Domica: De ontzorger in de verhuurbranche

Domica groeit als kool. De franchiseformule voor huur, verhuur en beheer van onroerend goed heeft sinds de oprichting in december 2012 al achttien vestigingen geopend. Daarmee is het de grootste verhuurder in Nederland. De omstandigheden op de woningmarkt zitten mee en het concept met kantoren en persoonlijke dienstverlening onderscheidt de formule van de internetmakelaars. Commerciële talenten die een sterk merk zoeken zijn welkom de komende jaren om als franchisenemer te beginnen. “Het concept klopt.”

“Het gaat als een raket”, stelt medeoprichter Wim Balkenende vast in het hoofdkantoor van Domica in Amersfoort. Venlo, Den Haag, Tilburg en Enschede zijn dit jaar gelanceerd en Amstelveen, Haarlem, Breda en Nijmegen staan ook nog op de agenda voor 2014. In de middelgrote en grote steden wil Domica zich vestigen. De doelstelling is om eind 2015 in alle steden in Nederland met meer dan 100.000 inwoners een kantoor van Domica te hebben. “Het concept klopt”, verklaart Balkenende het succes. “Domica is opgezet door aandeelhouders die de markt kennen, door insiders. En er zijn veel mensen in de verhuurbranche die voor zichzelf willen beginnen en daarbij gebruik willen maken van een sterk merk.” De komende jaren heeft Domica dus nog wel wat van die ondernemers nodig. Commercieel talent is daarbij belangrijker dan ervaring in de markt. Nieuwe franchisenemers worden immers intensief begeleid door de franchiseorganisatie vanuit het hoofdkantoor. Opleiding, training, marketing en promotie, een website die leads genereert, een efficiënte back office en een exclusief rayon liggen te wachten op de franchisenemer. Daarvoor verlangt Domica werklust, communicatieve vaardigheden, een sterke handelsgeest met zelfvertrouwen en ondernemersmentaliteit. Plus een relatief kleine investering.

Sterke klantenbinding

Gesteund door een compleet concept met landelijke bekendheid gaat de Domica-ondernemer op pad. En dan zal hij of zij het toch ook zelf moeten doen. De lokale contacten leggen en de deals rondmaken. Daarom is bekendheid in het werkgebied met een bestaand netwerk ook een vereiste. De inrichting van de winkel is voor rekening van de franchisenemer. Die heeft dan ruimte om zijn creatieve ideeën toe te passen. Als het maar in de huisstijl met de kleuren groen en oranje is. Balkenende was al gepokt en gemazeld in de verhuurbranche toen hij aan het avontuur met Domica begon. In een markt die veelal op internet plaatsvindt is er juist behoefte aan kantoren, is zijn overtuiging. Aanvullende dienstverlening draagt bij aan extra opbrengsten en een sterke klantenbinding, staat in de Domica formule. “De serieuze uitstraling van een kantoor werpt zijn vruchten af. De eigenaren komen persoonlijk de sleutel brengen en krijgen een goed advies. Vooral grote bedrijven willen graag begeleid worden bij het zoeken naar woningen voor medewerkers. Wij ontzorgen hen met een persoonlijke benadering. Dat onderscheidt ons van de internetmakelaar.” Dat betekent niet dat Domica niet zeer actief is op het internet. De eigen website is gelinkt aan allerlei andere verhuursites en de vindbaarheid is groot. Het aanbod huurwoningen is zeer breed, van de studentenflat tot de vrijstaande villa en peperdure appartementen voor expats. Ook woningcorporaties kloppen bij Domica aan wanneer zij hun woningaanbod niet zelf kunnen verhuren. Vraag genoeg want mensen blijven van elkaar scheiden. Balkenende: “Wij zijn dus niet kwetsbaar.”    

