Zo blijf je als lokale ondernemer online zichtbaar [handige checklist]

Over de hele wereld zetten merken zich schrap voor de ongekende impact die deze pandemie zal hebben op hun bedrijf en personeel. Elke branche ervaart dit op een andere manier. Zeker voor lokale bedrijven zijn dit uitdagende tijden. De impact van het coronavirus is aanzienlijk voor deze groep. 75% zegt al minder verkopen te zien en slechts 13% geeft aan vertrouwen te hebben in hun noodstrategie. Hoe kan lokale marketing juist nu voor meerwaarde zorgen?

Houd je locatie data up-to-date

Een van de belangrijkste tips voor alle (lokale) bedrijven: verstrek de juiste informatie aan je klanten. Consumenten zijn onzeker over welke winkels open zijn en welke diensten ze (nog) bieden. Denk aan afhalen of bezorgen. Mensen oriënteren zich nog meer online voordat ze besluiten het huis te verlaten.

Dit zie je ook terug in Google Trends. Wereldwijd is het zoekvolume voor ‘store hours‘ in de afgelopen dertig dagen aanzienlijk toegenomen. Door de snel veranderende maatregelen en regelgeving is correcte online informatie essentieel voor je bedrijfscontinuïteit.

Marvia

Lokale bedrijven weten hoe belangrijk de rol van Google is als tussenpersoon tussen merk en publiek. Daarom is het up-to-date houden van je Google Mijn Bedrijf-pagina een must. De belangrijkste drie to do’s voor lokale marketing op een rij:

1. Openingstijden bijhouden

Werk de openingstijden regelmatig bij. Bijvoorbeeld als je op bepaalde dagen dicht bent of als er iets verandert met betrekking tot je winkels of diensten. Zo zijn er winkels die een uur eerder opengaan om risicogroepen zoals senioren de kans te geven om te komen winkelen of sluiten supermarkten gedurende de dag om vakkenvullers veilig te laten werken. Dit is nuttige informatie om op je online profiel te vermelden.

  • Google heeft een ‘tijdelijk gesloten’-mogelijkheid toegevoegd aan Google Mijn Bedrijf (GMB). Het tijdelijk sluiten heeft geen invloed op je ranking en wordt op dezelfde manier behandeld als een open bedrijf. Kies dus niet voor ‘permanent gesloten’ als dit niet het geval is.
  • Voor Nederlandse bedrijven iets minder relevant, maar naast GMB introduceerden ook Bing en Yelp het ‘tijdelijk gesloten’ label.

2. Bedrijfs- en contactinformatie updaten

Normaal gesproken is Google vrij streng als het gaat om bedrijfsnamen in GMB, maar het bedrijf staat restaurants nu toe om hun bedrijfsnaam te bewerken om aan te geven of ze ook afhalen en bezorgen. Als je huidige naam nu ‘Joe’s Burgers’ is, mag je je naam tijdelijk wijzigen in ‘Joe’s Burgers – alleen bezorgen’.

Aangezien een groot deel van ons veranderen van werkomgeving en nu vanuit huis werken:

  • Zorg ervoor dat alle manieren waarop klanten contact met je op kunnen nemen kloppend zijn.
  • Als je telefoons doorschakelt: test dan ook even of dit echt werkt. Werk je voicemail bij om wijzigingen door te geven.
  • Schakel je over naar je mobiele nummer of wil je dat klanten je thuis kunnen bereiken? Zorg dat het juiste nummer in al je bedrijfsvermeldingen staat.

3. COVID-19 posts

Google geeft op dit moment prioriteit aan gezondheidsgerelateerde activiteiten en zal daarom tot nader order geen nieuwe recensies, antwoorden op recensies of nieuwe vragen en antwoorden publiceren.

Wel hebben ze een speciale COVID-19 post in het leven geroepen die je in je GMB-dashboard kunt terugzien. Probeer zoveel mogelijk informatie over de gewijzigde status van je bedrijf in je berichten te vermelden.

Marvia

Ik kan het niet genoeg benadrukken: geef zoveel mogelijk relevante informatie en wees transparant. Blijf je contactgegevens en openingstijden bijwerken en vergeet ook niet om je diensten te veranderen. Bijvoorbeeld als je menu wijzigt of als je ervoor kiest om je dienstverlening uit te breiden door bijvoorbeeld te gaan bezorgen.

Sociale communicatie

Of je klanten nu op Facebook, Instagram, TikTok of een ander platform zitten: dit is het moment om gebruik te maken van de directe communicatiemogelijkheden die deze platformen bieden. Social media is essentieel voor de communicatie tussen lokale bedrijven en hun klanten.

Ook zien sociale netwerken exponentiele groei in het gebruik van hun platformen. Nu iedereen thuis moet blijven is contact houden met vrienden en familie of informatie verzamelen via socials populairder dan ooit.

