Fun met CrowdFUNding!

Financiering is nooit een doel op zich, maar een middel om te ondernemen. Een financieringsaanvraag voorbereiden is meer dan alleen maar druk bezig zijn met cijfertjes, maar het is ook gewoon leuk. Helemaal als je de financiering aangaat via crowdFUNding!

Crowdfundingday

Dat crowdfunding momenteel echt ‘hot’ is, merkte ik bij Crowfundingday 2015 in de Amsterdam Arena. Er waren meer dan 700 bezoekers en de seminars werden druk bezocht. 2 jaar geleden werd Crowfundingday nog bezocht door ‘slechts’ tientallen bezoekers in een (oude)college zaal van de VU. De verwachting is dat in 2015 voor maar liefst 100 miljoen euro via crowdfunding wordt gefinancierd in Nederland.

Crowdfunding en franchise

Waar je met een traditionele manier van financiering de accountmanager bij de bank moet enthousiasmeren voor je concept, moet je nu een gehele crowd enthousiast krijgen voor je plannen. Door je pitch scherp te stellen zet je je onderneming op een goede manier in de markt. Het is namelijk belangrijk om je te realiseren dat je de kracht van crowdfunding kan gebruiken als marketinginstrument: het maakt je formule zichtbaar. En als je het goed aanpakt creëer je een grote groep betrokken investeerders die het beste voor hebben met je onderneming, stuk voor stuk potentiële ambassadeurs en klanten. Elke crowdfunding-campagne is tegelijk een markttoets: geloven mensen in het concept? 
Met crowdfunding kan je tegelijkertijd heel creatief zijn met een tegenprestatie. Waar je bij een ‘standaard’ lening rente betaalt aan de bank, heb je nu ook hele andere mogelijkheden. Een mooi recent voorbeeld is de crowdfunding-campagne van Monkey Town. Waarbij je bij een bepaald investeringsbedrag gratis toegangskaartjes kreeg. Je slaat dan twee vliegen in een klap, je ontvangt de financiering om je onderneming te starten en mensen maken op een leuke manier kennis met de formule. 
Een geslaagde crowdfunding-campagne zorgt ook gelijk voor meer vertrouwen bij andere partijen waarmee je zaken doet zoals bijvoorbeeld leveranciers, partners, klanten en andere investeerders.

Inbedden in de organisatie

Ik adviseer franchisegevers dan ook om goed na te denken welke plaats crowdfunding in de organisatie moet krijgen. Zeker nu je ziet dat bij banken steeds minder franchisearrangementen worden geboden. Bied franchisenemers voldoende begeleiding bij het opzetten van een crowdfunding-campagne. Hierdoor is de franchisenemer in staat om een duidelijke pitch neer te zetten, het traject snel en succesvol in te dienen bij een crowdfunding-platform en zo de financiering rond te krijgen.

Tot slot, nog even terug naar de titel: CrowdFUNding. Ik geloof er echt in dat je door middel van crowdfunding financieren leuk maakt. Immers het zorgt voor de financiële middelen die je nodig hebt om je onderneming te starten. Je kunt je creativiteit inzetten; door de publiciteit die uit het project voort komt realiseer je een fanbase van toekomstige klanten. Voor investeerders is het leuk, omdat ze, op basis van jouw pitch, investeren in een onderneming die ze aanspreekt en waar ze in geloven.

Koelewijn & Partners
Pieter Koelewijn
Directeur

Door samen te werken met Koelewijn & Partners neemt de succeskans (toekenning op platform, snelle funding,) toe en wordt de doorlooptijd korter omdat wij weten hoe alles moet worden samengesteld.

Pieter Koelewijn Pieter Koelewijn
Directielid & franchiseconsultant gespecialiseerd in het opschalen van bedrijven middels franchising

Koelewijn & Partners helpt al sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om de volgende stap te nemen voor nog meer succes.

Stel je vraag aan Pieter Koelewijn
CAPTCHA