Praktische tips voor uitstekende restaurant service

Bezoekers streven ernaar om een plezierige tijd door te brengen in een restaurant. Wanneer gasten in jouw restaurant vertoeven, verwachten ze een voortreffelijke service. Dit houdt in dat smaakvolle gerechten en verfrissende drankjes centraal staan. Het bedienend personeel speelt een essentiële rol bij het waarborgen van de beste ervaring voor de gasten. Hierdoor stellen tal van horecaondernemers zichzelf de vraag: hoe kan ik de klanttevredenheid verbeteren door middel van uitmuntende service?

Belangrijkste taken in het servicegebied

Een medewerker in de bediening heeft diverse verantwoordelijkheden tijdens het werk. De focus ligt hierbij voornamelijk op het bedienen van gasten. Het bedienend personeel streeft ernaar om de gasten een aangenaam verblijf te bezorgen in het restaurant en hun wensen binnen de mogelijkheden te vervullen. De belangrijkste taken omvatten:

  • Gasten bedienen in het restaurant.
  • Tafels klaarmaken: dekken en afruimen, inclusief speciale gelegenheden.
  • Advies geven aan gasten over gerechten en drankjes.
  • Controleren van tafels op netheid en tafellinnen.
  • Bestellingen opnemen.
  • Rekening overhandigen en afrekenen.
  • Tafelreserveringen maken.
  • Ondersteuning bieden aan het keuken- of bar team.
sides

Efficiënte voorbereidingen voor een soepele service

Bij al deze taken staat de tevredenheid van de gasten altijd voorop. Er wordt gestreefd naar een visueel aantrekkelijke eetruimte, een vlotte afhandeling van bestellingen en de zorg voor gasten. Daarnaast wordt voortdurend gelet op het behalen van de bedrijfsdoelstellingen.

Voordat gasten worden verwelkomd in het restaurant, zijn er verschillende voorbereidende taken die moeten worden uitgevoerd, zoals het organiseren van de Mise en Place. Dit omvat het klaarzetten van alle benodigde gebruiksvoorwerpen en materialen die nodig zijn voor de service. Er wordt gecontroleerd of alles in goede staat verkeert en op een handige plek wordt geplaatst. Dit helpt het personeel, vooral tijdens drukke periodes.

Het dekken van de tafel hangt uiteraard af van het type horecabedrijf. Een eenvoudige snackbar met drie tafels heeft bijvoorbeeld geen gedekte tafels nodig. Maar in een hoogwaardig en chique restaurant verwachten gasten alles wat nodig is voor een volledige maaltijd, van het voorgerecht tot het nagerecht. Daarom is het essentieel dat het bedienend personeel op de hoogte is van de servicevoorschriften en weet hoe het serviesgoed, bestek en de glazen op de juiste manier op tafel moeten worden geplaatst.

Daarnaast is er een servicevoorschrift dat drankjes en borden altijd aan de rechterkant van de gast worden geserveerd en weggenomen. Aan de linkerkant worden daarentegen items geserveerd, zoals bijgerechten of items die door meerdere gasten worden gebruikt. Maar dat is niet alles. Hier zijn 11 waardevolle horecaservice-tips die jou en jouw team helpen om gasten de best mogelijke ervaring te bieden:

  • Stel jezelf voor: Door een persoonlijke benadering te hanteren, kun je een positief effect hebben op de ervaring van je gasten.
  • Ken je menukaart: Het is belangrijk om goed op de hoogte te zijn van wat er op je menu staat! Alleen dan kun je aanbevelingen doen en je gasten goed adviseren.
  • Bevestig de bestelling: Studies hebben aangetoond dat het herhalen van de bestelling kan leiden tot wel 50% meer fooi.
  • Hiermee toon je aandacht en voorkom je fouten. Maak oogcontact tijdens het opnemen van de bestelling: Door oogcontact te maken, zorg je ervoor dat gasten zich welkom en gewaardeerd voelen.
  • Doe aanbevelingen: Ondersteun gasten die twijfelen en geef ze een goede basis om een keuze te maken. In de luxe horeca worden passende wijnadviezen zeer gewaardeerd.
  • Wees flexibel met speciale verzoeken: Ga in op de behoeften van je gasten. Wees flexibel en pas je gemakkelijk aan bij wijzigingen in gerechten die je zonder veel moeite of aanzienlijke extra kosten kunt accommoderen.
  • Snelheid is van belang: Het gaat hier niet alleen om hoe snel je beweegt, wat soms hectisch kan overkomen. Het draait meer om de efficiëntie van de organisatie en jouw vermogen om overzicht te houden in het restaurant.
  • Werken met kassasoftware: Met een digitaal kassasysteem heb je een tool die het hele team ondersteunt. Bestellingen kunnen snel worden opgenomen en direct naar de keuken worden gestuurd.
  • Observeren en aandachtig zijn: Train je medewerkers zodat ze altijd oog hebben voor de behoeften van de klanten.
  • Ooghoogte: Bij het afrekenen is het belangrijk om je op ooghoogte van de gast te begeven.
  • Let op hygiëne: Hygiëne (volgens het HACCP-concept) is niet alleen essentieel in de horecaservice, maar ook een belangrijke factor voor klanttevredenheid. Let daarom strikt op hygiëne in de toiletten, bij de ingang en in de buitenruimte.
Sides

Verbetering van restaurantservice met digitale technologieën

Digitale oplossingen kunnen de service in jouw restaurant verbeteren en de operationele processen optimaliseren. Een digitaal kassasysteem biedt handige functies die de werkdag van jouw medewerkers gemakkelijker maken. Met een tafelplan en tafelbeheer kunnen bedieningsmedewerkers verschillende ruimtes met tafels creëren. Dit stelt hen in staat om een plattegrond van de ruimte te maken en de tafels op de juiste posities te plaatsen. Zo hebben alle bedieningsmedewerkers in de app een overzicht van welke tafels leeg of bezet zijn. Elke medewerker weet precies welke gerechten op welk tijdstip aan welke tafel moeten worden geserveerd. Met een mobiel kassasysteem, dat op elke gangbare smartphone kan worden gebruikt, kunnen bedieningsmedewerkers papierwerk vermijden en de bestelling gemakkelijker toewijzen.

Daarnaast vergemakkelijkt een digitaal reserveringssysteem het reserveringsproces voor jouw klanten. Bovendien kan planningssoftware je helpen bij het beheren van de beschikbare capaciteit en het efficiënt plannen van je personeel. Hierdoor bespaar je tijd die je kunt besteden aan het bedienen van je gasten.

Conclusie: Tevreden gasten door goede service

Het is belangrijk om met je gasten te communiceren en open te staan voor feedback. Vooral vaste gasten zullen bereid zijn om beleefd verbeterpunten aan te geven wanneer je erom vraagt. Dit helpt je bij het verbeteren van de service en de tevredenheid van je gasten. Bovendien kun je de service verbeteren door gebruik te maken van digitale oplossingen. Online reserveringsmogelijkheden, een digitale menukaart, elektronische betalingssystemen en Wi-Fi in het restaurant dragen aanzienlijk bij aan een betere service en worden door gasten gewaardeerd.

Maar ook achter de schermen is digitalisering belangrijk. Met een kassasysteem en een keukenmanager vergemakkelijk je het werk van je personeel en optimaliseer je de operationele processen. Goede restaurantservice resulteert in meer fooi voor het bedienend personeel en zorgt ervoor dat gasten graag terugkomen, wat de omzet verhoogt.

Lees meer over: