Van start-up tot exit, zo bouw je succesvol een franchiseformule
Wil je een franchiseformule opbouwen die echt impact maakt? Elk succesverhaal begint met een plan. Deze reis van start-up tot volwassenheid en eventueel exit kent vijf duidelijke fases, elk met unieke uitdagingen en mijlpalen.
Fase 1: Start-up
Iedere succesvolle onderneming, en iedere keten begint met een goed idee wat gerealiseerd wordt in een eerste eigen vestiging. Dit is het proof of concept. Het proof of concept kan je vervolgens gaan finetunen tot een proven concept waarmee je een tweede zaak opent. Dit is de fase waarin je veel zult investeren. In je formule, producten en dienstverlening. En in je merk, want de naam van je bedrijf en het logo op je product worden geld waard. Door je merk al in de start-upfase te registeren bescherm je jouw investering. Het helpt voorkomen dat anderen je merk(naam) misbruiken of je producten namaken.
Deze fase kent een aantal belangrijke milestones:
- Strategisch businessplan
- Merkregistratie
- Operationeel handboek
- Franchise businessplan
- Franchisehandboek Franchiseovereenkomsten
Fase 2: Eerste uitrol
In deze groeifase sluit je de eerste franchisenemer(s) aan, traint en onboardt ze. Je verfijnt je systeem door de opgedane ervaringen en begint je formule echt schaalbaar te maken. In deze fase krijg je steeds scherper welk type locaties, type franchisenemers en welke doelgroepsegmenten de slagingskans van je vestigingen het grootste maakt. Met het ontwikkelen van een wittevlekkenplan en goede vastlegging van het wervings- en selectieproces worden hier de eerste contouren van je expansieplan geschetst. In deze fase zal je enkele franchisenemers aansluiten die persoonlijk in jou en je concept geloven.
Milestones:
- Trainingsprogramma startende franchisenemers
- Wervings- en selectieproces
- Marketingplan voor de werving van franchisenemers
- Wittevlekkenplan
Fase 3: Expansie en doorontwikkeling
Naarmate je formule groeit moet je ook je interne organisatie verder ontwikkelen. In deze fase sluit je de volgende generatie franchisenemers aan en zal je jouw team moeten uitbreiden om in de behoefte van de franchisenemers te blijven voorzien.
Essentieel hierin is het creëren van de juiste bedrijfscultuur. Zaken als je missie, visie en kernwaarden en de doorvertaling naar de dagelijkse praktijk worden nu essentieel om niet te stagneren.
In deze fase is het noodzakelijk al je systemen, processen, procedures en checklists naar een hoger niveau te brengen. Niet alleen om te zorgen dat alles up-to-date en wettelijk in orde is, maar juist ook zodat je organisatie klaar is om verder op te schalen.
Deze fase heb je succesvol doorlopen wanneer de dagelijkse operatie niet meer persoonlijk afhankelijk is van individuele mensen in je organisatie. Dus ook niet afhankelijk van jou als ondernemer.
Milestones:
- Duidelijk gedefinieerde bedrijfscultuur
- Concreet expansieplan
- Professionalisering operatie
- Uitbreiden (management)team
Fase 4: Volwassenheid
Sommigen van je eerste franchisenemers gaan verkopen of openen een 2e vestiging. Daarnaast zullen veranderende marktomstandigheden je formule en organisatiestructuur op de proef stellen. Op sommige uitdagingen zal je anticiperen. Op andere niet. In deze fase wordt het succes bepaald door het bewaken van de formule en optimaliseren van de winstgevendheid van alle individuele vestigingen. Daarmee wordt sturen op data en benchmarking cruciaal.
Onderliggend wordt jouw bedrijfscultuur nu echt op de proef gesteld. Je succes wordt nu afhankelijk van consistent gedrag in de hele keten. Dat lukt alleen met een krachtige cultuur die elke franchisenemer motiveert om zich aan de voorgeschreven formule te houden. Franchisenemers moeten dit willen omdat ze het zien als het beste voor de gehele organisatie en voor zichzelf. Individuele begeleiding gecombineerd met regulier overleg via een overlegorgaan als de franchiseraad zorgt dat je in deze fase betrokkenheid en draagvlak houdt om de formule verder te ontwikkelen.
Milestones:
- Benchmarking en sturen op data
- Structurele begeleiding van individuele franchisenemers
- Regulier collectief overleg met franchisenemers
- Exit- en expansiestrategie voor individuele franchisenemers
Fase 5: Vernieuwen, verkopen of verdwijnen
Dit is een kritieke fase. Dit is het moment waar zowel franchisegevers als franchisenemers kijken naar de toekomst van de formule en hun eigen toekomst. Deze fase bepaalt of jouw formule een blijvende aanwezigheid op de markt zal worden of uiteindelijk zal verdwijnen. Dit is afhankelijk van factoren als het concurrentieniveau, veranderingen in de sector en veranderingen in de vraag van de klant. Wellicht overweeg je of je jouw formule wil verkopen, maar blijf hoe dan ook investeren in je formule. Investeer je niet, dan zal je formule bijna gegarandeerd langzaam gaan verdwijnen en vermindert ook je verkoopwaarde.
Niemand kan de toekomst voorspellen. Onvoorziene gebeurtenissen in je persoonlijke sfeer of economische schommelingen kunnen een aanzienlijke impact hebben op je franchisebedrijf. Met een solide strategie kan jij je voorbereiden op de meest waarschijnlijke scenario’s en passende stappen nemen. Dit zorgt voor continue nieuwe energie in de organisatie waardoor je kunt blijven doorbouwen. Ook maakt het de formule aantrekkelijker voor kopers wanneer jij klaar bent om je winst te nemen.
Milestones:
- Reorganisatie & optimalisatie
- Exit- en expansiestrategie voor de franchiseformule
- Internationalisering