Shoeby Fashion blijft jong en enthousiast

Shoeby Fashion is een formule voor jonge enthousiaste franchisenemers met passie voor mode. Hoe zorg je ervoor dat franchisenemers jaar na jaar enthousiast blijven? En waar haalt de franchisegever haar inspiratie vandaan?

Een interview met Mieke van Deursen (algemeen directeur) en Hans den Arend (financieel directeur). We hebben afgesproken bij een Shoeby Fashion-vestiging in Rosmalen. Vanaf de straat zie je de frisheid van de winkel met een modische en zeer actuele uitstraling. Binnen word je verrast door de grootte van het pand, de open uitstraling en de speelsheid waarmee het is ingericht. Mieke van Deursen vindt het moeilijk om slechts enkele elementen aan te wijzen die het Shoeby-concept zo bijzonder maken. “Het is al lang niet meer het kopje koffie of de leuke kinderhoek waardoor je opvalt, want dat heeft iedereen”, vertelt ze. “Het gaat om het concept als geheel. Shoeby is verrassend en heeft een eigen gezicht. De collecties wisselen snel, zijn volgens de laatste trends en je kunt er voor iedere gelegenheid iets leuks vinden, zoals een leuk topje voor een feestje, een leuke aanbieding of een perfecte jeans. Het is niet statisch maar spannend en verrassend. Je voelt dat het concept leeft en dat er jonge, gedreven mensen aan werken. Uit onderzoekspanels horen we vaak dat de consument die frisheid waardeert.”

Constant vernieuwen

De formule groeit snel, heel snel zelfs. In het voorjaar openen er zo’n twee tot drie winkels per week. De verwachting is dat de teller aan het einde van het jaar op 190 vestigingen staat. Toch vertelt Hans den Arend dat het openen van nieuwe winkels geen doel op zich is. “Het allerbelangrijkste is dat de basis goed is en dat de autonome groei binnen onze bestaande winkels zich blijft ontwikkelen.” Dat doet Shoeby door het concept constant te vernieuwen en de franchisenemers daarbij te betrekken. “Regioavonden organiseren we bijvoorbeeld altijd in een nieuwe winkel”, vertelt Den Arend. “Daardoor voelen en zien de franchisenemers de laatste vernieuwingen.” Ook zijn er commissies zoals inkoop, voor zowel dames, heren als kinderen, marketing en natuurlijk de franchiseraad die als klankbord dienen. Den Arend merkt dat franchisenemers dan vaak met praktische, consumentgerichte oplossingen komen. “We inspireren elkaar.” Van Deursen vertelt bovendien dat ze het enthousiasme in de formule houden door nieuwe ideeën snel door te voeren. “Onze inkoop- en stylingmedewerkers zijn continu op reis en halen hier veel inspiratie uit. Ook hebben wij een enorme kennis en ervaring op marketing en visual merchandising. Alle nieuwe ontwikkelingen worden hierin meegenomen. De daadkracht van de organisatie uit zich in het feit dat we over nieuwe ideeën geen maanden vergaderen. We passen ze snel toe. Zo houden we de formule dynamisch en vernieuwend en leggen we de lat voor onszelf erg hoog. Zo blijft het een frisse formule waar franchisenemers en shopmanagers graag mee werken.”

Locale verschillen

Shoeby Fashion is een full service formule. Dit betekent dat de uitstraling van elke vestiging hetzelfde is. Toch vertelt Den Arend dat iedere winkel uniek is. “Voordat we een winkel openen, doen we een vestigingsplaatsonderzoek”, vertelt hij. “Elke winkel krijgt een compleet assortiment. Daar voegen we formulemanagement aan toe, zodat het assortiment bij het marktgebied past.” “Bovendien kijken we naar de mogelijkheden van de panden”, vertelt Van Deursen. “Dit pand in Rosmalen heeft bijvoorbeeld een extra verdieping. Door het plafond gedeeltelijk open te houden, kunnen klanten verrassend omhoog kijken. Maar we hebben bijvoorbeeld ook een locatie met pasgordijnen van vijf meter hoog. Dat zijn grappige dingen die een locatie bijzonder maken.” Toch houdt Shoeby Fashion wel scherp in de gaten of iedereen zich aan de uitgangspunten van het concept houdt. Dit ter bescherming van het concept en om onderlinge concurrentie te voorkomen. “We zijn daar duidelijk, transparant, helder en eerlijk over. Dat is de basis van ons succes”, vertelt Van Deursen. “Maar dat betekent ook dat niet alles kan. Soms komen franchisenemers met ideeën die de uitstraling van de winkel aantasten of met andere marketingactiviteiten die niet in lijn van het concept liggen. Door goed onderling overleg kunnen lokale initiatieven samen met onze marketingafdeling gerealiseerd worden. Wij houden van ambitieuze franchisenemers en waarderen hun ideeën. Goede ideeën zullen we via de franchisecoach en het servicecentrum blijven ondersteunen.”

Nieuwe concepten

Daarnaast is Shoeby Fashion altijd bezig met de ontwikkeling van nieuwe concepten. Zo is het bedrijf vorig jaar gestart met trainee-franchisenemers. Zij kunnen een jaar aan het franchisenemerschap proeven voordat ze het contract definitief tekenen. Shoeby werkt nu met vier trainee-franchisenemers en dat gaat goed. “Trainee-franchisenemers lopen eigenlijk tegen dezelfde problemen aan als beginnende franchisenemers”, vertelt Den Arend. “De één heeft wat meer begeleiding nodig bij de financiën, de ander heeft weer moeite om het personeel te motiveren. Hun coach helpt hen daarbij. We helpen hen in dat jaar over de koudwatervrees heen en dat werkt goed.” Daarnaast heeft Shoeby een webwinkel ontwikkeld die ze de afgelopen maanden onder het personeel hebben getest. “De kinderziektes zijn er inmiddels uit en we gaan in de loop van dit seizoen definitief van start”, vertelt Van Deursen.

Op de site van de webwinkel komen veel kledingadviezen en trends. Klanten die producten bestellen kunnen ze thuis laten bezorgen of afhalen in de winkel. De kleding kan in de winkel geruild worden. “Het belangrijkste van een webwinkel is dat je je afspraken nakomt”, vertelt Den Arend. “Bijvoorbeeld dat kleding binnen 24 uur bezorgd wordt. Het is een logistieke puzzel om dat voor elkaar te krijgen.” Daarnaast hoopt Shoeby dit najaar een Shoeby-vestiging in het buitenland te openen. Ook hebben ze vorig jaar mei hun eerste winkel op een A1-locatie geopend, namelijk in het centrum van Tilburg. “De eerste resultaten zijn goed”, vertelt Den Arend. “We hebben gemerkt dat er nauwelijks verschillen zijn tussen een winkel op een boodschappenlocatie of een A1-locatie. Dit betekent dat we in Nederland meer groeimogelijkheden hebben dan we hadden gedacht.” Van Deursen vertelt: “Als er dus een mooi pand op een geschikte A1-locatie vrijkomt, dan zullen we dat niet aan ons voorbij laten gaan. Maar onze focus blijft wel altijd op de vestingen die op de voor Shoeby zo specifieke locaties liggen. Daar zijn we goed in en daarin zijn we groot geworden.”

Niet alleen franchise

“De kracht van het Shoeby-franchiseconcept is dat wij een groot aandeel eigen winkels hebben”, vertelt Den Arend. “Dit willen we zeker zo houden. Het openen van nieuwe vestigingen kan dus plaatsvinden binnen eigen en franchisevestigingen. Hierdoor onderstrepen wij dat Shoeby een echt retailconcept is en niet alleen de focus heeft op franchise. Doordat wij de ervaringen uit onze eigen winkels kunnen delen met onze franchisenemers en zij hun ervaringen met ons, zijn wij ervan overtuigd dat we hier gezamenlijk alleen maar beter van kunnen worden.”

Alle neuzen staan dezelfde kant op

Anja Willemsen (37) is sinds april vorig jaar franchisenemer van een Shoeby-vestiging in Rijssen. Het is vooral het Shoeby-gevoel dat haar aanspreekt.

 “Shoeby is een leuke formule omdat je alles bij elkaar hebt. Je kunt er voor het hele gezin slagen. Het bijzondere aan de formule is het Shoeby-gevoel: je werkt met normale mensen, er is geen poeha. Dat gevoel komt in de winkel terug door de vriendelijkheid op de winkelvloer, het gevoel dat je bij Shoeby thuis bent en de gezellige uitstraling. Bovendien word je erop getraind om dat gevoel door te geven aan je klanten en je personeel. En ik merk dat het werkt. Ik vind het erg knap dat Shoeby dat in al haar vestigingen in heel Nederland weet door te trekken. Alle neuzen staan dezelfde kant op en het is altijd prettig om in een Shoeby-winkel te zijn. Bovendien vond ik het prettig dat ze me goed hebben voorbereid. Daardoor wist ik precies wat me te wachten stond. Uiteindelijk is het beginnen van een eigen bedrijf alleen maar meegevallen.”

Er komt meer bij kijken dan ik had verwacht

Trainee-franchisenemer Carola Schoenmaker (27) heeft 28 september haar winkel in Heemstede geopend. Ze merkt dat het hard werken is, maar dat vindt ze juist leuk: “Dat hoort erbij, daar ben je jong voor.”

“Ik heb voor Shoeby Fashion gekozen omdat het totaalplaatje mij aansprak”, vertelt ze. “Shoeby is dames, heren én kinderen. Maar het is ook een kopje koffie voor de klant en een goede service. Ook vond ik het prettig dat ze bij mij thuis kwamen om alles goed uit te leggen. Dat gaf me een goed gevoel. Ik ben blij dat ik eerst voor een jaar trainee gekozen heb, want er komt meer kijken bij het runnen van een winkel dan ik had verwacht. Je moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat het personeel graag voor je wil werken en je moet de kosten in de hand houden. Gelukkig helpen ze je daarbij. Ook wist ik niet of ik het allemaal wel zou redden, omdat de huurprijs hier erg hoog is. Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat ik franchisenemer wil worden. Het is vooral heel erg leuk om een Shoeby-winkel te runnen. De moeilijkste dingen worden je uit handen genomen, waardoor je je kunt concentreren op het allerbelangrijkste: aandacht voor de klant.”

Kerngegevens

Formulenaam: Shoeby Fashion
Omschrijving: dames-, heren- en kinderkleding
Franchise sinds: 1997
Type franchise: full service
Directie: Mieke van Deursen en Hans den Arend
Centrale organisatie: Middelweg 34, 5253 CA  Nieuwkuijk
E-mail: info@shoebyfashion.nl
Website: www.shoebyfashion.nl
Franchisevestigingen: 127 

Eigen vestigingen: 50
Entreefee: € 15.000,-
Eigen vermogen: € 45.000,-
Totale investering: € 215.000,-  inclusief voorraad
Jaarlijkse fee: 4%
Inkoopbonus: 3%
Contractduur: 5 + 5 jaar
Lid NFV: ja