New York Pizza na overname nóg interessanter voor franchisenemers

De Nederlandse pizzaformule New York Pizza heeft sinds eind juni voor driekwart een nieuwe aandeelhouder, het Noorse Orkla. Als onderdeel van een groter geheel kan New York Pizza nu haar groeiambities gaan realiseren. En daar profiteren niet alleen starters maar ook de bestaande franchisenemers van.

Met de uitbreidingsplannen van New York Pizza in Nederland en een bestorming van de markten in België en Duitsland in het vizier was financiële slagkracht nodig. Die biedt nu Orkla, een in Oslo beursgenoteerd bedrijf met driehonderd merken in de portefeuille.

Wat betekenen de veranderingen voor de franchisenemers? Ze gaan in ieder geval deel uitmaken van een grote club, die de formule wil laten groeien. Met alle voordelen die daarbij horen voor de ondernemers. “New York Pizza wordt nog groter in Nederland en daarnaast een belangrijke speler in België en Duitsland”, zegt directeur franchise van New York Pizza, Steffen van Dijk. 

Grotere naamsbekendheid

Hij wijst erop dat de plannen voor Duitsland er al lagen. “We zochten een sterke partner met kennis en ervaring met dit soort trajecten. Die hebben we gevonden in Orkla. Door de nieuwe samenwerking krijgen we meer middelen en zullen we steeds bekender worden. Van die grotere naamsbekendheid zullen ook bestaande franchisenemers in Nederland profiteren.”

Qua support vanuit het hoofdkantoor in Amstelveen verandert er niets, benadrukt hij. “De ondersteuning die franchisenemers gewend zijn te ontvangen van New York Pizza blijft op hetzelfde niveau.” Datzelfde geldt voor de investering en de verdiensten van de franchisenemer. “Ook hierin verandert er niets, de fee-afdracht en onze strategie van inkoopprijzen blijven voorlopig hetzelfde.”

Orkla levert voornamelijk Scandinavische merken aan uiteenlopende branches als supermarkten, detailhandel en de out-of-home sector. De laatste heeft de bijzondere aandacht van Orkla. In 2019 werd al het Finse Kotipizza overgenomen en nu dus New York Pizza. Daarmee nestelt Orkla zich stevig en bewust in een nog lang niet uitgegroeide sector. Kotipizza was al klant van het deeg van New York Pizza en de CEO’s van beide bedrijven kennen elkaar goed. De samenwerking zal onder de nieuwe mede-eigenaar worden geïntensiveerd.

New York Pizza vestiging in Utrecht

Ondernemende franchisenemers

In 1993 startte de net afgestudeerde Philippe Vorst met een vestiging voor het afhalen van pizza slices op het Spui in Amsterdam. Het was de uitvoering van zijn afstudeerscriptie. Als franchiseformule groeide New York Pizza gestaag en pakweg vijf jaar geleden werd een ware groeispurt ingezet. Het aantal vestigingen verdubbelde bijna naar het huidige aantal van 234.

De eigenzinnigheid en creativiteit van de leiding, de vooruitstrevende technologie (90 procent van de omzet komt via de verschillende digitale kanalen) én de ontzorging van de franchisenemers zijn belangrijke pijlers van het succes. Altijd was het uitgangspunt dat franchisenemers ‘een commerciële geaardheid’ moesten hebben, en dat is nog steeds zo. Steffen: “We willen ondernemende franchisenemers die onder elke steen kijken waar ze een duppie kunnen vinden.”

Mooie diversiteit

Commercieel moeten ze dus zijn. Verder is de achtergrond van de ondernemers heel breed. “We hebben een open bedrijfscultuur met een mooie diversiteit aan mensen. Als je maar toegankelijk bent en respect hebt voor elkaar. Samen als team komen we er altijd wel uit.”

De flinke groei die de komende jaren op de agenda staat zal uitsluitend op franchisebasis gebeuren. De formule zoekt dus ondernemers die lokale markten willen veroveren. New York Pizza vestigt zich op locaties waar binnen een straal van vijf kilometer minstens 15.000 mensen kunnen worden bediend. Daarmee is een rendabele business mogelijk. 

De kandidaat-franchisenemers hebben een mbo-plusniveau, spreken goed Nederlands en beschikken over minimaal 40.000 euro om zelf in de onderneming te investeren. Dan volgt best een strenge selectieprocedure. Bij goed gevolg staan vervolgens alle lichten op groen.

Expansieteam

De ondernemers leren alles op operationeel niveau. Over de recepturen, het eigen deeg (in de fabriek naast het hoofkantoor in Amstelveen geproduceerd) en alle online marketingtools.

Het expansieteam van New York Pizza stoomt niet alleen de franchisenemer inhoudelijk klaar voor het nieuwe bestaan, benadrukt Steffen. “We investeren ook tot 75.000 euro per winkel mee om de ondernemer een goede start te geven. En dat slaat heel erg aan.” Dat bedrag is in de loop der jaren overigens behoorlijk opgelopen.

Als de winkel draait betaalt de franchisenemer alleen een fee voor het merk en de marketing en wordt verder ontzorgd. “Je hoeft je geen zorgen te maken over de menukaart en kunt je volledig focussen op het product, de operatie, je team en het lokale ondernemerschap. En dat laatste maakt echt het verschil.”

Veel vrijheid

De formule is ‘best hard’, merkt hij op. De uitstraling moet uniform zijn. “Maar binnen het concept heb je wel veel vrijheid. Eigen ideeën zijn van harte welkom, als ze maar binnen de huisstijl van New York Pizza passen.”

Steffen van Dijk ziet voor franchisenemers louter voordelen van de overname. Meer samenwerking, meer middelen en een grotere naamsbekendheid stralen immers af op elke vestiging. De afgelopen jaren groeiden de franchisevestigingen van New York Pizza jaarlijks gemiddeld met 8 tot 10 procent.