar één manier voor franchise, harde franchise. Alles is bij ons bepaald in het handboek. De contracten, documenten, merchandising, folders, huisstijl, inrichting van de kantoren, et cetera. Alles wordt kant-en-klaar aangeleverd.” Er zijn nog een heleboel ’mooie plekken’ met meer dan honderdduizend inwoners beschikbaar in Nederland voor een Domica vestiging. Delft, Breda, Den Haag, Maastricht, Almere, Haarlem, somt hij als voorbeeld op, maar er zijn er zeker nog een paar meer. Daarvoor probeert hij ondernemers te vinden die ‘een buitenkansje zoeken’. “Die zich bij een organisatie willen aansluiten die in deze tijd zeer succesvol is.” De kosten investering en entrance fee voor de startende franchisenemers zijn te overzien, zegt hij. “De ervaring heeft geleerd dat een ondernemer na drie jaar een bedrijf heeft met zes tot zeven werknemers en een begrip is in de stad. Als je het goed doet, heb je snel succes. Dan is je investering in het eerste jaar al terugverdiend.” De starters moeten sowieso met z’n tweeën beginnen. Want als de één een woning bezichtigt, moet de ander beschikbaar zijn in de winkel en de telefoon beantwoorden.” Die winkel is belangrijk. “De verhuurders zijn vaak succesvolle oud-ondernemers die hun pandje in goede handen willen geven. Zij vinden het fijn bij ons de winkel binnen te kunnen lopen. We doen het niet vanuit de zolderkamer.”

Brancheorganisatie

Nieuwe ondernemers worden terdege klaargestoomd voor hun aankomende dynamische bestaan. Zo krijgen zij een interne training op meerdere vestigingen. De locatie van hun winkel is altijd op een aanrijroute naar het centrum van de stad. Met voldoende parkeergelegenheid. Naast de aangeleverde centrale marketingcampagnes en het wereldwijde bereik op het internet, zijn zij verplicht zelf aan lokale marketing te doen. “De woningen zijn lokaal, terwijl de klanten overal vandaan komen”, licht hij de mix van externe websites om de huurders te trekken en plaatselijke campagnes om verhuurders te vinden, toe. De ondernemer zal zodoende sportclubs, evenementen en goede doelen moeten sponsoren en flyeren in de buurten. Alle lokale acties dienen wel eerst groen licht te krijgen vanuit het Amersfoortse hoofdkantoor van Domica waar Wim Balkenende tevens zelf een winkel runt. Want het blijft wel harde franchise. Het verhuren van onroerend goed is niet geregeld binnen een brancheorganisatie. Een omissie waar hij zich al vele jaren aan stoort. Zijn aanhoudende lobbywerk heeft succes gehad. Want binnen makelaarsbrancheorganisatie VBO is men druk bezig met de voorbereidingen hiertoe. Eén Domica vestiging is inmiddels al VBO lid, de rest zal volgen. “Wij hebben hier achter de schermen lang aan gewerkt en willen hierin een voorloper zijn. Het is een certificering voor verhuurbedrijven. Zo haal je de verhuurmarkt uit de cowboyhoek. Er bestaat namelijk een enorme wildgroei aan bedrijfjes die zich niet aan de wet- en regelgeving houden, daar wil Domica zich duidelijk van onderscheiden.” Die positie opent ook voorheen gesloten deuren. Nu kan Domica bijvoorbeeld ook gebruik maken van marketingplatform Funda om de huurpanden aan te bieden.

+