Robots als oplossing voor je personeelstekort?

In grote delen van Azië zijn ze al niet meer weg te denken: servicerobots. Ook de grote hotelketens in eigen land zijn om, zegt Patrick Rijkers, salesmanager van Fulin Robots. Dit bedrijf verkoopt zulke robots, tot nu toe vooral in de horeca. Daarmee spring Fulin Robots in op de actuele uitdagingen waar ook franchiseformules niet aan ontkomen: personeelstekort, hoge kosten en inflatie. Patrick: “Een robot kost slechts een paar euro per dag.”

Fulin Robots, een jaar geleden opgericht door Chaofan Fang, is importeur voor Pudu Robots, marktleider in Azië. “Chaofan heeft zelf ook horecazaken en kwam, net als andere horecazaken, na de coronalockdowns mensen tekort”, verklaart salesmanager Patrick de stap. Fulin Robots verkoopt tot nu toe vooral robots in de horeca. “Deze kunnen serveren én debrasseren, ofwel tafels afruimen”, vertelt Patrick. “In het begin leverden we vooral aan all-you-can-eatrestaurants, maar inmiddels is onze klantenkring een stuk breder, van fast food tot luxe restaurants.”

Roomservice

Het bedrijf ontwikkelde ook een schoonmaakrobot die kan zuigen én dweilen. Die nieuwe schoonmaakrobot komt al heel snel op de markt, zegt hij. “Ook in die sector zijn mensen tekort. En het is bijzonder dat hij allebei kan, de meeste robots kunnen maar één ding. Er is al heel veel vraag naar, van hotels tot winkels. Logisch, hij kan grote oppervlaktes aan van meer dan 1000 m2.” Ook aan een desinfectierobot wordt gewerkt. Deze sprayt in een restaurant of winkel – buiten de openingstijden – desinfectiemateriaal de ruimte in.
“Verder zijn we bezig met een robot die de lift in kan om je als hotelgast naar je kamer te begeleiden en om de roomservice over te nemen van het personeel”, vertelt hij. “Dat kan die al, maar we zijn nog in onderhandeling met liftbedrijven over het connecten van de robot op de liften.” In veel Aziatische landen is het al zover, vertelt hij: “Daar word je zelf maar wordt ook je fles wijn naar je kamer gebracht.”

Loopwerk

Dat Fulin met zijn robots in een gat in de markt springt is helder: “Iedereen heeft mensen tekort, maar heeft inmiddels ook een kostenprobleem, gezien de energiekosten en de inflatie. Een robot kost slechts een paar euro per dag”, zegt Patrick. “In de horeca doet hij het loopwerk vanuit de keuken naar bepaalde stopplekken in het restaurant, vanwaar de kelners het eten uithalen. Of, als je dat wilt, kun je ze ook aan de tafels laten bezorgen.”
Ook de grote hotelketens zijn om, zegt hij. “Zij moeten hele stukken van hun restaurants afsluiten omdat ze te weinig personeel hebben.”
Daarnaast doet Fulin pilots bij grote fastfoodformules. “Ook hier zitten de ondernemers te springen om personeel. Soms krijgen we terug dat franchisenemers het niet persoonlijk genoeg vinden, maar na een pilot is voor iedereen duidelijk dat het in deze krappe tijden een uitkomst kan zijn.”

Persoonlijke touch

Dat is wel een beetje afhankelijk van het soort restaurant, zegt hij. “Als je drie euro voor een hamburger betaalt, vind je het als consument niet gek als er een robot aan je tafel komt. In sommige formules vinden mensen het juist leuk om door een robot bediend te worden en zien ondernemers het als een manier om zich te onderscheiden”, aldus Patrick. “In een luxe restaurant hebben mensen andere verwachtingen. Maar wat onze robots daar doen, is serveren via stopplekken in bepaalde hoeken van de zaak – ze kunnen zo’n 8 tot 10 borden vanuit de keuken naar de buddy’s brengen. Zo nemen ze het meeste loopwerk uit handen. De kelners kunnen dan in hun eigen wijk blijven, waardoor de persoonlijke touch blijft én ze meer aandacht en tijd voor de klanten hebben.”

Gimmick

Om de consument enthousiast te maken voor de robots, kregen ze wat extra’s mee. Patrick: “Onze Bellabot bijvoorbeeld kan ook praten – je kunt teksten uploaden. Het is echt een gimmick, veel mensen willen ermee op de foto. En er zit ook een verjaardagsmodus op voor kinderen.” Overigens zijn het vooral de ouderen die er wat moeite mee hebben: “Jongeren zijn via devices als de iPad en iPhone veel meer gericht op dit soort producten.”

‘Half Europa is al om’

Ondernemers en medewerkers krijgen bij Fulin Robots alle nodige trainingen om met de robots om te gaan, vertelt hij. “We bereiden ze ook voor op de vragen die een klant kan stellen. Ook hebben we instructiefilmpjes gemaakt over de bediening van het apparaat.”
Hoe je het ook went of keert: de robotisering bestaat al lang en dendert alleen maar verder, een ontwikkeling die is versneld door corona, denkt hij. “Je kan natuurlijk wachten maar over niet al te lange tijd zie je niet anders, half Europa is al om. Grote formules hebben minder personeel maar wíllen ook minder personeel. In Aziatische landen staan alleen nog mensen achter de kassa”, aldus Patrick.

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur