SPAR beweegt mee met de veranderende consument

Winkelformule SPAR won dit jaar de NFV Franchise Trofee, en kreeg daarbij alle lof van de jury. Het Nederlandse bedrijf beweegt met nieuwe concepten mee met de maatschappij, en plukt daar de vruchten van. De jonge ondernemers Erik en Marjolijn Roijers kozen weloverwogen voor deze ‘sterke partner’.

“Met een heldere focus, bezieling en doorzettingsvermogen heeft deze Nederlandse formule succes geboekt waarbij de formule zich meebeweegt met de veranderende consument. Het werken met een groep zorgvuldig geselecteerde franchisenemers, die zich thuis voelen bij de formule, is het resultaat van volwaardig ondernemerschap.” Aldus een passage uit het juryrapport. Voor SPAR is de onderscheiding een duidelijke bevestiging dat de formule op het goede spoor zit. Wereldwijd is het bedrijf actief, met verschillende concepten. Zo zijn er grote supermarkten in Zuid-Europa. In Nederland acteert SPAR op vijf fronten: buurtwinkels (SPAR buurt), stadswinkels (SPAR city), benzinestations, campings en universiteiten. De winkels worden allemaal gerund door franchisenemers. Zo ook in Nieuwe-Tonge op het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overlakkee. In het schilderachtige dorp is de winkel van Erik (29) en Marjolijn (26) dé plek waar de lokale bevolking de dagelijkse boodschappen doet, en een praatje maakt. Supermarkten zijn buiten de bebouwde kom gelegen. De lokale en sociale functie is dan ook niet te onderschatten.

Ondernemersopleiding

Op 1 februari dit jaar begonnen ze als ondernemers. De winkel kenden ze al door en door, want op hun vijftiende jaar startten ze allebei als scholieren met hun bijbaan bij SPAR. Erik het eerst, want hij is wat ouder. Hij is ook niet meer weggegaan. “Ik was al dertien jaar in dienst voordat ik ondernemer werd”, vertelt hij in het nieuwe kantoor van de winkel. “Want ik kreeg alle ruimte van de ondernemer om mijn ding te doen. Het voelde niet als werk, ik was gewoon lekker bezig.” Zo groeide hij door tot assistent-bedrijfsleider en ontmoette Marjolijn in de winkel, net als hij geboren en getogen in het dorp. Ze werden verliefd op elkaar, kregen een relatie en het werd allemaal nog mooier bij SPAR in Nieuwe-Tonge. Marjolijn had nog even een uitstapje naar het vak van opticien, maar ontdekte dat ze daar toch niet zo gelukkig van werd. Een terugkeer naar de buurtwinkel was snel geregeld. Al enkele maanden daarna kreeg het jonge stel de vraag om na te denken over een overname van de zaak. De ondernemer was toe aan zijn pensioen. Erik was al voorbereid op die stap. Hij deed op dat moment de tweejarige opleiding tot ondernemer bij SPAR. Hij wilde ontdekken of het bij hem paste. Dat antwoord kwam al snel: ‘Ja!’ “Ik werd er heel enthousiast en vrolijk van. Het was een mooie balans tussen praktijk en theorie, en ik kon direct toepassen wat ik had geleerd”, kijkt hij terug op de opleiding. “Het deed hem zo goed, hij is er zo door gegroeid”, stelt Marjolijn vast.

Food service

Maar Erik wilde het avontuur niet alleen aangaan, ook Marjolijn moest overtuigd zijn van het ondernemersbestaan. Dat was ze, al liet ze de ondernemersopleiding aan zich voorbijgaan. “Dat is een bewuste keuze. We kunnen niet allebei weg zijn uit de winkel.” Ze begonnen midden in de energiecrisis. Erik: “De mensen verklaarden ons voor gek.” Marjolijn: “Toch hadden we er vertrouwen in omdat we een al goede winkel overnamen. En als we die moeilijke tijd door zouden komen, zou het goed komen.” Erik: “Ik kende de cijfers al, de vorige ondernemer was daar heel open over. Daarbij is SPAR als één van de grootste retailers ter wereld een heel sterke partner. We wisten waar we aan begonnen.” De forse buurtwinkel – 550 m2 – waarvan ze eigenaar werden, was een van de eerste winkels in het nieuwe 3.0 concept van SPAR in Nederland. Alleen, die introductie was zeven jaar geleden. Zowel SPAR als Erik en Marjolijn willen graag verbouwen naar het allernieuwste concept, met meer food service. Want zo beweegt SPAR mee met de veranderende consument. In de nieuwste winkels is allerlei vers eten verkrijgbaar, van belegde broodjes en salades tot pizza’s en hamburgers. Die mogelijkheid hebben Erik en Marjolijn Roijers nu niet, maar ze bewegen ook wel degelijk mee. Deze dag hebben ze bijvoorbeeld 86 vers belegde broodjes verzorgd voor de lunch van bedrijven in de buurt. Die bezorgen ze bij de klanten. Erik: “We laten nu nog veel liggen qua food service, daar moet je echt voor verbouwen. We moeten deze tijd doorkomen om straks de volgende stap te kunnen zetten.”

