'Het voelt niet als werken'
Vijf jaar moesten Linda en Martijn Wolsink wachten voordat hun droom, een Bakker Bart-vestiging in Doetinchem, waarheid werd. “We waren op zoek naar een eigen onderneming in de horeca. Dit was onze droom.”
Linda werkte bij de plaatselijke bakker in Doetinchem en Martijn was bedrijfsleider bij autoaccessoires en fietswinkel Halfords. In 2007 zoeken ze voor het eerst contact met de franchisegever. “Er was nog geen Bakker Bart in Doetinchem.” Ze doorlopen het hele proces dat nodig is om franchisenemer te worden, maar al vrij snel wordt duidelijk dat er nog geen plannen zijn voor een Bakker Bart in Doetinchem en dat bestaande franchisenemers, als het wel zo is, voorrang hebben.
Pijpenla
Omdat er ook elders in de buurt geen geschikte locatie is, leverde het traject in eerste instantie niets op. Eind 2011 biedt zich een nieuwe kans aan. “We hadden al vergevorderde plannen voor een snackbar, toen we het gerucht opvingen dat Bakker Bart op zoek was naar een franchisenemer voor Doetinchem. We hebben meteen contact gezocht.”
In mei 2012 werd de vestiging geopend, in een ‘best wel kleine winkel’. “Het pand was een beetje een pijpenla. We hadden 15 à 20 zitplaatsen en liepen al snel tegen beperkingen aan.” Vijf jaar later kwam het pand ernaast vrij. “We kregen een aanbieding van de verhuurder. We hebben het pand erbij getrokken en omgebouwd naar de nieuwe look & feel van Bakker Bart. Achteraf was het een goede keuze. Qua ruimte zijn we verdubbeld en de omzet is flink gestegen.”
Fanatiek
Hun zaak is met name rond lunchtijd tot de laatste stoel bezet. “We zijn er heel blij mee. Het begint al met het ontbijt. Vaak loopt het vanaf een uur of acht lekker vol. Rond tienen keert dan even de rust terug en om half twaalf komen de eerste lunchgasten.” Rond drie uur wordt het weer drukker met gasten die thee met een gebakje komen eten. “Eigenlijk is het de dag rond gezellig druk.”
Delivery neem steeds meer een vlucht, vertelt Wolsink. “We waren al heel fanatiek met het benaderen van bedrijven, bijvoorbeeld om een lunch of broodjes te verzorgen bij trainingen en overleg. Daar zijn nu de particuliere thuisbezorgklanten aan toegevoegd. Mensen hebben het ontdekt en ik verwacht dat het alleen maar verder toeneemt.”
Heerlijk gevoel
Het ondernemer zijn voelt als een jas die als gegoten zit. “Het voelt niet meer als werken. Als bedrijfsleider vond ik vaak al dat ik het beter wist. Als je er meer energie in moet steken omdat het nog niet gaat zoals je voor ogen hebt, kan dat. Het is ook een heerlijk gevoel dat het succesvol is.” Een nadeel is dat hij altijd ‘aan’ staat, vertelt Wolsink. “Het is geen 36-urige baan. Je doet altijd ideeën op en bent voortdurend bezig dingen te plannen en in goede banen te leiden.” Hij vervolgt: “Ondernemen is een werkwoord. Je moet alert blijven en nadenken over de dingen die je doet. In het begin kijk je krampachtig naar de cijfers en reageer je nog op alles wat er om je heen gebeurt. Daar word je makkelijker in. Ik weet inmiddels hoe dingen lopen.”
Hip en trendy
Linda en Martijn zien vooral de kracht van het concept. “De formule heeft alles. Het is hip en trendy. Er gebeurt altijd weer wat en er worden voortdurend nieuwe dingen bedacht.”
Bakker Bart is een dagzaak. Dat maakt het makkelijker en meer werkbaar voor mensen met een gezin, constateert Wolsink. “Dat speelde bij ons ook bij de afweging om voor de formule te kiezen. Het is heel hard werken en vroeg opstaan, maar dat maakt het voor ons als gezin goed te managen qua thuissituatie. Meestal ben ik om drie uur ’s middags thuis. Als Linda ’s avonds afsluit ben ik bij de kinderen.” Ook op het werk hebben beiden de taken verdeeld. “Daardoor heb je niet constant twee kapiteins op een schip. Af en toe nemen we de tijd om dingen door te spreken en alles op elkaar af te stemmen.”
Voordelen
Een wezenlijk kenmerk van franchise is dat je je aan een formule bindt, stelt Wolsink. “Je onderneemt binnen de kaders van de formule. Soms kijk je anders tegen iets aan of denk je ‘dat had ik anders gedaan’, maar je moet de lijn volgen.” Uiteindelijk levert het onderdeel zijn van het Bakker Bart-concept vooral voordelen op. “We waren nooit waar we nu zijn, als we ons eigen plan hadden moeten trekken.” Als voorbeeld noemt hij de ondersteuning bij personeelszaken en de vergunningaanvraag en andere juridische zaken rondom de uitbreiding van de winkel en lunchroom in Doetinchem. “Als je alleen bent, moet je dat allemaal zelf uitzoeken en de kosten daarvan betalen. Dat is een groot voordeel, naast de gezamenlijke reclame en inkoop.”
Wolsink is tevreden over de samenwerking met de franchisegever. “We hebben een franchisevereniging, waar ik ook bestuurslid van ben. Daar worden plannen en ontwikkelingen besproken. Onvrede wordt een-op-een doorgegeven, zodat de meeste zaken snel worden opgepakt. Bijna 90 procent van de franchisenemers is aangesloten.”
Gevraagd naar de ambities, vertelt Martijn dat ze graag een tweede vestiging erbij willen hebben en misschien een derde. “Bakker Bart is een leuke formule. We denken dat we het trucje inmiddels redelijk onder controle hebben en zijn op zoek naar een nieuwe uitdaging.”