Dalende woningmarkt

De pijler ‘beheer’ in het concept komt geheel op het bordje van de franchisegever, zodat de franchisenemer zich voor honderd procent kan richten op de commerciële activiteiten van de vestiging. Gemiddeld heeft een vestiging tussen de twee en acht medewerkers. Volgens Balkenende kan binnen een paar maanden de investering worden terugverdiend door de startende franchisenemer. “Want het is een dienst die je verkoopt, geen product dat je moet inkopen. Als je goed je best doet, kun je goed verdienen.” Gemotiveerde en gekwalificeerde ondernemers die moeite hebben om het startkapitaal te vergaren, kunnen overigens bij Domica aankloppen voor ondersteuning op dit gebied. In een dalende woningmarkt wordt huren steeds aantrekkelijker, stelt hij glimlachend vast. Want wie nu een huis koopt is er niet zo zeker meer van of dat wel een goede investering is. Daarnaast staan er veel woningen te koop en krijgen mensen moeilijker een hypotheek. Allemaal ontwikkelingen die de verhuurmarkt in de kaart spelen. 

Franchisenemer Rolf Weijma: “Horizon verbreden”

De vestiging van Domica in Enschede is eind maart geopend. De virtuele vestiging dan want naar een geschikt fysiek kantoorpand wordt nog gezocht. Franchisenemer Rolf Weijma (34) had als medewerker van Domica Apeldoorn al een klantenbasis in Enschede en besloot de stap naar het ondernemerschap te wagen. Samen met franchisenemer Erik Keizer van Domica Apeldoorn rekende hij door wat een vestiging in Enschede zou opleveren. Toen dat een positief scenario bracht, startte hij snel. “We zagen dat de markt in Enschede nog lang niet verzadigd was. Daar paste nog wel een verhuurmakelaar bij.” Na de start voltooide hij zijn marktonderzoeken en maakte kennis met de lokale makelaars. Het ging aanvankelijk even heel snel met de business, dankzij een flink aanbod. Nu merkt hij dat hij ‘hard moet lopen om het aanbod binnen te halen’. De huurders vinden hem via de eigen website en op circa twintig andere daaraan gekoppelde verhuursites. Ook op de sociale media prijst hij zijn aanbod aan. Maar dat laatste is meer voor de naamsbekendheid. Hij kijkt uit naar het moment dat de fictieve vestiging overgaat in een werkelijk kantoor. “Dan heb je exclusiviteit door fysiek aanwezig te zijn en komt er meer aanloop van potentiële huurders.” De slag van werknemer naar ondernemer ervaart hij als prettig. Het zit ook in het bloed want zijn vader is altijd ondernemer geweest. Nu moet hij in Enschede zelf projecten realiseren. “Ik ga op zoek naar leegstaande panden en bedenk samen met investeerders concepten. Dat is een stukje ondernemen wat je in loondienst niet zo snel doet. Als ondernemer ben je sneller geneigd je horizon te verbreden en te kijken waar de mogelijkheden liggen. En iedere cent die je verdient, is van jezelf.”

Sociale netwerk

Wanneer de zaken voorspoedig blijven lopen denkt hij binnen een half jaar zijn investering te hebben terugverdiend. Nu Enschede zijn werkterrein is geworden, is hij ook teruggekeerd naar de plek waar hij geboren en getogen is. Het sociale netwerk dat hij altijd heeft behouden biedt goede aanknopingspunten voor zijn professionele bestaan. “Het is een mooi moment om weer eens iets in Enschede te gaan doen. Ik heb zo het nuttige met het aangename gecombineerd.” De voordelen om onder de vlag van Domica te opereren zijn voor hem evident. Vooral de ‘goede marketingmachine en de vele kennis en ervaring’, roemt hij. “Ik kan ieder moment van de dag bellen voor advies.” Daarnaast ontmoet hij regelmatig collega-ondernemers in andere vestigingen om te sparren. Niet dat hij helemaal groen als franchisenemer in de verhuurbranche stapte. Voordat hij tweeënhalf jaar bij Domica Apeldoorn werkte, zat hij al in de verhuur van opslagruimtes. “Ik weet wel een klein beetje hoe het werkt.”