SuperGarant spreekt de taal van franchise

Krapte op de arbeidsmarkt en de noodzaak van duurzame inzetbaarheid, verzuim en burn-outs. Kwesties waar vrijwel alle werkgevers in Nederland mee te maken hebben. SuperGarant bedient al ruim 35 jaar het Nederlandse MKB met producten, diensten en verzekeringen gericht op zo’n gezond en productief mogelijk personeelsbestand. Ook franchisegevers en franchisenemers.

SuperGarant is een verzekeringsbedrijf dat zelf de acceptatie van verzekeringen regelt en ook de schadeafhandeling op zich neemt.“De korte lijnen schelen een hoop tijd om een ondernemer in het geval van ziekteverzuim zo snel mogelijk weer in bedrijf te hebben. Onze klanten hebben met één partij te maken”, verduidelijkt Peter-Jan Smits van SuperGarant. SuperGarant denkt al ruim 35 jaar mee met franchisenemers, maar ook met franchise-gevers. “Want die hebben ook baat bij goede adviezen aan de franchisenemers. Het succes van de ondernemers bepaalt het succes van de formule. We maken dus ook afspraken met franchisegevers over hoe we de hele keten kunnen bedienen.” Alles komt aan bod wanneer Smits of zijn collega bij een bedrijf binnenstapt: training van leidinggevenden, een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E), werving en selectie, kortom de zaak op de rit krijgen. “We leggen eerst een stevige bodem. Met een goede structuur kunnen we de dienstverlening gaan invullen. Zoals verzuimpreventie, verzuimbegeleiding en natuurlijk verzekeringen. Alle verzekeringen nemen we uit handen, daar heeft de ondernemer geen omkijken naar.”

Eigen arbodienst

Met name in de foodretail is SuperGarant zeer actief. Duurzame inzetbaarheid, productiviteit en verzuimpreventie zijn aan elkaar gelieerde speerpunten. “We willen medewerkers zo lang mogelijk binnen houden en zo productief mogelijk laten functioneren. Daarvoor zorgen we dat ondernemers alle middelen in huis hebben om verzuim te voorkomen, en anders zo kort mogelijk te houden.”SuperGarant heeft een eigen arbodienst, met onder meer casemanagers en bedrijfsartsen. “Zij spreken de taal van de ondernemer, en de taal van franchise. Franchisenemers hebben meestal ondernemingen met relatief weinig personeel. Die vergen een andere aanpak dan grote bedrijven. We moeten ze meer ondersteunen, omdat ze minder ervaring hebben met langdurig verzuim, en dat is ook logisch. Met onze kennis en producten ondersteunen we ze, zodat de financiële risico’s beperkt blijven. We reiken ze hulpmiddelen aan en stellen vragen als: Waar wil je heen, hoe ga je dat bereiken, waar loop je tegen aan en waarom zijn mensen ziek?”

Schuldsanering

Er is momenteel een flinke krapte op de arbeidsmarkt, in vrijwel alle sectoren. Smits: “Er zijn veel meer vacatures dan mensen. Wanneer iemand elders 200 euro meer kan verdienen, is de kans groot dat hij of zij weg is. Boeien en binden is dus heel belangrijk. We moeten echt zuinig op de medewerkers zijn. En wanneer er toch een conflict ontstaat, moeten we snel reageren. Met mediation, een vertrouwenspersoon of psychologische ondersteuning. Ook wanneer de persoon niet meer terugkeert op het werk geeft zo’n interventie vaak wel een oplossing waar iedereen akkoord mee is.” Momenteel ziet hij veel burn-outs. “Daar springen we heel snel op in. Ook met vergoedingen vanuit verzekeringen. Iedereen in de keten is gebaat bij een zo kort mogelijke afwezigheid. En wanneer je een schuldsanering of een nieuwe opleiding kunt faciliteren, vinden ze je een hele toffe werkgever.”

Functioneringsgesprekken

Bij een goed personeelsbeleid zijn functioneringsgesprekken onmisbaar. Toch gebeurt dat nog lang niet overal. Niet nodig, hoort hij dan, we maken wel een praatje bij de koffiemachine. “Dat werkt niet. Je moet gesprekken met medewerkers gestructureerd voeren en bovendien vastleggen. Wanneer het fout gaat, heb je toch een dossier nodig. Een groot voordeel van een goed functioneringsgesprek is ook dat je later niet verrast wordt.” Smits observeert dat de franchisenemer ‘een fanatieke en energieke werkgever’ is. “Dat is leuk om te ontdekken en daarmee aan de slag te gaan, en te zorgen dat hij of zij op de goede manier in medewerkers investeert.” Communicatie, hoe leiding te geven en om te gaan met mensen, acht hij daarbij cruciaal. “Ga in gesprek met je mensen en blijf in gesprek, ook wanneer het minder goed met ze gaat. Daarbij geloof ik in situationeel leidinggeven. De één heeft een tissue nodig, de ander een schouderklopje en de derde een schop onder de kont. En wij vullen dit soms aan, bijvoorbeeld met een interventie.”

Handen tekort

Veel relaties van SuperGarant  hebben toch hun gebruikelijke omzet of hoger gehaald in coronatijd. Zo hadden de supermarkten, bloemenzaken, fietsenwinkels en dierenspeciaalzaken het drukker dan ooit. Maar ook zij kampen met personeelstekorten. Dat wordt nu pas echt duidelijk. Want de coronacrisis was een tijdperk op zich, waarin de verzuimcijfers natuurlijk sterk beïnvloed waren door de pandemie én de lockdown. Het was ook even geen moment om in duurzame inzetbaarheid te investeren. Nu we die periode, voorzichtig, achter ons lijken te laten, kan er weer goed naar verzuimcijfers en naar de arbeidsmarkt worden gekeken, zegt Smits. “En dan zien we de werkelijke situatie, dat er overal heel veel handen tekort komen.” 

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur

SuperGarant Verzekeringen ontwikkelt oplossingen om schade te voorkomen, biedt verzuimbegeleiding van zieke medewerkers én financiële oplossingen, zoals verzekeringen.