‘Spreken is zilver, luisteren is goud!’

Vaak worden sociale media beschreven als het ‘mondstuk’ van een bedrijf. Je kunt op een prima manier je boodschap de wereld in brengen. Met al je huidige klanten en prospects kun je goed door berichtgeving in contact blijven. Dit is natuurlijk prima, maar als je alleen maar loopt te zenden, mis je toch iets essentieels. Persoonlijk denk ik dat je het belangrijkste, het verkrijgen van specifieke kennis van je doelgroep, niet bereikt met alleen zenden.

Wat ik bedoel is het volgende; je loopt alleen maar informatie te spuien in een oceaan van communicatie en data. Als je meer gaat luisteren en kijken, kun je juist informatie aan deze oceaan onttrekken en er je voordeel mee doen. Het einddoel is toch niet de actie, maar inzichten te verkrijgen (in je doelgroep). Hoe weet je anders of je wel met de juiste mensen communiceert?

In onze trainingen wijs ik er ook altijd op. Ik heb in mijn lesprogramma voor startende ondernemers bij Koopplein.nl ook een stappenplan ontwikkeld. 1 Luisteren-2 reactief-3 actief bezig zijn. Ook hebben wij al een hele opzet gemaakt voor het vinden van je doelpubliek. Wie dat zijn en waar ze zitten. Dit zorgt ervoor dat de ondernemers het wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden. Maar laat ik toch nog wat dieper op de materie ingaan.

Monitor de klanten reactie

Reacties uit je doelgroep vertellen je veel over de kwaliteit van je content, de richting die hebt genomen in je campagnes en de interesses van je doelgroep. Als je dus weinig reacties hebt op je berichten is de kans groot dat je de doelgroep met de verkeerde content bombardeert of dat je doelgroep totaal verkeerd is opgebouwd! Natuurlijk zijn er diverse redenen waarom je content niet (goed) aankomt. Denk hierbij aan: onderwerp keuze, invalshoek van je benadering, het formaat, timing, etc. Maar verzamel je deze data over een langere tijdsperiode dan krijg je toch een goed beeld van je content strategie. 

Houd je competitie in de gaten

Je bent natuurlijk niet de enige in jouw segment die bezig is zich te profileren op sociale media. Maak van dit nadeel een voordeel! Maar dan moet je wel weten wat je moet zoeken. Ga bijhouden hoe anderen hun strategie hebben opgezet. Je kunt zeker na verloop van tijd inzicht krijgen in wat wel en niet werkt. Mogelijk kun je een vergelijkbare strategie ontwikkelen of kom je op ideeën om zelf een betere te ontwikkelen. Onthoud: ‘Beter goed gestolen dan slecht zelf bedacht!’ 

Leer meer over je doelgroep

Niet alleen aan de reacties kun je veel leren over je doelgroep. Ga eens dieper kijken waar deze mensen mee bezig zijn. Waar posten ze zelf over? Waar gaan ze nog meer interactie mee aan? Je hebt goede software die je hierbij kan helpen. Welke onderwerpen komen bij hen regelmatig terug? Je doel moet niet alleen zijn waar je doelgroep in is geïnteresseerd, maar ook wie zij eigenlijk zijn.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws (uit jouw branche)

In plaats van de nieuwsbron te zijn, kun je ook nieuws verzamelen. Kennis is immers macht! Zorg dat je in contact staat met vooraanstaande personen en bedrijven in je vakgebied. Leg je oor te luisteren voor nieuws dat interessant kan zijn voor je doelgroep. Zit er wel bovenop, zodat je snel kunt reageren. Snelheid is van belang met dit soort zaken.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Je kunt dit op meerdere manieren aanvliegen en belangrijk is ook dat dit per branche wisselt. Maar toch denk ik dat we drie zaken wel kunnen onderscheiden:

1.    Observeer:
Dit vraagt niet gelijk een interactie van je. Verzamel gewoon data die jij van belang acht. Dus bekijk de berichtgeving, wie doet wat en waar? Maar de beste tip is wel, dat voordat je in de oceaan van data duikt, je heel goed op je netvlies hebt: ‘welke vraag wil ik beantwoord zien?’

2.    Experimenteer:
Nu moet je wel interactie aangaan. Ga kijken hoe je publiek reageert op bepaalde berichten die je plaatst. Weer moet je uitkijken dat je niet verdrinkt in de data zee. Dus stel voor jezelf een hypothese op. Stel daarbij de verwachting van reacties je hierop zult krijgen. Ga hiermee aan de gang. Probeer met verschillende variabelen te werken, dus tijd van posten, andere invalshoek, etc. Evalueer daarna je bericht en pas eventueel je hypothese hierop aan.

3.    Opportunisme:
Natuurlijk moet je geluk hebben hierbij. Maar kijk of je zaken tegenkomt die voor jou in je voordeel zijn. Hoe meer je luistert hoe meer zaken je tegenkomt die interessant kunnen zijn voor jouw content strategie. Je komt immers op nieuwe ideeën.

Sla niet door naar één kant, maar meer luisteren i.p.v. alleen maar je boodschap uitschreeuwen zal je echt helpen. Gedegen onderzoek naar je doelgroep helpt je altijd vooruit. Natuurlijk heb ik ook advies hoe je de social media post beter kunt maken. Maar onthoud dat met sociale media geldt, ‘spreken is zilver, luisteren goud!’. 

Henk Meijer
Directeur Koopplein.nl

Henk Meijer
Henk Meijer Henk Meijer
Spreker & Trainer social media, online ondernemen en SEO
Bekijk ook