Erik: “Het voelde niet als werk, ik was gewoon lekker bezig”

Spaarprogramma en folders

Ze opereren flexibel en verdelen het werk én de zorg voor Sven, hun zoon die in oktober zijn eerste verjaardag vierde. Wanneer de een in de winkel is, is de ander thuis en eenmaal in de week zijn ze een dag samen op de zaak. Ze kijken terug op een mooi 2023. Erik: ”We plussen sinds het begin. De voorjaarsweken waren uitstekend en de zomer is altijd al goed hier.” Het hoofdkantoor in Waalwijk heeft ook een flink steentje bijgedragen aan hun succes, merkt Marjolijn op. “De campagnes werken écht. Bijvoorbeeld het lager prijzen van basisproducten heeft klanten positief verrast. En we kunnen altijd bellen of mailen naar SPAR, de lijnen zijn heel kort.” Hoewel gepokt en gemazeld als werknemer in de buurtwinkel, is het leven als franchisenemer toch iets anders, ervaart Erik. “Er komt meer bij kijken. We duiken dieper de cijfers in om te zien waar we wellicht iets laten liggen, voeren sollicitatiegesprekken en hebben soms met verzuim te maken.” Daarnaast verwachten de klanten lokale acties en folders. Ook het spaarprogramma mag niet ontbreken. “Dat werkt gewoon goed in een traditioneel dorp. De formule heeft dat hier nodig.”

Fleur van Vliet van SPAR:

‘We zoeken ondernemers voor het hele land’

“Je mag als ondernemer lokaal losgaan qua marketing”, haakt Fleurt van Vliet in op alle lokale acties die Erik en Marjolijn Roijers op touw zetten. Fleur is op 1 mei bij SPAR begonnen en behartigt de werving en selectie van nieuwe franchisenemers. Ongeveer gelijktijdig met haar begon een opstartmanager, om nieuwe franchisenemers op weg te helpen. En nieuwe franchisenemers kan SPAR prima gebruiken voor met name de buurtwinkels en citywinkels. “Dat geldt voor het hele land, in de dorpen en steden. Daarbij hebben we in Zeeland echt een uitdaging.” Die uitdaging zit hem in het feit dat een flink aantal ervaren ondernemers het pensioen in zicht heeft en twijfelt om opnieuw te investeren in het nieuwe concept. Een concept dat horeca en retail verbindt, benadrukt ze. “We vullen daarmee echt een gat in de markt.” In dat concept is de SPAR Foodclub belangrijk, met verse consumpties zoals smoothies en broodjes én een plek om te zitten in het cafégedeelte. Het is het ‘meebewegen met de veranderende consument’. Het plaatsen van SPAR koelkasten bij bedrijven en scholen en winkels met onbemande kassa’s zijn ook voorbeelden van die nieuwe strategie. SPAR telt circa 425 vestigingen in Nederland, gerund door 224 ondernemers. De formule zoekt nu een iets ander type ondernemer dan twintig jaar geleden, ervaring in de horeca is een pre. “We hebben inmiddels een aantal ondernemers uit de horeca”, vertelt Fleur. “Zij hebben een extra lange stage gevolgd, zodat ze de retail goed snappen.” Wat is gebleven is de basisvoorwaarde: “Je bent een lokale, vriendelijke en gastvrije ondernemer die 100 procent gelooft in de samenwerking met SPAR.” Vooral in de buurtwinkels zijn de ondernemers betrokken bij de lokale gemeenschap, zie ook Erik en Marjolijn. In de steden is dat iets minder. “Daar heerst een andere dynamiek waarin je vooral snel moet schakelen en ook veel toeristen bedient.''

Fleur: “Door retail en horeca te verbinden vullen we echt een gat in de markt”