Franchise marketing in 2020: Waarom we vaker de 'waarom'vraag moeten stellen

Het nieuwe jaar is net begonnen en de lijstjes met trends voor 2020 schieten weer als paddenstoelen uit de grond. Vooral in ‘onze’ wereld van de marketing vliegen de buzzwoorden je om de oren zoals artificial intelligence (AI), voice search, influencer marketing en marketing automation. 

Vooral AI wordt te pas en te onpas gebruikt als dé heilige graal die al onze problemen gaat oplossen. Als ik een euro zou krijgen voor elke keer dat ik “Het algoritme van Google/Facebook/LinkedIn weet …” hoor, zou ik niet mee hoeven te spelen in de Staatsloterij.  

Het probleem is dat deze trends omarmd worden door mensen die te weinig verstand hebben van wat deze termen eigenlijk inhouden, maar er wel beslissingen op baseren. Waarschijnlijk ooit een keer gehoord op een feestje of borrel. Het klonk heel technisch dus het zal wel heel handig zijn. Maandag op kantoor wordt er geroepen “We moeten wat doen met blockchain/influencers/AI” en voor je het weet staat Henk van de facilitaire dienst op een verjaardag te verkondingen dat AI de oplossing is voor de stikstofcrisis. Ik wil overigens niet zeggen dat er geen potentie zit in veel van deze technieken. De waarom vraag ontbreekt echter vaak: ’Waarom is deze techniek relevant voor ons en hoe helpt het ons om onze overall doelstellingen te behalen’. 

Ik denk dat dit komt doordat marketing vaak een ondergeschoven kindje is binnen veel MKB-bedrijven. Ook onder bij franchisers. Marketing klikt namelijk zó makkelijk; je post af en toe wat op social media, je maakt eens een advertentietje en je schrijft zo nu en dan een blog. Dat kan toch iedereen? Ja, maar op deze manier benut je maar een paar procent van je marketing potentieel. 

De echte resultaten haal je door vanuit een sterk merk gestructureerde campagnes uit te rollen, en door te meten. Onderzoek doen, een strategie bepalen, de juiste middelen en kanalen kiezen, zorgen dat je resultaten kunt meten, de data op juiste wijze interpreteren en kunnen bepalen of de data ook klopt bijvoorbeeld. Of kritisch nadenken over of nieuwe technieken wel zo geweldig zijn als ze lijken (mocht je een keer een avondje over hebben, google dan eens op Algorithmic Bias of luister een podcast over de Ethics of Artificial Intelligence). 

Daarom een paar gratis tips voor op je goede voornemen lijstje: 

  1. Schoenmaker blijf bij je leest. Zet je kennis en kunde in om een bijdrage te leveren aan het realiseren van de bedrijfsdoelen en wees bewust van waar je talenten en expertise niet liggen. 
  2. Zoek iemand die je op dit gebied aanvult, laat je vooral niet te veel beïnvloeden door borrelpraat.
  3. Wees kritisch en stel vaker de waarom vraag; waarom is deze techniek relevant voor ons?

Met deze tips moet het dit jaar zeker goed komen!

Marvia
Nienke Zijsling Nienke Zijsling
Marketing Manager