Shoeby Fashion bereikt mijlpaal

Shoeby Fashion groeit snel. Heel snel zelfs. In 1997 startte de formule met franchise. Inmiddels heeft het 110 franchisevestigingen. Het doel is om dit voor 2011 te verdubbelen. En het bedrijf oriënteert zich op het buitenland. Wat is het geheim van dit succes?

Bij sommige succesformules word je ontvangen in de prachtigste, meest luxe hoofdkantoren. Shoeby Fashion doet daar duidelijk niet aan mee. De ontvangstruimte is bescheiden en koffie wordt gewoon geserveerd in een mok. Op een van de muren staat de slogan ‘Succes maken we samen’. Dit is geen lege kreet, vertelt financieel directeur Hans den Arend. “Het wij-gevoel is de kracht van ons bedrijf en van onze samenwerking met franchisenemers. Dat begint met begrip hebben voor elkaar. We hebben veertig eigen winkels, dus we weten waar franchisenemers tegenaan lopen. Bovendien, startende franchisenemers hebben zich in ons bedrijf verdiept, dus verdiepen we ons ook oprecht in hen. Zo groei je naar elkaar toe.” Het tweede speerpunt is het maken van goede, heldere afspraken met franchisenemers en transparantie. Startende franchisenemers krijgen bijvoorbeeld al in een erg vroeg stadium het franchisecontract, het vestigingsplaatsonderzoek en de financiële doorberekening. Hierdoor hebben ze alle tijd om het aan anderen te laten lezen en om advies te vragen. Daarnaast lopen ze stage en worden ze gestimuleerd om contact op te nemen met bestaande franchisenemers. “We willen ze niet het gevoel geven dat ze voor een voldongen feit worden geplaatst”, vertelt Den Arend. “Dat zijn twee belangrijke redenen waarom franchisenemers zich thuis voelen bij ons.”

Professionele aanpak

En franchisenemers vóelen zich thuis bij Shoeby Fashion. Het bedrijf werkt pas tien jaar met een franchiseconstructie en heeft nu al 110 franchisenemers. Samen met veertig eigen winkels staat de teller nu op 150 vestigingen. Dat bereik je met een professionele aanpak, maar ook door te leren van je fouten. “We hebben een goede selectieprocedure en als franchisenemers de slag niet meteen te pakken hebben, dan staan we klaar om hen extra te begeleiden”, vertelt Den Arend. “Maar als het er echt niet inzit, dan is het verstandig om tijdig afscheid te nemen, ongeacht of de reden zakelijk of privé is. Dat hebben we de afgelopen jaren geleerd. Als je nog drie jaar blijft doorgaan, dan wordt het steeds pijnlijker om uit elkaar te gaan. Op basis van het systeem waarmee wij vestigingsplaatsen onderzoeken, zien we dat het veelal niet aan de locatie ligt. Daarom nemen we de vestiging terug en kijken we hoe we de schade voor alle partijen zo veel mogelijk kunnen beperken. Hierdoor is het wel een afscheid met een traan, maar niet met een financieel debacle.”

Trainee

Maar over het algemeen gaat het natuurlijk gewoon goed. Daarom is Shoeby Fashion sinds vorig jaar gestart met een nieuw ontwikkeld programma: franchise trainee. “Er zijn veel jonge mensen die nu een leuke, vaste baan hebben en die graag voor zichzelf zouden willen beginnen”, vertelt Den Arend. “Maar ze durven de stap niet te zetten of ze hebben de financiële middelen nog niet.” Als franchise trainee kunnen ze een jaar ervaren hoe het is om franchisenemer te zijn. Ze ontvangen het basissalaris van een shopmanager en een omzetgerelateerde bonus waarmee ze hun startkapitaal bij elkaar kunnen sparen. “Na een half jaar besluiten we samen of het franchiseschap na een jaar ingaat. Dit is een goede manier om vertrouwen op te bouwen”, vertelt Den Arend. “En voor ons is dit een manier om een waardevolle groep aan ons te binden. Het gaat vaak om jonge, enthousiaste mensen die nu in de moderetail werken. Die passen perfect bij onze formule.”

A1-locatie

Daarnaast is Shoeby Fashion bezig met de verdere ontwikkeling van de formule. Zo hebben ze deze zomer de eerste winkel op een A1-locatie geopend en zijn ze zich aan het oriënteren op het buitenland. “We hebben nu alleen vestigingen op boodschappenlocaties”, legt Den Arend uit. “Dat zijn winkels buiten het concurrentiegeweld van de binnenstad, die zich richten op de klant die wekelijks in dat centrum zijn boodschappen komt doen.” Het bedrijf heeft nu in Tilburg een pilot geopend op een A1-locatie om de regionale naamsbekendheid te vergroten. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Toch is het openen van stadslocaties geen doel op zich, maar een middel om de winkels in de omgeving te ondersteunen. “Misschien dat we in de toekomst meer stadslocaties openen, maar dan alleen in gebieden waar we al veel vestigingen hebben”, vertelt Den Arend. Een bijkomend voordeel is wel dat een stadslocatie de bestaande franchisenemers meer toekomstperspectief geeft. “Het runnen van een stadslocatie is niet te vergelijken met een wijkwinkel”, legt Den Arend uit. “De investeringen zijn hoger, je omzet is hoger en je hebt meer passanten. Voor een franchisenemer die al vijf jaar met succes een winkel in een winkelcentrum runt, kan dat een nieuwe uitdaging zijn.” Bovendien kijkt Shoeby voorzichtig over de grens. Het bedrijf wil twee winkels openen in twee verschillende landen. “Dat is een kwestie van doen”, zegt Den Arend. “We zijn benieuwd hoe dat gaat uitpakken.”

Drie gouden tips

De Shoeby-vestigingen schieten als paddenstoelen uit de grond. Welke tips heeft Den Arend voor franchiseorganisaties met dezelfde ambitie?

Zorg dat je interne organisatie op orde is

“De eerste drie jaren zijn we slechts met enkele franchisenemers gestart. Pas toen we er helemaal klaar voor waren, hebben we besloten om in een hoog tempo door te groeien.”

Zorg dat jouw groeiplannen niet ten koste gaan van bestaande ondernemers

“Het kan niet zo zijn dat je complete organisatie een week lang onbereikbaar is voor bestaande ondernemers omdat je het druk hebt met het openen van winkels. Daarom hebben we een expansieteam dat starters ondersteunt in de hectiek van de eerste weken. Dat werkt prettig.”

Zorg dat je tijd hebt voor oprechte aandacht

“Als je slechts één keer per jaar langskomt dan weet je niet écht hoe het met mensen gaat en dan ben je ook niet in staat om je echt in hun problemen te verdiepen. Alleen als je franchisenemers echt kent, dan kun je ook iets voor hen betekenen als het even iets minder goed gaat.”

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie
Bekijk ook