‘Samen veranderen’

De ambities bij New York Pizza zijn torenhoog. De pizzaketen opent nog dit jaar de 200e vestiging, in 2021 zal de teller op 300 franchisewinkels staan. Daarbij wordt er volop geïnvesteerd in innovaties, die ervoor moeten zorgen dat New York Pizza zijn leidende positie in de (bezorg)markt behoudt. 

Directeur Philippe Vorst en manager development Steffen van Dijk van New York Pizza zitten gebroederlijk naast elkaar tijdens het interview. Beiden bruisen van de energie en vullen elkaar keer op keer aan. “De focus ligt op groei”, verzekert Vorst. “We willen dertig vestigingen per jaar openen, tot 300 zaken in Nederland in totaal. Nog drie jaar te gaan dus”, lacht Van Dijk. Een probleem bij het vinden van nieuwe franchisenemers, nee dat zien beiden niet. “Het merendeel van onze franchisenemers opent meerdere zaken”, weet Vorst. “Wij hebben nu bijna 200 zaken en ruim 100 franchisenemers. Dat geeft al aan dat multi-franchise populair is bij onze franchisenemers”, verduidelijkt Van Dijk. Volgens hem is dat een prima ontwikkeling, al kijkt men wel kritisch naar de capaciteiten van de franchisenemers die willen doorgroeien. “Het hebben van twee zaken vraagt iets anders van de franchisenemers. Je moet leiderschap tonen, daar toetsen we ook op.” Het worden van franchisenemer bij New York Pizza gaat sowieso gepaard met een assessment. Hierin worden ambitie, ondernemerskwaliteiten en sociale vaardigheden getest. Ook volgen alle franchisenemers een praktijkgerichte opleiding die twaalf weken duurt. “Een ondernemer die bij ons aan de slag gaat en de capaciteit bezit, kan meerdere winkels openen. De groei wordt keer op keer beoordeeld door ons als franchisegever, door consultants en trainers. Groei gaat bij New York Pizza heel gecontroleerd”, legt Vorst uit.

Geld

Hij vertelt verder dat hij als franchisegever vooral zelf de groei heeft gestimuleerd. “We hebben heel veel geld geïnvesteerd in het franchisemodel via zogenoemde groeideals. Die deals nemen drempels weg voor ondernemers om een vestiging te openen en geven hen de kans om een goede boterham te verdienen. Waar hebben we het dan zoal over? Zo krijgt de ondernemer korting op de bouwkosten, krijgt hij een marketingbudget van € 20.000 voor local marketing en geven we huursubsidie. Als je alles bij elkaar optelt, dan investeren wij per zaak zo’n € 75.000.” Het gaat dus om serieuze bedragen, ook gezien de opmars die New York Pizza door heeft gemaakt en nog steeds doormaakt. “Op 1 januari 2017 hadden we 141 vestigingen, nu bijna 200. Er is inmiddels al negentig keer ingetekend op de deals, die daarmee de katalysator zijn van onze groei”, aldus Vorst.

Deegfabriek

Behalve dat er geïnvesteerd wordt in groei en in het franchisemodel, worden er ook strategisch belangrijke stappen gezet. “De klant ziet ons als fastfoodketen, terwijl wij Italiaans ambacht aan de dag leggen. Neem ons deeg, die produceren wij zelf in de eigen deegfabriek.” Recent heeft New York Pizza de capaciteit hier verdubbeld, de fabriek produceert nu ruim vijftig verschillende soorten deegbolletjes voor klanten in zestien landen, uiteenlopend van cateraars, hotels tot attractieparken en pizzaketens. “Onze jaarproductie is nu ruim 50 miljoen deegbolletjes en daarin kunnen we nog fors verder groeien”, glundert Vorst. Behalve het deeg, zijn de ingrediënten van een hoge kwaliteit en worden de pizza’s ter plekke vers bereid en afgebakken. “Die aspecten kunnen we wellicht nog beter benadrukken om nog nadrukkelijker het ambachtelijke karakter naar voren te brengen”, stelt Van Dijk. Toch, zo zegt hij, is die kwaliteit een randvoorwaarde voor New York Pizza. “Net als maatschappelijk verantwoord ondernemen dat is voor ons. Geen window dressing, nee. Wij maken het waar. Ooit waren wij de eerste die e-bikes introduceerde voor de bezorging van pizza. Inmiddels hebben de meeste bezorgketens ons hiermee gevolgd. En nu willen we het plastic uit onze klantverpakkingen bannen. Vanaf 1 januari 2019.” Dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, stelt Vorst. “Want een pizzadoos is immers al van karton. Maar wat te denken van de verpakking van de sauzen, het bestek, de slazakjes? Toch lukt het ons, ook omdat onze franchisenemers er volledig achterstaan. Die stap naar een bedrijfsvoering zonder plastic vergt ook voor hen organisatorische aanpassingen, toch gaan ze erin mee. Dat typeert ook New York Pizza: we zetten de schouders eronder omdat we samen willen veranderen.” 

Van horeca- naar techbedrijf

Het verandermanagement is belangrijk en is een continu onderdeel van de franchiseorganisatie. “We waren ooit een horecabedrijf, wij zijn steeds meer een techbedrijf”, zegt Vorst daarover. Hij doelt op de immense investeringen die zijn gedaan in het bestelplatform. “Wij hebben dit volledig in eigen beheer, en veel van de kassa’s van onze franchisevestigingen zijn erop aangesloten. Hierdoor verzamelen wij bergen aan data, die wij goed ordenen. Die ordening zorgt ervoor dat we de klantervaring kunnen verbeteren.” Van Dijk vult aan: “Wij hebben de volledige customer journey van klanten in eigen hand, vanaf het moment dat zij een pizza bestellen tot het ogenblik dat deze bij hen thuis wordt bezorgd. We kunnen klanten dan ook constant op de hoogte houden: wanneer gaat de pizza in de oven, wanneer is die klaar, wanneer stapt de bezorger op de fiets en wat is de verwachte bezorgtijd. We kunnen klanten zelfs vertellen wie de pizza heeft gebakken en wie deze bezorgt.” Uiteindelijk moet het geheel aan data en de kennis die New York Pizza daaruit destilleert, leiden tot een maatwerkpakket voor de klant. Vorst: “Wij weten precies wat de voorkeuren zijn van klanten, hen kunnen we dan ook hele gerichte aanbiedingen doen. De klant die van vega houdt, krijgt dan geen aanbieding van een pizza peperoni meer. Het klantprofiel is straks leidend. Daarmee zijn we uniek.”