Woman in charge: Lieke Vogels van FaiRSupport

Ze zijn er, de topvrouwen in de franchisebranche, en Franchise+ maakt ze zichtbaar. Deze keer vertelt directeur Lieke Vogels over haar werk voor FaiRSupport.

Naam: Lieke Vogels
Bedrijf: FaiRSupport
Werkt in franchise sinds: 1 maart 2007, tevens start als directeur FaiRSupport
Functie: directeur
Aantal uren per week: “Ik heb een fulltime dienstverband van 36 uur en daarbuiten ben ik ook altijd wel bezig. Soms kun je op gekke uren heel goede dingen bereiken. Woensdag is mijn moederdag.”
Burgerlijke staat: getrouwd, vier kinderen

Hoe ben je in de franchisewereld terechtgekomen?

“Na een lange periode in de retailbranche gewerkt te hebben, werd ik zelfstandig ondernemer. Behalve retailconsultant en interim-manager was ik partner bij een executive searchbureau. In die hoedanigheid werd ik betrokken bij het afstoten van de Fair Trade Shops en de overname van het merk Wereldwinkels en bijbehorende retailactiviteiten. De vraag was of ik een directeur wist die het bedrijf kon leiden waar die winkels in ondergebracht konden worden. Ik heb nog wel nagedacht over kandidaten maar doordat ik mij erin ging verdiepen, onder meer door de Wereldwinkels en de Shops te bezoeken, werd ik zo enthousiast dat ik uiteindelijk zelf het assessment-programma ben ingegaan. Daar kwam tot mijn verrassing uit dat ik eigenlijk de persoon was die ze het liefste wilden hebben. De grootste hobbel die ik moest nemen was het min of meer opgeven van het zelfstandig ondernemerschap maar ik werd zo geraakt door de branche, dat ik uiteindelijk die stap gemakkelijk heb gezet.” 

Heb je je door een glazen plafond moeten worstelen?

“Dat gevoel heb ik niet echt. Bij FaiRSupport is dat helemaal niet aan de orde. Ik heb ook heel lang bij Vendex gewerkt en daar heb ik heel veel kansen gekregen en genomen. Maar bij de geboorte van mijn eerste kind, zestien jaar geleden, heb ik wel wat discussie gehad. Ik was een van de weinige vrouwelijke bedrijfsleiders en ik had de een na grootste winkel van V&D onder mijn hoede. Men vond de combinatie met kinderen niet zo’n goed plan. Vijfhonderd man personeel en een baby, dat ging gewoon niet… Ik was daar wel verbaasd over en ook een beetje teleurgesteld. Maar dat is uiteindelijk allemaal goed gekomen. Het duurde ook niet zo heel lang voordat iedereen erover heen was en toen kwam ik alweer met de tweede zwangerschap. Bij de derde moesten ze al een beetje lachen en bij de vierde hadden ze voor mij bij terugkomst al een mooie baan in gedachten. Achteraf heb ik er ook wel begrip voor. Ik was de eerste in het managementteam die zwanger werd.” 

Welke eigenschappen komen goed van pas in je werk?

“Dat begint met visie, dat heb je wel nodig om te weten waar je naar toe wilt. Verder is het zeker in onze organisatie erg belangrijk dat je verbindend bent. Je moet mensen en activiteiten kunnen verbinden, samenwerkingsverbanden stimuleren. Dat gaat ook om het verbinden van producenten in de zuidelijke staten van onze wereld en consumenten hier in Nederland. Ook heb ik de wil om iets toe te voegen. Ik ben niet gauw tevreden, ik stel hoge eisen aan mezelf maar ook wel aan anderen. Andere belangrijke eigenschappen zijn doorzettingsvermogen, inlevingsvermogen en daadkracht. En je moet ook gewoon praktisch kunnen zijn en je visie kunnen vertalen zodat mensen je begrijpen en er zelf mee aan de slag kunnen.”

Word je als vrouwelijke manager anders benaderd dan je mannelijke collega’s?

“Ik krijg bijna elke dag de vraag ‘hoe doe je het in vredesnaam allemaal’. Dat is ook wel leuk hoor, ik krijg hiervoor veel waardering, soms een beetje overdreven. Ik denk dat mij die vraag wel vaker dan mannen wordt gesteld maar in onze organisatie is er een goede balans tussen hoe mannen en vrouwen daar mee omgaan. Er werken hier veel 40-plussers en ook jonge professionals van wie het merendeel kinderen heeft. Als er iets met de kinderen in werktijd moet gebeuren, dan is dat gewoon zo. Ik heb daar ook helemaal geen moeite mee mits het werk gewoon gedaan wordt. Dat speelt niet alleen met kinderen. Er zijn ook mensen die op een vaste dag in de week een belangrijke privéactiviteit hebben waarvoor ze eerder naar huis willen. Daar houden we ook rekening mee, er wordt hier namelijk ook heel intensief en hard gewerkt. Zo is de cultuur van ons bedrijf.”