Er zijn verschillende manieren om met je online community en volgers om te gaan, zichtbaar te blijven en verbonden te zijn tijdens deze geïsoleerde tijden:

  • Wees open en vertel over hoe deze situatie je bedrijf en het leven van je werknemers beïnvloedt.
  • Vertel hoe je betrokken bent bij het ondersteunen van de lokale gemeenschap. Bijvoorbeeld wanneer je doneert aan de lokale voedselbank.
  • Neem de tijd om andere bedrijven onder de aandacht te brengen. Vertel over initiatieven die je in jouw stad ontdekt hebt om je community te versterken.
  • Je kunt ook samenwerken met andere lokale bedrijven of concurrenten om het belang van samenwerken in deze tijden te onderstrepen.
  • Wees creatief. Gebruik video om je nieuwe werkwijze te demonstreren, bijvoorbeeld om nieuwe diensten te highlighten of om te laten zien hoe je met bezoekersstromen in je winkel omgaat. Video is een uitstekend hulpmiddel om tegelijkertijd informatief en engaging te zijn.

Samenvattend: be out there! Dit is niet het moment om niets van je te laten horen. Zorg dat je duidelijk en consistent je merkboodschap verspreid. Houd verbinding met je lokale gemeenschap en houd vaart in het verspreiden van berichten. Socials zijn een ideale tool: relatief weinig inspanning, lage kosten, korte time-to-market en extreem populair.

Marvia

Wijs je budgetten opnieuw toe

De huidige situatie vereist snelle actie en aanpassingen om de terugloop in verkoop op korte termijn te overwinnen. In plaats van meteen te bezuinigen op marketing, richt je je op het meten van de impact en het herverdelen van budgetten over de verschillende kanalen.

Er zijn nog steeds kansen om een effectieve brand awareness-campagne te voeren om meer loyaliteit en sales te stimuleren zodra consumenten weer kunnen gaan uitgeven.

Wat mij betreft is de kracht van digitaal adverteren niet te onderschatten op dit moment, om voor de hand liggende redenen:

  • De meeste mensen zijn binnen en werken vanuit huis: de kans is klein dat mensen je reclamebord zien, laat staan dat iemand een advertentie ziet in de plaatselijke bioscoop of bij een lokale sportclub.
  • Bovendien zijn geprinte materialen statisch en lastig aan te passen op basis van de nieuwste informatie. De wereld verandert momenteel sneller dan ooit en je wil niet opgescheept zitten met een maandenlange advertentie die niet zo lang representatief is voor je bedrijf.
  • Digitale advertenties hebben een snelle time-to-market en zijn makkelijk aan te passen. Daarnaast kun je digitaal specifiek targetten, bijvoorbeeld door gebruik te maken van geofencing.
  • Resultaten zijn meetbaar, denk aan klikken, kosten, weergaven en indien van toepassing winkelverkeer. Hoewel sociale netwerken een toename zien in het gebruik van hun netwerken, neemt het gebruik van social-advertenties af. Adverteerders verlagen hun budgetten en biedingen wat kan leiden tot een hogere ROI voor hen die wel (blijven) adverteren.

Extra ondersteuning

Uitgevers bieden ook ondersteuning voor bedrijven die getroffen zijn door de coronacrisis. Yelp heeft 25 miljoen vrijgemaakt om lokale restaurants en uitgaansgelegenheden te ondersteunen met lokale advertenties. Facebook biedt 100 miljoen aan advertentiekredieten voor maximaal 30.000 kleine bedrijven in meer dan 30 landen. En Google stelt 340 miljoen beschikbaar aan advertentietegoeden voor kleine en middelgrote bedrijven om in deze uitdagende tijden in contact te blijven met hun klanten.

De omstandigheden veranderen snel. Doordat advertenties eenvoudig uit te schakelen zijn, berichten kunnen worden aangepast en de targetmogelijkheden uitgebreid zijn, kun je met digitale advertenties snel op deze veranderingen inspelen. Het opnieuw toewijzen van een deel van je marketingbudgetten aan socialmediamarketing, digital ads, SEO en contentcreatie is een slimme zet voor je lokale bedrijf op de lange termijn.

Marvia

Bouwen aan een sterkere lokale toekomst

Heb je dankzij COVID-19 meer tijd over dan normaal? Overweeg dan om je tijd nuttig te gebruiken om zo sterker uit deze crisisperiode te komen:

  • Herzie je bedrijfsprocessen, probeer nieuwe dingen en denk creatief na over hoe je toekomst eruit zal zien.
  • Werk aan je kennis. Veel onderwijsplatformen bieden gratis toegang tot cursussen.
  • Kijk kritisch naar je product en/of serviceketen en kijk waar winst te behalen valt.
  • Tijd om achterstallig onderhoud en technische problemen op te lossen.
  • Update je website en visuals.

Als het stof is neergedaald en de community weer op volle sterkte is zullen deze maatregelen een blijvend effect hebben op je bedrijf. Veel sterkte en succes in de komende periode!

Lees meer over:
Nienke Zijsling Nienke Zijsling
Marketing Manager

Met Marvia kunnen franchisegevers hun marketingmateriaal centraal beheren en franchisenemers op lokaal niveau laten publiceren.

Stel je vraag aan Nienke Zijsling