Studenten in Diemen aan Broodje Ben

Rebecca Sanders en Falencio Oudsten besloten hun droom te realiseren. De twintigers zijn sinds kort eigenaar van een vestiging van Broodje Ben. Ze kwamen goed beslagen ten ijs, vertellen ze.

Drie maanden na de feestelijke opening van hun broodjeszaak op de campus in Diemen is er van spijt over de stap geen sprake. “Het gaat boven verwachting”, zegt Falencio. “En het wordt met de dag drukker, zowel in de winkel als via de thuisbezorging.”

Hij verruilde een baan in de bouw voor het franchisenemerschap, samen met zijn vriendin Rebecca. “We zijn nu zes jaar samen en vanaf het begin hebben we tegen elkaar gezegd dat het leuk zou zijn een eigen lunchroom te hebben.”

Toen Rebecca haar opleiding tot pedagogisch medewerker had voltooid, was het moment daar voor hun gedroomde stap. Ze speurden en kwamen uit bij Broodje Ben. “Het menu sprak ons aan, met een breed assortiment. Toen hebben we ons verdiept in de formule en zijn alleen maar enthousiaster geworden.”

Rebecca had gewoond op de campus van de Hogeschool van Amsterdam in Diemen, aan de rand van Amsterdam Zuidoost. “Ik wist dat hier geen broodjeszaak zat met een assortiment zoals Broodje Ben”, zegt zij.

Tijdens de oriënterende gesprekken met een recruitment consultant van Koelewijn & Partners, die de werving en selectie voor Broodje Ben verzorgt, kwam de locatie midden op de campus naar voren. Broodje Ben en studenten hebben immers in andere steden al bewezen een prima combinatie te vormen. Daarnaast bleek er een bedrijventerrein te zijn op loopafstand van de locatie. Twee flinke doelgroepen in één klap dus. 

De recruitment afdeling van Koelewijn & Partners heeft hun op weg geholpen, vertelt Rebecca. “Er moet een klik zijn, en die was er. Ze hebben goed uitgelegd wat Broodje Ben is en wat we konden verwachten. Daarna zijn ze met ons mee blijven denken.”

Surinaamse kip

In augustus dit jaar was het zover. Ze hadden geflyerd over de hele campus en hun berichten werden flink gedeeld op sociale media. Als openingsactie verkochten ze de eerste drie dagen alle broodjes voor de helft van de prijs. “Vanaf dag één hadden we het druk”, blikt Falencio terug.
Naast alle verse en royaal belegde (stok)broodjes uit het assortiment bedachten ze een ‘campus-special’: broodje Surinaamse kip. De kip komt uit de keuken van Falencio’s moeder. Inmiddels gaat er 40 kilogram kip per week doorheen en is het een van de hardlopers van de menukaart. 
Het is die ondernemersvrijheid bij Broodje Ben die hen zo aanspreekt. Net zoals de persoonlijke begeleiding. Rebecca: “Je bent geen nummer. We hebben één op één contact met de franchisegever.”
Ze merken dat er een markt is voor hun product in Amsterdam en kijken al uit naar een tweede vestiging. 
 

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur

Koelewijn & Partners helpt al sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om de volgende stap te nemen voor nog meer succes.