BRAM’S Gourmet Frites: 100 vestigingen in 5 jaar

De verse patatformule Bram Ladage zet groots in met de nieuwe formule BRAM’S Gourmet Frites. De formule is ontwikkeld op basis van vijftig jaar ervaring en na verzoeken uit het buitenland. 

Bram Ladage begon in 1967 ambachtelijke patat te bakken op de markt in Rotterdam. Hij verwierf er faam mee en breidde zijn zaak gestaag uit. Inmiddels is oprichter Bram met pensioen en zetten zijn neef Rocco en zoon Wesley de marktleider met 31 franchisevestigingen in Nederland voort. 

Het bedrijf kreeg steeds meer vraag vanuit het buitenland naar de Nederlandse frites. “Met name in China bestaat er grote belangstelling om de aardappel populairder te maken, aangezien de productie van rijst meer vergt van het milieu dan de aardappel”, licht Rocco Ladage toe. In China werden de ogen geopend voor de bijna grenzeloze mogelijkheden. Maar van business kwam het niet. “Wij hebben de knowhow en de aardappel, maar voor China zijn we als organisatie nog te klein. We richten ons eerst op Nederland en de omliggende landen.” 

Herman den Blijker

De nieuwe formule werd ontwikkeld in samenwerking met kok Herman den Blijker en René Savelberg, oud-directeur van McDonald’s Nederland. Den Blijker is als stadsvriend en culinair deskundige een bekende van de Rotterdamse patatfamilie. Hij bedacht een aantal exclusieve nieuwe stoven die samen met de patat met schil en fraaie garnering een volwaardige maaltijd vormen. 

Inmiddels zijn drie vestigingen operationeel. Op de Kop van Zuid in de Maasstad draait een BRAM’S Gourmet Frites al een jaar voortvarend en sinds afgelopen zomer bakken de Nederlanders ook patat in het centrum van de Duitse stad Essen. Dat zijn nog eigen vestigingen. De eerste franchisezaak opende eind maart in Spijkenisse.

De ervaringen in Duitsland zijn ‘echt goed’. “Het is qua aanbod niet zo’n patatland. Maar nu ze het ontdekt hebben, zijn de klanten vol lof. Ze vinden het ‘preiswert’.” De markt ligt open voor expansie bij de Oosterburen, denkt Ladage. 

Flexibele food units

Naast een nieuw culinair assortiment is er een aantrekkelijk instap- en verdienmodel voor de toekomstige ondernemers. Volgens Ladage is het voor veel retailondernemers moeilijk om de huren voor A-locaties rond te krijgen en de juiste beleving te creëren. Daarom liet hij zeecontainers ombouwen tot flexibele food units. “De food units behouden hun waarde, kosten de helft minder dan het inrichten van een vaste winkel en zijn gemakkelijk te verhuizen naar een andere locatie. Dat is in tijden van veranderend consumentengedrag echt een voordeel. Je creëert er ook een bepaalde sfeer mee. Het schuurt een beetje aan tegen het foodtruckidee.”

De ambities zijn groot. Dit jaar staan er vijftien vestigingen in de planning en binnen vijf jaar moet dat aantal zijn opgelopen tot honderd. Met supermarktketen Jumbo zijn er gesprekken voor shop-in-shop en ook Schiphol is geïnteresseerd. 

De groei zal deels tot stand komen met bestaande franchisenemers, maar ook nieuwe ondernemers worden gezocht. Zij dienen te beschikken over passie voor het product, managementkwaliteiten, ambitie en sociale vaardigheden. De compleet ingerichte food units huren ze voor een percentage van de omzet. De entreefee inclusief intensieve training bedraagt 40.000 euro. Bovenal zoekt Rocco Ladage mensen die in de formule geloven. “We willen geen gelukszoekers.”