‘Alles wat je aandacht geeft groeit’

Het verhaal van Hassan al Morabit is er één uit een jongensboek. Hij begon als pizzabezorger en heeft inmiddels negentien franchisevestigingen van Domino’s Pizza in Nederland. En de groei is er nog lang niet uit, zo blijkt uit een gesprek van Franchise+ met de succesvolle ondernemer.

Utrecht, Leeuwarden, Enschede: het zijn een aantal  steden waar de Domino’s-vestigingen van Al Morabit pizza’s vers bereiden. “Ik zat op school, zocht een bijbaan en belandde bij de eerste vestiging  van Domino’s Pizza in Breda”, schetst de ondernemer het begin van zijn carrière bij één van ’s werelds grootste pizzaketens. Al snel daarna ging hij aan de slag bij een franchisenemer in Bergen op Zoom. “Samen gingen we de uitdaging aan en openden we een aantal vestigingen in Amsterdam. Een mooie ervaring. Maar wat ik voor een baas kan, kan ik ook voor mijzelf, was al snel mijn gedachte”, aldus Al Morabit. In 2002, op 23-jarige leeftijd, opende hij zijn eerste zaak. Waar? In Hilversum. “Die vestiging was net daarvoor gesloten, de franchisenemer had het niet gered.” Een moeilijke markt dus en een zaak die bovendien moeilijk bleek te financieren. “Bij de banken kreeg ik nul op het rekest. Domino’s heeft uiteindelijk gezorgd voor de benodigde 130.000 euro, naast de 40.000 euro eigen geld die ik had meegebracht”, vertelt de ondernemer.   

Enorme drive

De eerste drie maanden waren lastig, maar daarna had Al Morabit al snel de loop erin. Ook dankzij zijn enorme drijf om er een succes van te maken. “Er waren in de beginperiode dagen waar ik met slechts driehonderd euro omzet de deur achter mij dicht trok. Driehonderd euro, daar werk je dan de hele dag keihard voor.” Maar Al Morabit ging niet bij de pakken neer zitten. “Dan lag ik ’s nachts te woelen in bed, stond ik om halfvijf ’s ochtends op en ging in de stromende regen folders huis-aan-huis bezorgen.” Behalve marketing besteedde hij veel, heel veel aandacht aan het product en de service. “Dat is in mijn ogen het belangrijkste dat er is. De klant verwacht een lekkere warme pizza die snel wordt geleverd. Het liefst binnen twintig minuten na het plaatsen van de bestelling. Daarvoor heb je de juiste mensen nodig in je bedrijf, mensen die dit belang ook onderkennen.” Hij stak, en steekt nog veel energie in zijn medewerkers. “De beste mensen worden vaak vergeten. Veel ondernemers steken namelijk alleen energie in zaken waar een probleem is. Dat deed ik in het begin ook, totdat een van mijn beste managers eens tegen mij zei onder het genot van een kop koffie: waarom ben je hier ineens, je komt hier bijna nooit. Dat opende mijn ogen. Iedereen verdient aandacht.” Al Morabit investeert ook in mensen. “Je moet medewerkers ook iets gunnen. Laatst zijn er nog een aantal vestigingsleiders naar Las Vegas afgereisd voor een ontmoeting met andere Domino’s Pizza-managers uit andere werelddelen.” Ook krijgen de vestigingsmanagers financiële prikkels. Al Morabit: “Ze delen mee in de winst van hun zaak, dat vind ik niet meer dan logisch.”

Kleinere steden

De aandacht resulteerde erin dat de zaak in Hilversum, maar ook de andere vestigingen die de ondernemer inmiddels had verworven, goed liepen. “Ik durf het aan om ook in kleinere steden met minder grote verzorgingsgebieden een Domino’s te openen. Dat levert ook bij het hoofdkantoor goodwill op”, verklaart Al Morabit zijn snelle expansie naar nu negentien vestigingen. Nu moet de groei voor de franchisenemer vooral komen uit bestaande gebieden. “We willen dichter op de klant zitten ook om nog sneller de versbereide pizza’s na de bestelling te kunnen bezorgen. In Leeuwarden hebben wij onlangs een tweede vestiging in hetzelfde verzorgingsgebied geopend en met succes. De omzet van de andere vestiging heeft er niet veel onder te lijden.” Het is de strategie en visie van Domino´s Pizza Nederland, vertelt hij. “Ook zij zijn ambitieus en willen groeien, dit jaar met nog veertig nieuwe vestigingen waarmee het totaal op tweehonderd zaken komt.” De samenwerking met het hoofdkantoor is goed, verklaart Al Morabit. “Natuurlijk zijn er weleens discussies, dat is normaal.” Zo merkt Al Morabit op dat de pizzaketen door de jaren heen is opgeschoven naar een hard-franchisemodel. “Dat is ook wel logisch als je kijkt naar de enorme groei, maar ik vind dat je het ondernemerschap niet te veel moet beperken. En meer omzet door bijvoorbeeld een landelijke kortingsactie betekent niet altijd meer rendement. Daar hebben we het weleens over, open en eerlijk. Dat is belangrijk in een franchiserelatie.” 

Toekomst

Met zijn franchisegever spart hij ook dikwijls over de toekomst. “De voorkeuren veranderen snel. Waar voorheen nog 85 procent van de maaltijden bezorgd werden, is dat nu nog 60 procent. Mensen willen de pizza´s  steeds vaker afhalen. In de toekomst zal dat aandeel alleen maar groeien.” Het doet Al Morabit dan ook goed om te zien dat de keten met tal van innovatieve oplossingen komt om het klanten nog gemakkelijker te maken. “De jeugd is de toekomstige klant. Zij willen snel een goede pizza. Daarom voegen we gezamenlijk vestigingen toe - zoals in Leeuwarden - en kunnen we via de kleinere verzorgingsgebieden pizza’s binnen een kwartier thuisbezorgen. Ook starten we een test met de bezorging van pizza’s via een robot die zelf zijn weg in de wijk vindt. Dit initiatief is van ons Australische moederbedrijf, dat hiermee ook al test in Australië”, glundert de franchisenemer. Daarnaast sorteert de ondernemer zelfstandig ook voor op de nieuwe wensen van de gasten en investeert hij in betere ovens en duurzame elektrische scooters. Al Morabit: “Het gaat om focus, om het volgen van de ontwikkeling en om aandacht. Immers alles wat je aandacht geeft groeit.”

Minibio

Naam: Hassan al Morabit
Leeftijd: 38 jaar
Woonplaats: Hilversum
Hobby’s: voetbal en reizen
Carrière: Sinds 2002 franchisenemer van Domino’s Pizza. Begonnen als bezorger, opgeklommen tot manager en inmiddels 19 franchisevestigingen in onder andere Utrecht, Hilversum, Enschede, Leeuwarden en Drachten.
Aantal medewerkers: zeven op het kantoor en in totaal met de medewerkers van alle vestigingen erbij ongeveer 550
Tip voor starters: Vergeet je beste mensen niet!

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook