't Verswarenhuys vaart eigen koers

Terwijl versspeciaalzaken fuseren en supermarkten de versmarkt naar zich toe proberen te trekken, vaart ’t Verswarenhuys een geheel eigen koers. De eerste vestiging in Beek en Donk van de nieuwe formule is ondertussen op orde. Nu is het tijd voor de olievlekstrategie.

De winkel in Beek en Donk moet kloppen voordat het concept wordt uitgerold, besloot Ruud van Oers anderhalf jaar geleden samen met de eerste franchisenemers, Jeroen en Roland van de Laarschot. Hij beleverde de broers voorheen met zijn familiebedrijf maar zag in de Brabantse verswinkel een mooi franchiseconcept. Een concept met een overkoepelend ambachtelijk karakter. Groente en fruit, brood en banket, vlees, kaas en noten. Alles onder één dak met een centraal afrekenpunt. De doorontwikkeling is nu zo’n beetje voltooid, stelt hij vast. “Alles is op orde. We hebben enorm veel geïnvesteerd in de back office. Bij ons kun je de kost verdienen. Ondernemers zijn welkom.”
Van Oers denkt dat de formule door middel van olievlekstrategie vanuit Beek en Donk het beste is te verspreiden. “Tien winkels bij elkaar in de omgeving werkt beter voor de merkherkenning. Maar met de juiste ondernemer en de perfecte locatie kijken we zeker ook verder in Nederland.” Aan de eerste vestiging is ‘constant bijgeschaafd’ en alles is sinds kort in eigen hand. Voorheen zat er een externe warme bakker in de winkel maar die is nu alleen nog de dagelijkse leverancier van het brood en banket.

Samenwerkingsverbanden van versspeciaalzaken mislukken vaak, ziet hij. “Je moet dan toch met een paar partijen de vierkante meters delen. Dan ontstaan er al snel irritaties. Zoiets vereist heel veel aandacht.” Ook de grote supermarkten lukt het niet om de versmarkt naar zich toe te trekken. “Hun producten moeten aan gestandaardiseerde eisen voldoen en kunnen daarom moeilijk supervers zijn.” Hij geeft het voorbeeld van die hele smaakvolle appel uit de Flevopolder, die echter net niet rood of geel genoeg is volgens de normen van een supermarktformule, en dus wordt de appel van ver gehaald. Of de bananen die groen binnenkomen in de supermarkt omdat ze zo’n lange doorlooptijd moeten hebben. “Fruit moet ready to eat zijn.” ’t Verswarenhuys gaat ondertussen ‘steeds meer richting de bron qua producten’. De pallets met kisten appels en peren van de boer staan voor de winkel. En het honderd procent natuurlijke brood van de steenoven wordt in de winkel afgebakken. “De klant waardeert dat. Wij ontdekken steeds meer waar wij het verschil in kunnen maken. Je kunt niet in 30.000 artikelen de allerbeste zijn. In deze tijd moet je echt iets anders doen dan de rest. En omdat we scherp inkopen hanteren we ook scherpe verkoopprijzen, met transparantie naar de ondernemer.” Nu zoekt hij nog ondernemers die samen met hem de kost willen verdienen.

+