Is carrière maken een kwestie van offers brengen? 

“Het is eerder een kwestie van keuzes maken en daarvan de consequenties aanvaarden. Er zijn natuurlijk zaken waar je tegenaan loopt. In het gezin wordt me best wel eens kritisch de spiegel voorgehouden. Helemaal nu ik in een vak zit waarin duurzaamheid belangrijk is. Mijn kinderen zijn van de leeftijd dat ze me vragen stellen over de duurzaamheid van de relatie” (lacht). “Ik denk niet dat ze ontevreden zijn over de kwaliteit, die proberen we er regelmatig in te leggen maar je moet er wel degelijk op bedacht zijn. Ik denk wel dat er gevolgen zijn die niet altijd prettig zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat het er niet beter op zou worden als ik voor honderd procent thuis zou zijn. Wat ik belangrijk vind, is dat je heel dicht bij jezelf blijft en dat je de dingen doet die jou zelf goed doen. Als je goed in je vel zit, ben je een leukere moeder dan als dat niet zo is. Waarbij ik overigens zeer veel respect heb voor mensen die andere keuzes maken.”

Wat is jouw stijl van leidinggeven?

“Als leidinggevende moet je de lijnen kunnen uitzetten en daarbinnen moet je mensen ruimte geven om initiatieven te ontplooien en zichzelf te ontwikkelen. Ik weet wat ik wil en dat laat ik ook wel weten en de mensen die wat langer met mij werken weten dat je van goede huize moet komen om mij daar van af te brengen. Maar daarbinnen kan ik steeds beter luisteren naar hoe anderen dat zouden willen invullen.”

Hoe zit het met je zelfbeeld? 

“Ik denk dat ik goed weet waar mijn sterke en zwakke punten liggen. Ik weet dat ik krachtig en kritisch over kan komen maar ik kan me ook kwetsbaar opstellen. Ik vraag me vaak af of dit het beste is wat ik eruit kan halen. Ik ben heel gedreven en stel hoge eisen maar besef ook heel goed dat het een andere kant heeft. Dat mensen zich een beetje opgejaagd kunnen voelen bijvoorbeeld. Dat hele resultaatgerichte, dat krijg je er niet zomaar uit. Maar ik probeer me er wel van bewust te zijn. Af en toe moet ik echt even kritisch kijken naar wat realistisch haalbaar is en wat niet. Een van mijn lijfspreuken is wel ‘probeer nou eens iets te doen wat de verwachtingen overtreft’. Dat kan ook iets heel kleins zijn.”

Wat zijn je toekomstplannen?

“We zijn nu een veranderingsproces aan het doormaken met de Wereldwinkels - waarvoor we een soft franchisemodel hebben ontwikkeld - en hard bezig met ons nieuwe winkelconcept ‘WAAR’, een fairtrade cadeauconcept voor de grotere steden. Hiertoe zullen alle Fair Trade Shops worden getransformeerd. Drie winkels zijn nu omgezet en geopend, uitbreiding naar andere steden volgt. Zakelijk gezien zou ik het fantastisch vinden om Fair Trade op de kaart te zetten. We willen 33% groeien in vijf jaar. Maar ik merk dat het steeds meer gaat over de diepere betekenis ervan. Vorig jaar ben ik naar Nigeria en Ghana gegaan om producenten te bezoeken en om kennis te brengen van retail. Het feit dat we niet zonder meer de producten inkopen die de producenten daar gemaakt hebben maar ook met de mensen praten over productinnovatie en over wensen van consumenten hier, draagt bij aan de ontwikkeling. Dat is echt fantastisch om mee te maken.”

Wat maakt je een gelukkig mens?

“Ik kan gelukkig worden van heel kleine dingen die niets met de grote resultaten te maken hebben. In Nigeria bijvoorbeeld zagen we heel kleurrijke badmatten die van afval van teenslippers waren gemaakt. Daar hebben we samen met de producent en importeur een productie voor opgezet en ze lopen nu helemaal geweldig. Zo hebben we hun gedachten over afvalverwerking en onze ideeën over marketing en samenwerking mooi gecombineerd.”